61 205 läst ·
470 svar
61k läst
470 svar
Vad tycker ni om att man vill förbjuda biltvätt hemma?
Som jag skrev: Det är en desinformationskampanj från branschorganisationen som spelar på miljövänsterns position i frågan.Fairlane skrev:
Jag håller inte med dig. Man är lagom intresserad av miljöfrågor med utgångspunkten NU-SKA-VI-FÖRBJUDA-SAKER! och tvingas framåt av t ex EU, myndigheter, etablerad media och miljövänsterns idoga påverkansarbete. Den analysen är knappast onödig polariserande utan beskriver verkligheten rätt väl. Högern är sällan beredd att använda ökad repression i dessa miljöfrågor eftersom det i grunden inte är deras frågor, man brinner inte för dem.Fairlane skrev:
Klart man vill ha ett förbud, det gynnar ju affärerna. För att få till något i den riktningen måste det pratas om frågan, den måste upp på agendan. För att det ska pratas om frågan behövs en konflikt, annars blir det ingen debatt och inga ändringar som gynnar biltvättsföretagen. Den debatten skapar man med denna desinformationskampanj som vi är en del av. Carup har alltså allt att vinna på detta och det bygger på att det redan finns en etablerad politisk konflikt och ett ogillande av miljövänstern.Fairlane skrev:
Kemikalier skall hållas där de kan filtreras och tas om hand om. Sluta tvätta bilen hemma!! Oavsett om det rinner ner i en dagvattenbrunn eller ut i naturen så är det inte bra.
Här kommer lite länkar för att utbilda er:
https://www.svensktvatten.se/vara-sakomraden/kommunikation-och-samverkan/arsdagar/biltvattarhelgen/
https://www.vallentuna.se/kontakt-och-oppettider/inkomna-fragor/far-man-tvatta-bilen-pa-gatan/
https://goteborg.se/wps/portal/star...lbart/smarta-resor/tvatta-inte-bilen-pa-gatan
https://hvaa.se/nyheter/nyheter/2025-04-24-tvatta-bilen-ratt-for-vart-vattens-skull.html
Här kommer lite länkar för att utbilda er:
https://www.svensktvatten.se/vara-sakomraden/kommunikation-och-samverkan/arsdagar/biltvattarhelgen/
https://www.vallentuna.se/kontakt-och-oppettider/inkomna-fragor/far-man-tvatta-bilen-pa-gatan/
https://goteborg.se/wps/portal/star...lbart/smarta-resor/tvatta-inte-bilen-pa-gatan
https://hvaa.se/nyheter/nyheter/2025-04-24-tvatta-bilen-ratt-for-vart-vattens-skull.html
Du kanske ska titta på denna artikeln från Motormännens riksförbund : MH hablam skrev:
De anger att vissa biltillverkare anger att deras bilar kan dra 0,5 - 0,6 liter motorolja per 100 mils körning.
Cirka hälften av den oljan kan antas förbrännas under förbränningstakten, hälften åker ut under avgastakten utan förbränning.
Så att anta att våra bilar blir duschade med oljedroppar under körning är nog en realitet.
Och naturligtvis sköljs en stor del av denna oljefilm bort av vanligt regn.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Vet ej hur du fick ihop detta , du citerar mig men texten har jag ej skrivit i citatet 🤔F Fideliox skrev:Äsch.
Absolut, känns bara helt meningslöst att tvätta i slask Skåne då den blir skitig på 2 sekunder. När jag var yngre tvättade jag ofta. Blir typ när jag bytar däcken. Jag får leva med att den blir lite rostig, det är ok för mig. När jag var yngre tvättade jag ofta. Men nu med familj,hus och jobb har jag andra prioriteringar. Jag lägger hellre tiden på annat. På min dödsbädd kommer jag inte ligga och bekymra mig för lite rost. Vad jag däremot antagligen ångrar är att jag inte la mer tid på barnen.
Japp , det är snyggt ju. Alla på min gata i villakvarteret tvättar sina vars två bilar på uppfarten, ingen opponerar sig. Man kanske inte spolar under så mycket men ändå. Vattnet filtreras och går ner till våra brunnar för bevattning, för dricka går det inte, för järnigtL Ludde67 skrev:
Det låter väl pessimistiskt att oljan inte skulle förbrännas till nästan 100% i en fungerande motor. Oljeånga från tex vevhusventilation går genom motorn som "bensin" i princip. Sen ska det passera katalysatorn som förbränner majoriteten av resten.P Peter787 skrev:Du kanske ska titta på denna artikeln från Motormännens riksförbund : M
De anger att vissa biltillverkare anger att deras bilar kan dra 0,5 - 0,6 liter motorolja per 100 mils körning.
Cirka hälften av den oljan kan antas förbrännas under förbränningstakten, hälften åker ut under avgastakten utan förbränning.
Så att anta att våra bilar blir duschade med oljedroppar under körning är nog en realitet.
