18 581 läst ·
150 svar
19k läst
150 svar
Vad ska man acceptera? fel dörr levererades!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Klart är ju att det är fel dörr
Klart är ju lång leveranstid
Snickaren borde kanske sett felet
Oklart om karm och tröskel är till en altandörr, finns uttag för spanjoletten och passarlåsblecksplatsen med låskistan
Finns ingen annan ingång måste ju dörren kunna låsas och öppnas utifrån och innifrån
Så det är en felleverans och då bör Du få montera lås och handtag på den felande dörren och dörrleverantören bör stå för den kostnaden eftersom de inte kan leverera inom rimlig tid, de kan kalla det goodwill eller vadsomhelst men kunden bör stå skadelös
Klart är ju lång leveranstid
Snickaren borde kanske sett felet
Oklart om karm och tröskel är till en altandörr, finns uttag för spanjoletten och passarlåsblecksplatsen med låskistan
Finns ingen annan ingång måste ju dörren kunna låsas och öppnas utifrån och innifrån
Så det är en felleverans och då bör Du få montera lås och handtag på den felande dörren och dörrleverantören bör stå för den kostnaden eftersom de inte kan leverera inom rimlig tid, de kan kalla det goodwill eller vadsomhelst men kunden bör stå skadelös
Jag har inte läst igenom tråden men funderar lite över vilket beslag dörren levererades med?
Det är inte säkert att ett annat dörrblad stämmer med karmen då hålbilden troligtvis även skiljer i karmen.
Vilka beslag levererades dörren med och vilka beslag är det tänkt att det ska vara i utbytes dörrblad?
Levererades dörren med en spanjolett eller flerpunktslås?
Det är inte säkert att ett annat dörrblad stämmer med karmen då hålbilden troligtvis även skiljer i karmen.
Vilka beslag levererades dörren med och vilka beslag är det tänkt att det ska vara i utbytes dörrblad?
Levererades dörren med en spanjolett eller flerpunktslås?
ja, jag anser åtminstone att gränsen går på andra sidan av att läsa följesedel och kolla så det är samma sak man fått som står där och i beställningen. Det står alldeles säkert serienummer, modellbeteckning osv både på beställning, följesedel och dörren.Snigla skrev:
Var går gränsen? skicket och grejerna? ska man skruva isär dörren? kolla fingerskarvarna? ta isär alla glasrutor och kontrollera så det är säkerhetsglas på varje ruta? VAD säger att jag fått fel grejer? såg ju ut som på ritningen vi godkänt, allt var perfekt!
Snickaren hade ju inget att göra med min beställning, om jag ber en snickare om hjälp att sätta in en dörr jag köpt. Så gör han det ju. Om jag vill ha en altandörr där är ju mitt val? så varför skulle snickaren ifrågasätta vad jag köpt och ville montera? Dörren är ju helt rätt.. det är det som är så surt.
Jag kan skälla på hantverkare när de gör fel, men jag tänker inte låta dem ta "skit" för något fel andra/jag gjort - och vår hantverkare gjorde precis det jag bett denne om. Dörren sitter perfekt!
Köpet är ju mellan mig och fönster/dörrleverantören.
Angående kompensationen har jag inga problem med den SÅ LÄNGE den fungerar! Men något skiljer uppenbart och jag måste ta reda på vad, för annars kommer inte deras nya dörr heller att passa!
Problemet jag hade är att man tydligen måste vara "smartast i världen" för att köpa saker.
Det räcker tydligen inte med att kontrollera deras ritningar, bilder, kontrollera ev fraktskador, skicket på dörrarna, se över så alla delar sitter på rätt sida.. vara nöjd med dörren (för den ser ut som den ska och sitter perfekt), kontakta dem för att få support att köpa lås och handtag osv.
Nej tydligen finns det något annat man bör kunna, för att köpa en dörr.
Hur jag skulle resonerat?
