S Stefan Rudmark skrev:
Nu inväntar vi extra skatt för gratis parkering på egen uppfart eller gård. 25:-/timme är rimligt
Ja vi hade ju skatt på egen ved hämtad från sin egen skog förr när sossarna regerade som värst.
Så skatt på sin egen parkeringsplats på sin egna tomt är nog inte omöjligt framöver.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
"– Många tror att det är kemikalierna som är det värsta. Men det är egentligen oljor och tungmetaller som har värst effekter på den allmänna hälsan."

Om vi bara pratar om oljor och tungmetaller som fastnat på bilen under färd vad är skillnaden om man spolar av den med vattenslangen eller låter bilen stå ute i regnet?.
Man brukar inte bara spola av bilen med slangen, men brukar väl oftast spraya över nåt rengöringsmedel som löser upp olja, asfalt och annat som fastnat på bilen. Detta hamnar sen i dagvattnet om man bor i stan n

L Ludde67 skrev:
Kravet: Förbud mot biltvätt hemma i ny lag | Carup.se [länk]
Idioter men det verkar vara branschen som sysslar med biltvättar och dylikt som vill ha fler kunder.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
E Ekna skrev:
Jag tycker spontant att det låter som en god ide. Jag ser gärna att alla som tvättar av bilen på gatan slutar med det, några har gjort det efter påpekande att smutsvattnet rinner direkt ned till badplatsen utan någon som helst filtrering, men inte alla.

Jag tänker mig att alla håller med om att det är bra att vi begränsar utsläpp av oljor/tungmetaller i livs-, dricks- och badvatten, frågan är hur man gör det effektivast. Jag är inte främmande för att lagstiftning är en effektiv och gångbar väg framåt.

Nu tvättar alla här inne såklart bara sin bil en gång om året med en biologisk barriär emellan, tumme upp, men så tycks långt ifrån alla göra.
P Peter787 skrev:
De som vill förbjuda är lobbyister för biltvättsinrättningarna.
Ska de tvinga bilägarna att parkera i garage, eftersom regn också frigör skit från bilarna ?
”Garageförsäljarnas lobbygrupp has entered the chat.”

L lbgu skrev:
Har du svårt att förstå? Men allvarligt, vad var fel i min text?
😂

J Jens s skrev:
Och eftersom tungmetaller och dylikt kommer från vägen, måste man väl först förbjuda att det regnar på vägarna.
Nej, inte alls. Men det vore kanske bra att förbjuda bilkörning när det regnar.

L Ludde67 skrev:
Vem bryr sig, inte jag i alla fall. Vill jag tvätta på uppfarten så gör jag det.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Tja, kan det vara så att dom kanske, kanske ser en chans att öka sina vinster på ett förbud?
Det mesta man tvättar bort är ju faktiskt olika slitageprodukter som "hoppat upp" på bilen längs vägen.

Undrar hur många meter man kan köra innan föroreningarna motsvara en biltvätt hemma? Sannolikt bara några 100-a meter med en fossilbil.
Det mest miljövänliga vi kan göra är nog att tvätta hemma istället för att i värsta fall kanske köra några extra kilometer för att tvätta på en "miljötvätt"
Kanske vi ska förbjuda vägarna istället?

L Leif So skrev:
Det mest miljövänliga vi kan göra är nog att tvätta hemma istället för att i värsta fall kanske köra några extra kilometer för att tvätta på en "miljötvätt"
Det mest miljövänliga är väl att inte tvätta bilen alls. Min bil är +20 år och jag tvättar den max en gång om året. Enbart med vattenslang och borste, så inga kemikalier. Annars så står den alltid ute, så regnet tvättar den också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kommer inte bli ett förbud.
Kolla hur många hyllmeter med bilvårdsprodukter det finns i varuhusen & ta sedan en funderare hur många skattekronor det kan tänkas inbringa.

Vi vet helt säkert att rökning är skadligt , kol / cancer osv
Men det är sköna skattepengar , altså är det tillåtet.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Allt som motverkar spridning av miljögifter är bra.

useless useless skrev:
Vad händer om man parkerar bilen hemma och det börjar regna?
Då får man böta för det är förbjudet i Sverige. Tacka vänstern för detta förträffliga förslag.

Lutar åt förbjuda att inte tvätta bilen. Krav på minst kvartalsmässig tvätt på akrediterad tvättinrättning?

F
D Dilato skrev:
Om jag tvättar bilen på uppfarten rinner inget vatten ut i dricksvatten, det tas upp av marken och bryts ner.
Det är stor skillnad på att tvätta på den hårdgjorda uppfarten i stan där allt vatten rinner ut i dagvattnet och på landet där det inte ens finns dagvattenledningar.
Ja absolut så är det. Vi har förvisso hårdgjort men inget dagvattensystem. Allt dagvatten filtreras ner i marken. Två gånger har jag hamnat i en situation med samma överåriga småbarnspappa med sin Kånkenryggsäck och sitt jävla luffarskägg där jag talade om just det. Ena gången blev han lite blöt.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Pengar pengar pengar... Ännu en! Citatet ur artikeln "Nu kräver branschen ett totalförbud" säger allt jag behöver veta. Uteblivna intäkter för diverse tvättunnlar och övriga tvätthallar trycker på lobbyn att få bort hem tvätt och tvinga hederligt folk att sluta tvätta hemma. Lite som att friska människor inte köper medicin, en fridfull värld köper inga vapen och en värld med självtänkande befolkning går inte att styra.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.