Och naturligtvis sköljs en stor del av denna oljefilm bort av vanligt regn.
Läser om bil tvätt o den miljö påverkan det medför. Om man tvättar sitt fordon ex.10 gånger/år på tomten o vattnet tas upp o inte rinner ner i det kommunala dagvattnet ser jag inte några som helst problem. Ett större problem som man kanske inte vill tala om i ämnet borde vara alla stora parkerings platser typ köpcentra.Var tar vattnet vägen en regnig dag jo rakt ner i dagvatten brunnar Nog finns det betydligt mer föroreningar som försvinner ner där en när vi tvättar vår bil på tomten.
Problemet är att ingen på riktigt tar hand om tungmetallkontaminerat avloppsslam, det kommet sluta på en tokgiftig slutförvarsdump. Så egentligen är det bättre att de små mängder en bil genererar filtreras ner i en grusplan hemma. Men de flesta i tätort tvättar så det rinner ner i dagvattnet vilket är dåligt.T tommy.widell skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Här är vi inte överens. Jag anser att det är en kampanj från branschorganisationen, men inte en desinformationskampanj. Sen använder man miljöaspekter som oftare förknippas med vänster än höger, men det betyder vare sig att högern är ointresserad av miljön eller att det är en kampanj från vänstern. "tacka vänster för detta förslag" var det som jag kommenterade.Claes Sörmland skrev:
Högerns intresse i repression rör som du säger inte miljöfrågor, men det betyder ju inte att man är ointresserad av repression i andra frågor.Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte med dig. Man är lagom intresserad av miljöfrågor med utgångspunkten NU-SKA-VI-FÖRBJUDA-SAKER! och tvingas framåt av t ex EU, myndigheter, etablerad media och miljövänsterns idoga påverkansarbete. Den analysen är knappast onödig polariserande utan beskriver verkligheten rätt väl. Högern är sällan beredd att använda ökad repression i dessa miljöfrågor eftersom det i grunden inte är deras frågor, man brinner inte för dem.
Politiseringen ligger, enligt mig, i att skylla förslaget på vänstern när det inte kommer därifrån.
Men Carup och branschorganisation är ju inte samma sak. Carup är nog väldigt intresserade av konflikt för de tjänar pengar på det. Branschorganisationen har nog inte samma önskemål om konflikt.Claes Sörmland skrev:
Klart man vill ha ett förbud, det gynnar ju affärerna. För att få till något i den riktningen måste det pratas om frågan, den måste upp på agendan. För att det ska pratas om frågan behövs en konflikt, annars blir det ingen debatt och inga ändringar som gynnar biltvättsföretagen. Den debatten skapar man med denna desinformationskampanj som vi är en del av. Carup har alltså allt att vinna på detta och det bygger på att det redan finns en etablerad politisk konflikt och ett ogillande av miljövänstern.
Bryts allt verkligen ned till ofarliga beståndsdelar? Vår granne tvättar ofta bilen i närheten av vår borrade brunn. Jag undrar om inte ett och annat till slut tar sig ner?D Dilato skrev:
Våra vattenanalyser är tragiska men det beror väl på att mycket annat runnit ned historiskt.
Och poängen kvarstår. Man nyttjar en redan etablerad politisk konfliktdimension i samhället för en kampanj.Fairlane skrev:
Här är vi inte överens. Jag anser att det är en kampanj från branschorganisationen, men inte en desinformationskampanj. Sen använder man miljöaspekter som oftare förknippas med vänster än höger, men det betyder vare sig att högern är ointresserad av miljön eller att det är en kampanj från vänstern. "tacka vänster för detta förslag" var det som jag kommenterade.
Nej så klart inte. Men vad har det alls med frågan att göra? Klart politiska partier kan tänka sig använda repression i sina hjärtefrågor. Det är ju hela min poäng.Fairlane skrev:
Frågan är ju vald för kampanjen för att den redan är politiskt laddad. Att förslagen finns där ute (Googla!) och konfliktdimensionen finns där. Detta "förslag" uppstod inte i ett vakuum från ingenting. (Med politisk menar jag inte nödvändigtvis partipolitisk utan de bredare politiskt opinionsmässiga grupperingarna i samhället.)Fairlane skrev:
Sen kan det kanske kännas orättvist för medarbetare i miljövänsterns partiorganisationer om man tillskrivs ett förslag som man inte aktivt driver. Men som sagt, det är on brand. Det håller du väl ändå med om?
Bra poäng. Det kan vara så att det är så simpelt så man driver denna kampanj för att få klick. Att man inte egentligen önskar förändring avseende lagstiftning, utan spelar på denna konflikt mellan miljövänstern och bilmännen för närmare ekonomiska intressen.Fairlane skrev:
Vattnet i en borrad brunn kommer väl inte från ytan på marken runt om kring.K Koffekvarn skrev:
Vattennivån i min grävda brunn påverkas inte ett dugg av eventuella skyfall runt huset heller.