Håller med @13th Marine, det här faller på säljaren enligt konsumentköplagen. Att dörren nu inte kan användas gör därtill självfallet att TS måste kunna montera trycke och lås; därtill på säljarens bekostnad, men det kan vara lurigt att få godkänt i efterhand om man själv väljer hantverkare.

För smidighetens skull är det väl lämpligt att hjälpa till att säkerställa att den nya dörren passar i dörrpartiet, men även det är säljarens ansvar. För att inte behöva vänta ytterligare fyra veckor när det upptäcks är det som sagt lämpligt att reda ut det.

Jag skulle ge bolaget nätt och jämnt godkänt för bemötandet. När de förstått att de levererat fel och att TS monterat en altandörr som ytterdörr borde de minst säkerställt att hon kommer in och ut ur huset.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med @13th Marine, det här faller på säljaren enligt konsumentköplagen. Att dörren nu inte kan användas gör därtill självfallet att TS måste kunna montera trycke och lås; därtill på säljarens bekostnad, men det kan vara lurigt att få godkänt i efterhand om man själv väljer hantverkare.

För smidighetens skull är det väl lämpligt att hjälpa till att säkerställa att den nya dörren passar i dörrpartiet, men även det är säljarens ansvar. För att inte behöva vänta ytterligare fyra veckor när det upptäcks är det som sagt lämpligt att reda ut det.

Jag skulle ge bolaget nätt och jämnt godkänt för bemötandet. När de förstått att de levererat fel och att TS monterat en altandörr som ytterdörr borde de minst säkerställt att hon kommer in och ut ur huset.
Enl kkl är det solklart att säljaren ska rätta sina fel utan kostnad för köparen MEN jag är inte lika övertygad om att säljaren behöver fixa en temporär lösning, är det verkligen så?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Näe någon explicit skyldighet att fixa en temporär lösning finns nog inte, men det faller nog under ansvaret att stå för kostnader som uppstår i samband med felaktig leverans?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, du missade andra meningen i paragraf 23:

Sedan förutsätter många återigen att kunden ska förstå att dörren är fel, det är kanske lätt för den insatte att se skillnad, men för en oinsatt är det inte uppenbart.

Efter att ha fått se vilken leverantör det är så kan jag säga att det inte är uppenbart för en oinsatt att dörren inte ska gå att låsa utifrån, snarare tvärt om.
Kan tyvärr inte gå in på detaljer utan att det blir uppenbart vilken leverantör det är. Det är upp till @Snigla om det ska komma mer information.
Kunden kanske inte såg att det var fel men kunden hade en snickare som monterade dörren och om den varit seriös borde den sett skillnaden och talat om det för kunden innan montaget och inte efter som i det här fallet

Snickaren är inte avtalspart med dörrleverantören, så vad denne borde ha sett eller inte är helt irrelevant.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Snickaren är inte avtalspart med dörrleverantören, så vad denne borde ha sett eller inte är helt irrelevant.
Du anmärker på att jag är kategorisk.
Helt irrelevant? :crysmile:
Naturligtvis vad gäller "skuldfrågan" men nog borde en kompetent och seriös yrkesman undra om detta verkligen är rätt och diskutera med kunden.

Japp vi kanske kan ha en separat tråd om vad snickaren borde eller inte borde ha gjort.....

Dessutom verkar några diskutera utfrån att det ena dörralternativet är en traditionell altandörr och det andra är en "vanlig" ytterdörr. Här verkar det vara så att dessa alternativ inte skiljer sig nämnvärt till det yttre så det är endast frånvaro av hål (vilket konstaterats att det kan även vanliga dörrar sakna) samt något extra beslag som ska avslöja att det inte är en ytterdörr..... Låter som att det är något som skulle kunna vara ok att släppa förbi utan anmärkning även om man är en seriös yrkesman.

....och många verkar tro att det spelar någon roll i skuldfrågan, därav mitt inlägg.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
Googlade dörrparti, hittade denna sida https://www.sparfonster.se/doerrparti/
(där det passande nog finns ett med 12 rutor). Som texten står och bilderna ser ut hade jag solklart köpt det som en vanlig ytterdörr där man monterar vanligt handtag och lås. Dörrparti ligger under ytterdörr, till skillnad från altandörr.

Rkarlsson skrev:
Hur jag skulle resonerat?

Jo vi kollar upp det vi beställer till 1000%, mäter och tittar på konstruktion och dylikt innan vi skruvar i sakerna.
Dock undrar jag hur du vill lösa det? Ersätter de inte så att du ska få fungerande dörr?

Fick snickaren bara en instruktion som i "montera det" ?
De erkände väl att de skickat fel.
Snickaren borde ju reagerat på att ni inte hade så det gick att öppna utifrån.

