Varför just Plejd?

Varje smart elektriker har alltid med sig 4-5 Plejd i servicebilen, h*n binder lite kapital typ 2000 kr / 5-pack, slipper en massa kabeldragning bara sätt in och slå på. dessutom löser Plejd ett problem som andra dimmers inte kan, att man kan ställa logaritmiska verkan vid dimmning av Led.
Kunden blir glatt överraskad ett han får ett smart hem utan extra kostnad.

T Thomas_Blekinge skrev:
...och vill också kunna avläsa mätaren vid regn.
Det måste vara bra bråttom att läsa av den där mätaren då... :thinking:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tommib
L Leif i Skåne skrev:
Varje smart elektriker har alltid med sig 4-5 Plejd i servicebilen, h*n binder lite kapital typ 2000 kr / 5-pack, slipper en massa kabeldragning bara sätt in och slå på. dessutom löser Plejd ett problem som andra dimmers inte kan, att man kan ställa logaritmiska verkan vid dimmning av Led.
Kunden blir glatt överraskad ett han får ett smart hem utan extra kostnad.
Förutom 500 kr/brytare extra + elektrikerns påslag på det. Jag skulle bli rätt sur om elektrikern började pilla in såna saker i min installation utan att berätta det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som tur är är det bara dom smarta elektrikerna som installerar Plejd. Det borde iallafall utesluta några av dom...

tommib tommib skrev:
Förutom 500 kr/brytare extra + elektrikerns påslag på det. Jag skulle bli rätt sur om elektrikern började pilla in såna saker i min installation utan att berätta det.
Nja, det var inte riktigt så jag menade, ofta vill kunden kunna dimma mysbelysning i fönstersmygar och i stället för en dum dimmer som man måste manövrera on off själv sätter man en smart dlmmer för 100kr mer som har alla möjligheter för det smarta hemmet med inbyggd timer, astrour, scener.

G
Extra uttag ute, i minst 4 väderstreck.

Maresk Maresk skrev:
Var och prata med elektrikern idag och han sa att dom sätter bara en jfb och lämnar kyl/frys och värmepumpen utanför den. Är det dumt att ha det så? Blev att flytta lite tv uttag och satte 4-vägs uttag flytta även mediacentralen mer mot mitten av huset i kammaren. Sätta spottar i fönsterna.
Förr fick man undanta uttag för kyl/frys i bostäder. Det får man inte längre enligt dagens elinstallationsregler.

L
Maresk Maresk skrev:
Var och prata med elektrikern idag och han sa att dom sätter bara en jfb och lämnar kyl/frys och värmepumpen utanför den. Är det dumt att ha det så? Blev att flytta lite tv uttag och satte 4-vägs uttag flytta även mediacentralen mer mot mitten av huset i kammaren. Sätta spottar i fönsterna.
Idiotiskt att ha kyl/frys över samma JFB som det övriga , ska då kopplas säkringsmässigt och med egen JFB före ordinarie JFB det blir då en försäkring på att dom fungerar även om huset skulle slockna p-g-a- JFB löser ut för annat
Har kopplat så ett otal gånger med tacksamhet som kommit från kunder på detta

tommib
L Liteavvarje skrev:
Idiotiskt att ha kyl/frys över samma JFB som det övriga , ska då kopplas säkringsmässigt och med egen JFB före ordinarie JFB det blir då en försäkring på att dom fungerar även om huset skulle slockna p-g-a- JFB löser ut för annat
Har kopplat så ett otal gånger med tacksamhet som kommit från kunder på detta
Det har sagts flera gånger förut att om man är orolig för kyl/frys så sätter man ett temperaturlarm i dem. De kan gå sönder också....

Däremot håller jag med om att man inte bör lägga dem på samma JFB som t.ex. uteel. En lämplig uppdelning för de flesta hus är två (eller möjligen tre) jordfelsbrytare där den ena tar uteel och ev riskgrupper (typ TM,TT,DM) och den andra tar värme, kyl, frys. Belysning och allmänuttag delas mellan dem.

