18 581 läst ·
150 svar
19k läst
150 svar
Vad ska man acceptera? fel dörr levererades!
Ok, det köper jag.hscn skrev:
Naturligtvis menar jag att de skött reklamationen bra, inte leveransen av den felaktiga dörren. Fel gör vi alla, här erkänner man utan omsvep och erbjuder fullgod kompensation. Eventuella merkostnader vill man av naturliga skäl begränsa. Ett mycket vanligt villkor är att man inte tar ansvar för fellevererade varor som tagits i bruk, inte heller ekonomiska följder. Skulle ju kunna medföra ansvar som inte går att överblicka.
Närmast kutym att varor som tagits i bruk är godkända. Alltså goodwill. Jag undrar mer över snickaren som monterade. Var det hans första ytterdörr. Jag vidhåller att firman skött reklamationen bra och de bad om ursäkt för felleveransen.
Dock tycker jag att detta går från ok till dåligt om man försökt snacka bort KTL med egna hittepåregler för accept av leverans. OM man har rätt i exakt det man säger så har man hanterat det ok (hade man erkänt att man skickat fel dörr, inte bara monterat en spanjolett som inte skulle vara där så hade det tillochmed varit "bra").
"Suveränt" får vi spara till den gången allt blir rätt...
Förstår inte vad för snickare som inte fattade att det var fel dörr ? Har aldrig hört talas eller varit med om att man skall borra i en ny dörr.Snigla skrev:
Men hur kan man förutsätta att alla i hela världen vet det? alltså att man inte själv ska borra hålet? jag menar man köper ju trycke och lås själv, vad är så konstigt med att behöva borra ett hål i en ny dörr?
Hade ingen tanke på att det skulle vara fel själv (no shit, då hade vi inte haft det här problemet!).
Samma tanke slår mig fast tvärtom, ska man förutsätta att man inte kan ha ett öppningsbart handtag på en altandörr från utsidan? Eller ska man räkna med att inte ha nått handtag där (och om man nu vill det, ska det inte gå att öppna, bara en "knopp" för att dra?)
Nej jag skulle inte tro att de har någon nytta av bara den dörren så att säga. Men fortfarande måste man ju få deras "godkännande" för att göra något sådant (borra i dörren) om de anser att jag reklamerat den och ska få en ny.MathiasS skrev:
Det man måste ta reda på nu är vad som skiljer deras ytterdörrsvariant vs altandörrssvariant, för om de levererar en ny dörr med annan låsning/hakar osv så kommer den ju inte passa ihop med fönsterdelen/sidoljuset...
Samma sak om tröskeln är annorlunda, så måste vi försäkra oss om att även om vi får leva med fel tröskel (om det nu skiljer något).. så måste vi ju veta att dörren iaf går att stänga när den kommer!
Annars står vi där om 4 v igen och kan inte stänga dörren...
Han antog väl att vi fått det vi beställt, vilket vi också gjorde!R RoBo skrev:
Så han gjorde sitt jobb, dvs tog ner gamla dörrarna och satte upp det nya partiet (och det blev jättebra).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vår nya dörr från Diplomat behövde borras för att montera låssatsen, då det är både cylinder och vred inomhus.
Så alla hål är ju inte borrade från fabrik, kanske går att beställa så men jag fick då aldrig frågan.
Så alla hål är ju inte borrade från fabrik, kanske går att beställa så men jag fick då aldrig frågan.
Förresten, vadå erkänner utan omsvep?hscn skrev:
Så fort de kom på att det nog blivit något fel, så började de hinta om att jag borde ha sett saker och ting innan montering.
Varken de eller jag visste ju att något var fel när vi började prata, jag ville bara ha råd om hur jag på bästa sätt skulle fästa trycke och lås. När jag förklarade problemet började de kolla i sina papper och fick leta lite noggrannare .. och såg då att jag troligen fått en altandörr istället.
Så då ville de inte prata mer med mig utan hänvisade till reklamation av dörren. Där stod jag med alla köpta delar för att göra iordning dörren och de var inte längre intresserade av att hjälpa.
Jag reklamerade enligt deras önskemål och sa att dörren var jättefin, men att deras kundsupport hävdade att jag fått en altandörr istället för en ytterdörr (vet fortfarande inte vad som skiljer dessa åt).
De återkommer efter reklamationen och säger att jag beställt ett dörrparti (dvs de påpekar, subtilt, att jag varken köpt ytterdörr eller altandörr.. så det blir lättare för dem att fortsätta antar jag). Så nu när jag "bara" köpt ett dörrparti, så är det inget direkt fel längre, utan de har bara råkat ge mig ett gratis spanjoletthandtag.. som de såklart ber om ursäkt för.
Men i nästa rad talar de bestämt om för mig att jag har godkänt dörrpartiet som det är genom att montera det.
Var någonstans i det hela finns det suveräna erkännandet av "deras misstag"?
