S swirve skrev:
Eh, joo..
[bild]
[bild]
Helt rätt men lite vilseledande med den här bilden som också är med.
Där man bokar in hur stor dörren skall vara.
fp1008_dp8h_v_4.png

Snigla Snigla skrev:
Snickaren har inte gjort något fel enligt mig. Han gjorde precis det han skulle och "det" blev jättebra!

Jag och maken skulle monterat dörren själva om mina leder/rygg pallat. Insåg lite sent att jag inte kunde vara behjälplig i att flytta 140 kg dörrparti dit den skulle.. eller att hålla på och lyfta/hålla i delarna för montering (heller inte för nedtagning av de större/tunga dörrarna som satt innan).

Jag ville heller inte att maken skulle försöka att göra detta ensam - så jag ringde akut efter snickaren!

Fick tag på "vår snickare" som tog första bästa lucka han fick i sitt tidsschema för att hjälpa till med flytt/montering av det nya och nedmontering av det gamla.

Resten gör vi själva (dvs foder, fasad, isolering osv).
Oavsett hur stressad snickaren än må vara borde han åtminstone ifrågasatt om det verkligen var en altandörr ni skulle ha???

• Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Oavsett hur stressad snickaren än må vara borde han åtminstone ifrågasatt om det verkligen var en altandörr ni skulle ha???
Har du läst tråden eller tycker du bara nåt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har du läst?

F
P Putte 9497 skrev:
Har du läst?
Kuggfråga? Ja jag har läst och jag har ypperlig läsförståelse, jag har även en helt otroligt fenomenal förmåga att förstå hur människor agerar och förstår i sådana här situationer... Vidare har jag, baserat på information i tråden och länkar till säljande företag fantasi och förståelse för att en snickare eller köparen själv inte reagerar över skillnaderna.

Vidare förstår jag inte hur snickaren, eller snickarens agerande har med saken att göra öht med tanke på uppdraget men det kanske du vet?

Så, med det sagt... har du läst och har du i sådana fall förstått vad du läst?

F fsn skrev:
Kuggfråga? Ja jag har läst och jag har ypperlig läsförståelse, jag har även en helt otroligt fenomenal förmåga att förstå hur människor agerar och förstår i sådana här situationer... Vidare har jag, baserat på information i tråden och länkar till säljande företag fantasi och förståelse för att en snickare eller köparen själv inte reagerar över skillnaderna.

Vidare förstår jag inte hur snickaren, eller snickarens agerande har med saken att göra öht med tanke på uppdraget men det kanske du vet?

Så, med det sagt... har du läst och har du i sådana fall förstått vad du läst?
Jag har läst och säger bara att det är underligt hur snickaren kan missa det. Att TS missa kan jag förstå.

• Gilla
R1chard
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ni har antagligen köpt en helglasad ytterdörr men fått en helglasad fönsterdörr.
Det skiljer mycket mellan de dörrarna och de använder inte samma karm.
Jag har tidigare ställt fråga om vilka beslag det är i den levererade dörren samt utbytes dörrblad, utan svar på tidigare frågor så kan jag inte svara på om det passar och överensstämmer med vad ni önskar.
Helglasade ytterdörrar är inte så ovanliga längre som de var förr och då det är den dörren som används mest så ska det vara en helglasad ytterdörr och inte en fönsterdörr.
En fönsterdörr och dess beslag är inte konstruerade för samma passerfrekvens.
Som jag skrivit tidigare så är det också vår fråga till leverantören, vad som skiljer de två dörrarna åt.

Det vi uppenbart nu kan se är avsaknaden av ett förborrat hål till trycke/lås på utsidan av dörren ifråga. Så vitt vi vet är det ett trepunktslås på båda varianterna, men de verkar skiljas åt i trakterna kring låshuset vid handtaget/spanjoletten. Att ha i åtanke är också då motsidan.. (dvs beslagen på fönstret, om låset förändras på ena sidan.. borde rimligen beslagen på andra sidan också bytas ut - med det kanske bara är jag som tänker fel).

Angående vanligheten i fönsterdörrar som "ytterdörrar", det är betydligt vanligare idag än förr.. men har fortfarande aldrig stött på någon med en helglasad/spröjsad ytterdörr :) däremot många som har delvis glasade dörrar - och både sidoljus och/eller överljus :)

I villor är det nog ovanligt, men i flerbostadshus skulle jag säga att det är regel snarare än undantag med helglasade dörrar. Så att det finns sådana dörrar för den som inte har något att dölja är ju inte så konstigt.

Helglasade ytterdörrar brukar ha fuskspröjs men det går att specialbeställa om man har särskilda önskemål men då tvingas man troligtvis även öppna den stora plånboken.
Kan du ta en bild av vad som sitter i dörren idag så blir det lättare att svara om det finns några utbytes alternativ som stämmer med era önskemål så det inte blir fel en gång till.

P Putte 9497 skrev:
Jag har läst och säger bara att det är underligt hur snickaren kan missa det. Att TS missa kan jag förstå.
Ja, du får gärna tycka det är lite underligt. Det är helt ok!

Men det är nog lättare om vi tar ut snickaren ur hela ekvationen, då denne tydligen skapar fel inriktning på tråden.

Min fråga från början handlade inte om hantverkare, varken deras kunskaper eller okunskaper!

Den handlade om kundsupport från ett företag där man handlar varor online. Hur mycket de kan "kräva" att den vanliga människan ute i Sverige/världen kan om just deras produkter (när man köper/beställer saker online). Samt om man som kundansvarig verkligen ska skuldbelägga sina kunder för misstag företaget själva gjort.

Det finns inget krav idag att man måste ha en hantverkare (snickare/rörmokare/elektriker osv..) på plats varje gång man får hemleveranser av internetköp.

Säljer man till "vem som helst" online - så bör man också anse att "vem som helst" också ska kunna bedöma produkten som man levererat.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I villor är det nog ovanligt, men i flerbostadshus skulle jag säga att det är regel snarare än undantag med helglasade dörrar. Så att det finns sådana dörrar för den som inte har något att dölja är ju inte så konstigt.
Jo, där är det svårt att hitta det motsatta, dvs icke glasade dörrar! (de är i många fall, precis som vi, ute efter att släppa in ljuset innanför dörren)

Men jag menade vanliga privatägda villor :)

Ja, min poäng var dock mest att det inte är orimligt att beställa en helglasad ytterdörr.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Du svarar inte vad det stod på följesedel och lappar på dörr när du tog i mot dörren.

• Gilla
NTD
  • Laddar…
T twoody skrev:
Du svarar inte vad det stod på följesedel och lappar på dörr när du tog i mot dörren.
Spelar det jättestor roll?
Det finns en begränsning av vad man kan förvänta att en vanlig oinsatt människa kan förstå av eventuella medföljande dokument.

1 123abc skrev:
Spelar det jättestor roll?
Det finns en begränsning av vad man kan förvänta att en vanlig oinsatt människa kan förstå av eventuella medföljande dokument.
Kan man beställa den kan man säkerligen jämföra typnummer och liknande. Nu antar jag visserligen att det inte är skrivet med kyrilliska, arabiska eller andra icke-latinska bokstäver och således bör man väl kunna lista ut det. Men eftersom TS inte vill posta detta är det förmodligen väldigt tydligt och klart skrivet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.