Vid en ensam JFB medges inget undantag för kyl/frys (om de inte ansluts fast, men det är rätt opraktiskt). Då kan det vara bra att lägga en ensam grupp utomhus över en egen PSA.

Rent nomenklaturmässigt är det också synd att säga att man lägger egen JFB "före" ordinarie JFB, det kan lura en okunnig läsare att tro att jordfelsbrytarna ska ligga i serie. Bättre då att säga att man lägger den separat eller bredvid.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Det har sagts flera gånger förut att om man är orolig för kyl/frys så sätter man ett temperaturlarm i dem. De kan gå sönder också....

Däremot håller jag med om att man inte bör lägga dem på samma JFB som t.ex. uteel. En lämplig uppdelning för de flesta hus är två (eller möjligen tre) jordfelsbrytare där den ena tar uteel och ev riskgrupper (typ TM,TT,DM) och den andra tar värme, kyl, frys. Belysning och allmänuttag delas mellan dem.

Vid en ensam JFB medges inget undantag för kyl/frys (om de inte ansluts fast, men det är rätt opraktiskt). Då kan det vara bra att lägga en ensam grupp utomhus över en egen PSA.

Rent nomenklaturmässigt är det också synd att säga att man lägger egen JFB "före" ordinarie JFB, det kan lura en okunnig läsare att tro att jordfelsbrytarna ska ligga i serie. Bättre då att säga att man lägger den separat eller bredvid.
Kyl/frys kan säkras med tempgivare/larm som du säger men ganska omständig installation
Vad du menar med att lura får stå för dig , läser du texten så står det före ordinarie JFB samt egen säkring +JFB och inte i serie
Så även det med att ha egen JFB +säkring för kyl/frys är förbjudet om dom inte är fast anslutna enligt dig , hur går det då att ha uttag på utsidan om det är separat JFB för dom och hur ska det kopplas då , före eller efter ordinarie JFB
Var står det , du kan ha hur många JFB +säkringar som helst i en anläggning , det är fullt regelmässigt enligt de regler som finns , så där är du nog ute på djupt vatten
Samt att det är ett arbete för en elektriker och inte en hempulare i sammanhanget , och hen kan det med var och hur det ska kopplas

tommib
L Liteavvarje skrev:
Så även det med att ha egen JFB +säkring för kyl/frys är förbjudet om dom inte är fast anslutna enligt dig
Det var inte alls vad jag sa. Jag sa att det inte går att göra ett undantag för Kyl/frys när de är anslutna med stickpropp, dvs man får inte lägga just de uttagen utanför JFB. Men visst, det kunde varit lite tydligare.

Men som sagt, jag skulle säga att man lägger JFB parallellt. Före/Efter implicerar för mig att de ligger i serie (vilket inte tillför så mycket).

Jag har inte heller sagt att det är förbjudet att ha ett visst antal JFB.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
vanligt envägsuttag i fönsternisch ? typ i nischen eller uppe vid/bakom gardinen. till stående lampa/ljustake?
Det uttaget brukar vara rätt poppis :)

Liteavvarje: Före indikerar absolut att de ligger i serie. Nu skulle den ju lägga brevid.
Det är ingen som har sagt att man inte får ha fler jordfelsbrytare. Men man får inte ha kyl och frys utan jordfelsbrytare.

Jag skulle absolut ha separata jordfelsbrytare på ute och inne el. Jag skulle sannolikt delat upp övrig el på mer än en brytare också.

L Liteavvarje skrev:
Idiotiskt att ha kyl/frys över samma JFB som det övriga , ska då kopplas säkringsmässigt och med egen JFB
Är inte det där lite överdriven rädsla för elproblem nu för tiden?
I vårt elsystem, installerat år 2010 servar en JFB hela anläggningen (utom stallet som har en egen personskyddsautomat utanför huvudcentralen).
Vår kyl och frys ligger alltså parallellt med alla andra installationer i huset.
Och på sju år har JFB'n inte löst ut, om jag inte varit där och mekat.

Säkert funkar det så bra just för att jag undviker i det längsta att pilla med elen ;)

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.