När man får en leverans med lastbil av varor ska man titta om det är transportskadat. Innan leveransen får man en leverans bekräftelse och den varans artikelnummer kan man jämföra med artikelnummer på varan (dörren) innan man monterar den.

Jag håller med leverantören i avseendet att man kunde ha kollat att varan var rätt innan montage. Men samtidigt håller jag med TS att det var klantigt av leverantören att skicka fel dörr.

Önskar nu leverantören ha tillbaka den felaktigt utskickade dörren får de först skicka en ny som TS kan montera innan leverantören bekostar returfrakten av den felaktiga.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Spelar det jättestor roll?
Det finns en begränsning av vad man kan förvänta att en vanlig oinsatt människa kan förstå av eventuella medföljande dokument.
Ja det spelar en väldigt stor roll.
Man ska alltid titta och kontrollera att man får rätt vara.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja det spelar en väldigt stor roll.
Man ska alltid titta och kontrollera att man får rätt vara.
Nej det spelar inte en väldigt stor roll. Vilken del av KTL säger att det spelar väldigt stor roll? Eller är det bara vad du tycker?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag vill vända på det, man ska alltid se till att leverera ut rätt vara. ;)

(Iaf om man inte vill få en massa onödiga merkostnader)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vill tacka alla som gjort en input i denna tråd, oavsett om ni tyckt lika som mig eller inte (y)

Jag har inte hunnit "svara" på alla inlägg (ber om ursäkt för det, inget personligt), hade hoppats att ni skulle läst andras svar också (många snarlika frågor). Ibland tror jag ni missade den delen, men det är okej.. :)

Företaget ifråga har nu visat varför jag lovordade deras kundsupport från början.
De hittade tillbaka till sin trevliga anda.. och "gjorde om - gjorde rätt" (y)

.. om ca 3-4 veckor återkommer jag kanske med en bild!

Önskar alla en trevlig kväll,
Med vänlig hälsning, Sandra

• Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det spelar inte en väldigt stor roll. Vilken del av KTL säger att det spelar väldigt stor roll? Eller är det bara vad du tycker?
Ursäkta frågan men KTL är inte det konsumenttjänstlagen?

P Putte 9497 skrev:
Ursäkta frågan men KTL är inte det konsumenttjänstlagen?
Japp. KKL ska det stå. Typo.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Men om man beställer en ny Volvo V90 från återförsäljaren och får en Volvo V60. Kör man då en vecka innan man upptäcker att det är fel bil de levererat?

Om v60in ser ut som en v90 sånär som på att det fattas ett hål i grillen så kanske man gör det?

Varför ligger inte fokus på att någon levererat fel utan på att någon annan inte upptäckt det?

• Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om v60in ser ut som en v90 sånär som på att det fattas ett hål i grillen så kanske man gör det?

Varför ligger inte fokus på att någon levererat fel utan på att någon annan inte upptäckt det?
Ingen aning, men man måste väll för böveln veta själv vad man beställer och vad man får?

P Putte 9497 skrev:
Ingen aning, men man måste väll för böveln veta själv vad man /.../ får?
Nej. KKL är en skyddslagstiftning för konsumenten. Att det åligger säljaren et större ansvar än köparen är därför inget konstigt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ingen aning, men man måste väll för böveln veta själv vad man beställer och vad man får?
Man måste väl veta vad kunden beställt och vad man levererat ;)

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Om vi för diskussionens skull antar att svaret är ja på din fråga så undrar jag ändå varför du och andra har fokus på just det? Det riktiga felet skedde hos leverantören, varför bortser du från det?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om vi för diskussionens skull antar att svaret är ja på din fråga så undrar jag ändå varför du och andra har fokus på just det? Det riktiga felet skedde hos leverantören, varför bortser du från det?
Bortser inte från det, självklart gjorde leverantören ett stort fel som dom måste rätta till. Men man måste som kund ha ett eget ansvar med och inte bara skylla på leverantören. Om nu kunden tänkt att så här ska det nog vara med dörren och inte reklamerat så hade leverantören blåst kunden.

MathiasS MathiasS skrev:

Självklart kollar du var du tar i mot förnågot,eller skiter du i det när det kommer något till dig ?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.