Jo vi kollar upp det vi beställer till 1000%, mäter och tittar på konstruktion och dylikt innan vi skruvar i sakerna.
Dock undrar jag hur du vill lösa det? Ersätter de inte så att du ska få fungerande dörr?
Fick snickaren bara en instruktion som i "montera det" ?
De erkände väl att de skickat fel.
Snickaren borde ju reagerat på att ni inte hade så det gick att öppna utifrån.
Ställt frågan till tillverkaren om du får göra hål för att montera ett lås ?
Jo vi kollar upp det vi beställer till 1000%, mäter och tittar på konstruktion och dylikt innan vi skruvar i sakerna.
Dock undrar jag hur du vill lösa det? Ersätter de inte så att du ska få fungerande dörr?
Fick snickaren bara en instruktion som i "montera det" ?
De erkände väl att de skickat fel.
Snickaren borde ju reagerat på att ni inte hade så det gick att öppna utifrån.
Ställt frågan till tillverkaren om du får göra hål för att montera ett lås ?
Jag hade aldrig frågat dom om det för det kan bara ta onödig tid att reda ut och ett eventuellt svar från deras sida kan leda till ett eventuellt Moment 22.MathiasS skrev:
Jag hade bara accepterat deras lösning och samtidigt talat om att vi gör det som behövs för att provisoriskt kunna använda den felaktiga dörren under leveranstid av den nya. Sen om dom nödvändigtvis vill ha den gamla tillbaka så får väl det bli deras lilla överraskning när det visar sig att den är sönderborrad. Då kan man alltid säga att det borde dom ha förstått när man kommunicerade att man skulle göra det som behövdes för att använda den levererade dörren.
Jag förutsätter att man inte betalt mer än man skall från början. Vill leverantören driva det i det läget så är det väl så. Jag hade lätt synat dom på den punkten... man kan då kontra med att låta ARN tycka till om det faktum att leverantören hävdar att man tydligen per definition godkänner en felaktig leverans man monterat.MathiasS skrev:
Snickaren borde väll åtminstone se skillnad på en ytterdörr och en altandörr innan den monterades.Snigla skrev:
LÅNG TEXT:
Beställde ett dörrparti för ett par månader sedan till vårt andra hus.
Då det är några veckors väntetid på dem så fick vi det levererat för kanske 1.5 vecka sedan.
Inspekterade leveransen så gott vi kunde utan att packa upp det, då vår snickare var bortrest. Vi observerade inga konstigheter, dörren och fönstret (och karmen) såg fina ut så vitt vi kunde se.
Lät dem stå tills idag då snickaren kom för att hjälpa oss att få den på plats.
Så idag packade vi upp vår leverans.
Inga problems allmänt, blev jättefint!
Vi hade haft kontakt med företaget ifråga precis dagarna innan leveransen för att få reda på vad vi kunde välja för lås/trycke, som skulle passa i deras låshus..
På dörren satt en spanjolett.. och inget mer. Spelade ju inte oss någon roll (tänkte att de hade väl den där så de kunde stänga partiet i frakten). Inget konstigt, inget vi reagerade på. Vi tänkte att man bara skulle såga upp hålet för trycke och lås..
Men det såg inte så lätt ut... så gick in för att be om tips på deras kundtjänst/chatt hur man skulle gå tillväga för att få dit ett handtag/lås. För som det är idag kommer ju ingen in genom dörren (finns inget handtag på utsidan).
Efter lite diskuterande och efterforskning på deras sida, så visade det sig att de har levererat en altandörr till oss, istället för en ytterdörr! Dörren i sig är troligen konstruerad precis likadans, men tex bristen på hål på framsidan och ett spanjolett (ev tröskeln) skiljer dem åt.
Så vi fick rekommendationen att reklamera dörren.
Observera att vi nu monterat dörren och de befintliga dörrarna går ej att montera tillbaka - och vi kan bara stänga dörren från insidan.