Det skulle vara deras "goodwill" som möjligen erkänner ett misstag (men det får man isf också läsa mellan raderna)
Det är inte ovanligt med just det hålet för vredet på insidan. Då är det fel beställt.richardtenggren skrev:
Lagtext? Det är ju inte olagligt att ha lite otur i tänket, som ts haft här. Kan hända den bästa, men företaget har skött detta snyggt, givet att de också står för returen av den felaktiga dörren.13th Marine skrev:
Jag utmanar de som hävdar att @Snigla har gjort fel och leverantören rätt till att faktiskt backa upp med lagtext och eller domar inom området. Det lilla jag hunnit kika på i KKL indikerar nämligen att leverantören har gjort fel, men jag har inte hunnit kolla genom noggrannt.
Jag upplever det som att det ofta i detta forum i frågor gällande konsumenträtt kommer mycket tyckande men lite substans.
jag har ofta otur när jag tänker, så fel gör jag även jagRobert63 skrev:
Jag kontrollerade pall, plast, dörr, fönster, hängning (så det var rätt håll på dörr resp fönster), kollade så delarna var med, färgen var rätt, inga stötskador, sprickor el liknande. Måtten stämde också.
Allt såg ut som det skulle (enligt ritning) var ju jättefin!
Supernöjda.
Vad mer ska jag göra? Vad gjorde jag för fel?
Verkar som du kontrollerat SKICKET på grejorna men inte att det var RÄTT grejor. Det ingår väl lite i sakens natur att om du/snickaren beställer och ska montera en dörr så bör man även kunna avgöra om det är rätt saker som kommer. Jag tror ju inte en bilmekaniker monterar volvo-bromsar på en saab utan att reflektera över att han fått fel grejor. Så visst bör man väl kunna förutsätta att om man köper och ska installera en dörr så bör man kunna lista ut om man fått rätt innan man skruvar fast den.Snigla skrev:
jag har ofta otur när jag tänker, så fel gör jag även jagmen VAD var fel i tänket, det är det jag är lite ute efter....
Jag kontrollerade pall, plast, dörr, fönster, hängning (så det var rätt håll på dörr resp fönster), kollade så delarna var med, färgen var rätt, inga stötskador, sprickor el liknande. Måtten stämde också.
Allt såg ut som det skulle (enligt ritning) var ju jättefin!
Supernöjda.
Vad mer ska jag göra? Vad gjorde jag för fel?
Därmed inte sagt att leverantören inte gjort fel! Nu har båda gjort fel och lösningen som erbjuds verkar rimlig och bra. Och nästa gång du eller snickaren beställer fönster eller dörrar så lär ni kontrollera att det är rätt innan ni monterar upp dem (och renderar dem osäljbara till någon annan).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nej, det är inte olagligt att ha otur.Robert63 skrev:
Däremot finns det lagar till konsumentens fördel.
Så visst, jag skulle väl skrivit, hänvisa till varför konsumenträtten inte gäller.
Var går gränsen? skicket och grejerna? ska man skruva isär dörren? kolla fingerskarvarna? ta isär alla glasrutor och kontrollera så det är säkerhetsglas på varje ruta? VAD säger att jag fått fel grejer? såg ju ut som på ritningen vi godkänt, allt var perfekt!Tomtom79 skrev:
Verkar som du kontrollerat SKICKET på grejorna men inte att det var RÄTT grejor. Det ingår väl lite i sakens natur att om du/snickaren beställer och ska montera en dörr så bör man även kunna avgöra om det är rätt saker som kommer. Jag tror ju inte en bilmekaniker monterar volvo-bromsar på en saab utan att reflektera över att han fått fel grejor. Så visst bör man väl kunna förutsätta att om man köper och ska installera en dörr så bör man kunna lista ut om man fått rätt innan man skruvar fast den.
Därmed inte sagt att leverantören inte gjort fel! Nu har båda gjort fel och lösningen som erbjuds verkar rimlig och bra. Och nästa gång du eller snickaren beställer fönster eller dörrar så lär ni kontrollera att det är rätt innan ni monterar upp dem (och renderar dem osäljbara till någon annan).
Snickaren hade ju inget att göra med min beställning, om jag ber en snickare om hjälp att sätta in en dörr jag köpt. Så gör han det ju. Om jag vill ha en altandörr där är ju mitt val? så varför skulle snickaren ifrågasätta vad jag köpt och ville montera? Dörren är ju helt rätt.. det är det som är så surt.
Jag kan skälla på hantverkare när de gör fel, men jag tänker inte låta dem ta "skit" för något fel andra/jag gjort - och vår hantverkare gjorde precis det jag bett denne om. Dörren sitter perfekt!
Köpet är ju mellan mig och fönster/dörrleverantören.
Angående kompensationen har jag inga problem med den SÅ LÄNGE den fungerar! Men något skiljer uppenbart och jag måste ta reda på vad, för annars kommer inte deras nya dörr heller att passa!