Ställt frågan till tillverkaren om du får göra hål för att montera ett lås ?
Allt mätt och kollat, såg ju bra ut alltihop (ser fortfarande riktigt bra ut). Sitter "som ett smäck" på plats. Det enda problemet var att det inte var/är så lätt att komma in utifrån (och det är den mest trafikerade dörren - ej vårt bostadshus).

Snickaren fick ett telefonsamtal där jag sa att jag klarar inte av att hjälpa maken med att flytta en 140 kg dörr själv, skulle uppskatta om han kunde hjälpa oss. Snäll som han var kom han direkt och hjälpte oss.

Lösningen de erbjudit är helt okej för mig som sagt, under de förutsättningarna att den kommer passa! Vilket vi måste ta reda på först, så vi inte står där om 4 v igen "med skägget i brevlådan". Den nya dörren måste ju passa både dörrkarmen, vårt sidoljus (fästena för låsningar osv) och tröskeln. Sedan behöver vi ha tillstånd att borra/skruva lite i den felaktiga dörren så vi kan få upp den utifrån.

Har inte haft något att klaga på i deras hantering av köpet och support innan. Det var bara att när de kom på att vår dörr var fel, började de hinta om att det var "vårt fel" och ville inte direkt prata med oss länge om saken - och DET är dålig kundhantering. Det var ju inte jag som skickade fel dörr!

Jag trodde jag hade rätt dörr och var jättenöjd och glad när jag tog kontakt med dem för att sätta dit trycke/lås :)

Min fråga här, var mer hanteringen av kund och hur mycket man kan förutsätta att en vanlig person som aldrig köpt en dörr ska kunna veta om saken. När allt ser ut som det ska.

P Putte 9497 skrev:
Självklart men om det förut satt en ytterdörr och man får en altandörr i näven så frågar man åtminstone om det är rätt dörr om man är lite seriös.
Nu är det ju som så att vi köpt en ytterdörr som ser ut som en altandörr i andras ögon (tydligen hade vi dock också fått en altandörr levererad.. men det var inte det vi köpte!).

Det är glas hela vägen ner i golvet, så att säga. Inte många som väljer det som ytterdörr (men desto vanligare att ha som altandörr). Tror också det är skälet till att vi fått fel dörr levererad (för att den är väldigt vanlig att använda som altandörr i utseende, men extremt ovanlig att se som ytterdörr).

Snickaren har inte gjort något fel enligt mig. Han gjorde precis det han skulle och "det" blev jättebra!

Jag och maken skulle monterat dörren själva om mina leder/rygg pallat. Insåg lite sent att jag inte kunde vara behjälplig i att flytta 140 kg dörrparti dit den skulle.. eller att hålla på och lyfta/hålla i delarna för montering (heller inte för nedtagning av de större/tunga dörrarna som satt innan).

Jag ville heller inte att maken skulle försöka att göra detta ensam - så jag ringde akut efter snickaren!

Fick tag på "vår snickare" som tog första bästa lucka han fick i sitt tidsschema för att hjälpa till med flytt/montering av det nya och nedmontering av det gamla.

Resten gör vi själva (dvs foder, fasad, isolering osv).

NU GÄLLER DET dock att ta reda på eventuella skillnader på altandörren vs. ytterdörren - så vi sedan kan ta ställning till fortsättningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S swirve skrev:
Googlade dörrparti, hittade denna sida [länk]
(där det passande nog finns ett med 12 rutor). Som texten står och bilderna ser ut hade jag solklart köpt det som en vanlig ytterdörr där man monterar vanligt handtag och lås. Dörrparti ligger under ytterdörr, till skillnad från altandörr.
Är ju inget trycke på utsidan.

S
R RoBo skrev:
Är ju inget trycke på utsidan.
Eh, joo..
Vit balkongdörr med glas och fönsterkarmar monterad på en brun dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit pardörr med frostat glas och silverhandtag mot en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu är det ju som så att vi köpt en ytterdörr som ser ut som en altandörr i andras ögon (tydligen hade vi dock också fått en altandörr levererad.. men det var inte det vi köpte!).

Det är glas hela vägen ner i golvet, så att säga. Inte många som väljer det som ytterdörr (men desto vanligare att ha som altandörr). Tror också det är skälet till att vi fått fel dörr levererad (för att den är väldigt vanlig att använda som altandörr i utseende, men extremt ovanlig att se som ytterdörr).
Ni har antagligen köpt en helglasad ytterdörr men fått en helglasad fönsterdörr.
Det skiljer mycket mellan de dörrarna och de använder inte samma karm.
Jag har tidigare ställt fråga om vilka beslag det är i den levererade dörren samt utbytes dörrblad, utan svar på tidigare frågor så kan jag inte svara på om det passar och överensstämmer med vad ni önskar.
Helglasade ytterdörrar är inte så ovanliga längre som de var förr och då det är den dörren som används mest så ska det vara en helglasad ytterdörr och inte en fönsterdörr.
En fönsterdörr och dess beslag är inte konstruerade för samma passerfrekvens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.