Kundsupporten har varit bra generellt (och trevliga), men nu försökte de mellan raderna tala om att vi borde ha vetat det / förstått att de levererat fel dörr.. innan vi monterat den.
Jag avslutade chatten med dem för att göra reklamationen.
De ville att man fotograferade dörren på plats och bifoga bilderna i reklamationspapprena. Jag gjorde som de ville, fyllde i informationen och det stod att de skulle återkomma inom 1-2 dagar.
De återkom för redan inom några timmar..
"Hej xxxxxxx,
Tack för din reklamation.
Du hade beställt ett dörrparti, utan lås och handtag. Alltså skulle inte spanjoletthandtaget heller varit monterat, det är ett fel och det ber vi om ursäkt för.
Eftersom du har monterat dörren anses den som godkänd av köparen. Vi vill dock som Good Will erbjuda dig ett nytt dörrblad, då han du häkta av det befintliga dörrbladet och ersätta med det nya.
Leveranstid är ca 3-4 veckor.
Kan det vara en lösning? "
Jag anser mig vara en ganska trevlig och förstående person, med stort tålamod. Men nu blev jag ganska ställd och luften gick liksom ur mig.. och jag vet inte riktigt vad jag ska säga eller göra.
Jag tycker iof att deras sk "Goodwill" kan fungera om de inte ska ha tillbaka det andra dörrbladet (för vi måste ha ett handtag på utsidan och då måste vi ju borra sönder dörren).
MEN - problemet är att jag inte ser det som nått jäkla goodwill !
JAG HAR FASIKEN INTE GJORT NÅTT FEL! Jag kanske är dum i huvudet för att jag trodde att deras monterade spanjolett på YTTERDÖRREN jag beställt av dem skulle sitta där (?) Men hur ska jag, som ovetande kund, veta hur de levererar sina dörrar och inte (eller altandörrar)? Vad det ska vara för hål i dörren och inte (varken på ytterdörr eller altandörr)...
Kan de verkligen säga sådär? Att vi godkänt något vi inte beställt.. för att vi monterade det i tron om att det var precis det vi beställt.
De har ju själva skickat oss något annat än det vi beställt?
Alltså, att uttrycka sig så.. när de redan sagt att de levererat fel dörr..???
Två gånger på samma dag har de nu hävdat , någorlunda subtilt iaf.. att JAG gjort fel
Jag är jättenöjd med dörrpartiet i övrigt, inga problems.. men nu känner jag att deras goodwill snarare är ett påhopp.
Jag förstår att det skulle kosta dem minst dubbla dörrens pris att stå för sitt fel (jag menar de skulle ju få betala för ditsättning och bortforsling av ny/gammal dörr också.. då vi redan betalt för monteringen av den fellevererade).
Jag hade kunnat acceptera en kompromiss allmänt.. men jag har väldigt svårt att acceptera att de försöker få det att låta som om det är mitt fel och att de gör mig en jättetjänst genom att ge mig ett nytt dörrblad bara.
Hur skulle ni resonerat, tänkt?
Det är okej att säga att jag var dum och borde ha fattat.
Med vänlig hälsning, Sandra
Eftersom de nu levererat fel så har ju dom gjort rätt kan man tycka som skickar en ny.
Båda har gjort fel i detta ärende.
Redigerat:
KKL23 §: "Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation)."
Kan ovan vara något som leverantören syftar på. Har man fått en altandörr och inte en ytterdörr, bör man troligen ha märkt det innan den är helt färdigmonterad. Som någon annan sagd, så bör man ju kontrollera att man fått rätt varor och inte bara skicket på leveransen. Gissningsvis har man ett ordererkännande vid orderläggandet och en följesedel vid leveransen, stämde dem ens med varandra?
En annan fråga som inte riktigt diskuterats, är om inte hantverkaren har någon skyldighet enligt konsumenttjänstlagen? tänker mer på paragraf 4 och 9. Om en person anlitar någon för installera en köksblandare, men i leverans av material är det en tvättställsblandare, och den installeras vid diskbänken, är det fel av beställaren som inte gett fel material till hantverkaren, samt ytterst hantverkarens ansvar som installerat något hen borde insett var fel? kanske inte bästa exemplet.