Problemet jag hade är att man tydligen måste vara "smartast i världen" för att köpa saker.
Det räcker tydligen inte med att kontrollera deras ritningar, bilder, kontrollera ev fraktskador, skicket på dörrarna, se över så alla delar sitter på rätt sida.. vara nöjd med dörren (för den ser ut som den ska och sitter perfekt), kontakta dem för att få support att köpa lås och handtag osv.
Nej tydligen finns det något annat man bör kunna, för att köpa en dörr.
Visst, om mottagaren är fackman.. så finns ju anledning att mena, att man borde ha förstått bättre.E etompau skrev:
En vanlig konsument som beställer och får fel vara måste inte ha motsvarande fackkunskaper, för att veta hur det ska se ut exakt. I detta fall borde kanske snickaren ha reagerat; men å andra sidan åsidosätter inte det konsumentens (i detta fall beställarens) rätt att reklamera, vill jag nog mena.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Var jag menar var leverantören brustit i sin kommunikation:
1. Innan beställning har man diskuterat med tillverkaren, uppenbarligen har det aldrig informerats om att det finns flera olika varianter och att man måste välja rätt (här hade det varit enkelt att fråga "vad ska den användas till?")
2. Hemsidan som man hänvisar till för beställning har inte hellre uppmärksammat på denna problematik.
3. Innan leverans har man diskuterat vilka trycken och lås som passar till dörren.
Som jag skrev innan, jag tycker inte att företaget levt upp till följande i 16 § i KKL:
Andra bitar som i sammanhanget kan vara intressant:
1. Innan beställning har man diskuterat med tillverkaren, uppenbarligen har det aldrig informerats om att det finns flera olika varianter och att man måste välja rätt (här hade det varit enkelt att fråga "vad ska den användas till?")
2. Hemsidan som man hänvisar till för beställning har inte hellre uppmärksammat på denna problematik.
3. Innan leverans har man diskuterat vilka trycken och lås som passar till dörren.
Som jag skrev innan, jag tycker inte att företaget levt upp till följande i 16 § i KKL:
Konsumentlagarna är för att skydda konsumenten, denne ska inte behöva ha koll på allt om dörrar för att köpa en, det är den starkare parten, dvs säljaren, som ska lotsa en rätt.Varan skall anses felaktig,
[...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
Andra bitar som i sammanhanget kan vara intressant:
och inte att förglömma:30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Tycker man att jag tolkar lagarna fel så delge gärna mig din tolkning istället!
Lugn bara lugn!Snigla skrev:
Förresten, vadå erkänner utan omsvep?
Så fort de kom på att det nog blivit något fel, så började de hinta om att jag borde ha sett saker och ting innan montering.
Varken de eller jag visste ju att något var fel när vi började prata, jag ville bara ha råd om hur jag på bästa sätt skulle fästa trycke och lås. När jag förklarade problemet började de kolla i sina papper och fick leta lite noggrannare .. och såg då att jag troligen fått en altandörr istället.
Så då ville de inte prata mer med mig utan hänvisade till reklamation av dörren. Där stod jag med alla köpta delar för att göra iordning dörren och de var inte längre intresserade av att hjälpa.
Jag reklamerade enligt deras önskemål och sa att dörren var jättefin, men att deras kundsupport hävdade att jag fått en altandörr istället för en ytterdörr (vet fortfarande inte vad som skiljer dessa åt).
De återkommer efter reklamationen och säger att jag beställt ett dörrparti (dvs de påpekar, subtilt, att jag varken köpt ytterdörr eller altandörr.. så det blir lättare för dem att fortsätta antar jag). Så nu när jag "bara" köpt ett dörrparti, så är det inget direkt fel längre, utan de har bara råkat ge mig ett gratis spanjoletthandtag.. som de såklart ber om ursäkt för.
Men i nästa rad talar de bestämt om för mig att jag har godkänt dörrpartiet som det är genom att montera det.
Var någonstans i det hela finns det suveräna erkännandet av "deras misstag"?
Det skulle vara deras "goodwill" som möjligen erkänner ett misstag (men det får man isf också läsa mellan raderna)
jag kan bli lite provokativ ibland, Jag menade reklamationshanteringen men backar gärna från suverän till bra.
Det är mycket begärt att kundtjänst skulle känna till hela situationen och godta allt direkt vid påstående per telefon.
Du citerar ju senare firmans svar när du gjort din reklamation. Svaret kom omgående med erkänd felleverans, ursäkt och adekvat åtgärdsförslag. Det tycker jag är snabbt och bra.
Att de inte rakt av tar på sig extrakostnader på grund av att den felaktigt levererade dörren monterats tycker jag är rätt så naturligt (det finns säkert någon som i motsvarande situation skulle tycka att det är rimligt med ersättning för hotellkostnad med mera tills dörren levererats).
Ta helg och ring firman på måndag om dina undringar.