23 661 läst ·
64 svar
24k läst
64 svar
Vad ska man tänka på när man ska planera elen på ett nytt hus?
Jag sa före med egen säkring och JFB , detta indikerar väl att det inte är i serie , men det är klart vill man så går det att tolka allt som skrivs till sin fördel , ävensom det med att säga som påföljd av mitt inlägg att man får inte utesluta kyl/frys utanför JFB , jag har inte sagt något om detta .D Daniel 109 skrev:Liteavvarje: Före indikerar absolut att de ligger i serie. Nu skulle den ju lägga brevid.
Det är ingen som har sagt att man inte får ha fler jordfelsbrytare. Men man får inte ha kyl och frys utan jordfelsbrytare.
Jag skulle absolut ha separata jordfelsbrytare på ute och inne el. Jag skulle sannolikt delat upp övrig el på mer än en brytare också.
Läs vad som står men tolka det rätt och gå inte dina egna vägar med något och falla in i ledet på vad andra skriver som någon form av bekräftelse på det
Läs en gång till vad som skrivs och kom inte med fördolda pekpinnar , att så är det inte med det som du skriver ,tommib skrev:
Det var inte alls vad jag sa. Jag sa att det inte går att göra ett undantag för Kyl/frys när de är anslutna med stickpropp, dvs man får inte lägga just de uttagen utanför JFB. Men visst, det kunde varit lite tydligare.
Men som sagt, jag skulle säga att man lägger JFB parallellt. Före/Efter implicerar för mig att de ligger i serie (vilket inte tillför så mycket).
Jag har inte heller sagt att det är förbjudet att ha ett visst antal JFB.
Det finns inga fel i det och är inte emot något regelverk som du så gärna talar om att andra ska följa till punkt och pricka , samt framhäva att det vet jag , möjligt att du vet en del men var saklig och gå inte som en katt runt het gröt , det gagnar ingen TS som frågar , dom är bara ute efter vad som kan göras eller får göras , inte en massa utlägg hit eller dit , och hänvisning till paragrafer i regelboken
Det enda jag framfört är vaf det finns för möjligheter att göra , sen är upp till TS att ta åt sig och ta det med sin elektriker som tydligen har på plats
Nu tycker jag att denna tråd börjar spåra ur lite , så går jag undan om det inte kommer fler s.k. påhopp i någon form
Lugna ner dig. I den här tråden är det du som fullständigt omotiverat hoppar på Tommib, han har inte skrivit något av de fel du påstår. Läs vad han skriver innan du går till angrepp.
Bra att du läser vad som står och var inte så naiv och tro att allt är guld som glimmar , men du ska nog inte kommentera något som inte rör dig ,men klart en del måste gå i försvar för andraD Daniel 109 skrev:
Ett gott råd gör inte det , det är inte bra , det kan bli en fallgrop som kan bli svår att ta sig ur , om man ger sig i en sådan situation , att säga något är sak , men att backa kan bli svårt
Måste säga att jag håller med de övriga talarna. Skriver man att något ligger före eller efter så implicerar det att det är i serie. Bredvid eller parallellt är ord som är bättre i detta fallet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tänka när förbereda för avlopp och vatten i ett framtida kök?
Kök -
Vad ska man tänka på när man installerar en snålspolande toalett?
Fritidshus -
Vad ska jag tänka på när jag gräver för hand ner till husgrunden?
Grund & Markarbeten -
Vad tänka på juridiskt när myndige sonens flickvän vill flytta in?
Juridik -
Vad behöver jag tänka på när jag byter denna toalett?
Badrum