Slutändan tycker jag det känns som alla 3 parter felat. Leverantör försöker göra rätt av sig i en svår situation, TS hakar upp sig på att hen känner sig anklagad av leverantör och verkar ha svårt gå vidare för hitta en hållbar lösning, hantverkaren bör ha insett att något var galet vid installation, man bör ju som fackman kontrollera produkt som skall monteras/installeras.
Som andra sagt, kolla med leverantören om du får göra åverkan på altandörren, tycker det är lite gråzon. Felleveranser kan ske och skall avhjälpas inom rimlig tid, måttbeställda varor är ok att de tar lite längre tid enligt praxis, men som någon annan nämnde, de kanske har någon temp-dörr du kan använda under tiden, och kolla upp mer noggrant vad hantverkaren har för skyldighet.
Kan ovan vara något som leverantören syftar på. Har man fått en altandörr och inte en ytterdörr, bör man troligen ha märkt det innan den är helt färdigmonterad. Som någon annan sagd, så bör man ju kontrollera att man fått rätt varor och inte bara skicket på leveransen. Gissningsvis har man ett ordererkännande vid orderläggandet och en följesedel vid leveransen, stämde dem ens med varandra?
En annan fråga som inte riktigt diskuterats, är om inte hantverkaren har någon skyldighet enligt konsumenttjänstlagen? tänker mer på paragraf 4 och 9. Om en person anlitar någon för installera en köksblandare, men i leverans av material är det en tvättställsblandare, och den installeras vid diskbänken, är det fel av beställaren som inte gett fel material till hantverkaren, samt ytterst hantverkarens ansvar som installerat något hen borde insett var fel? kanske inte bästa exemplet.
Slutändan tycker jag det känns som alla 3 parter felat. Leverantör försöker göra rätt av sig i en svår situation, TS hakar upp sig på att hen känner sig anklagad av leverantör och verkar ha svårt gå vidare för hitta en hållbar lösning, hantverkaren bör ha insett att något var galet vid installation, man bör ju som fackman kontrollera produkt som skall monteras/installeras.
Som andra sagt, kolla med leverantören om du får göra åverkan på altandörren, tycker det är lite gråzon. Felleveranser kan ske och skall avhjälpas inom rimlig tid, måttbeställda varor är ok att de tar lite längre tid enligt praxis, men som någon annan nämnde, de kanske har någon temp-dörr du kan använda under tiden, och kolla upp mer noggrant vad hantverkaren har för skyldighet.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Det går ju inte att använda dörren så som den är .
Säljfötetaget kan ju inte begära att konsumenten ska sitta inne och vänta på rätt dörr, detta måste lösas -enklast att säljföretaget anvisar låssmed eller snickare som monterar lås ( det är faktiskt vanligt med lås på utsidan av altandörrar)
Säljfötetaget kan ju inte begära att konsumenten ska sitta inne och vänta på rätt dörr, detta måste lösas -enklast att säljföretaget anvisar låssmed eller snickare som monterar lås ( det är faktiskt vanligt med lås på utsidan av altandörrar)
Ja, vad säger manhsd skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Nja, du missade andra meningen i paragraf 23:K kebabensdag skrev:KKL23 §: "Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation)."
Sedan förutsätter många återigen att kunden ska förstå att dörren är fel, det är kanske lätt för den insatte att se skillnad, men för en oinsatt är det inte uppenbart.
Efter att ha fått se vilken leverantör det är så kan jag säga att det inte är uppenbart för en oinsatt att dörren inte ska gå att låsa utifrån, snarare tvärt om.
Kan tyvärr inte gå in på detaljer utan att det blir uppenbart vilken leverantör det är. Det är upp till @Snigla om det ska komma mer information.