18 581 läst ·
150 svar
19k läst
150 svar
Vad ska man acceptera? fel dörr levererades!
Öhh..hmm...va?hscn skrev:
Suveränt bra skött?
Dom har skickat HELT FEL dörr.
Dom följer inte KTL och hänvisar till goodwill.
Och GIVETVIS ska dom be om ursäkt när man klantat till det i en sådan omfattning.
Oavsett goodwill eller reklamationsrätt så skulle jag acceptera deras lösning om den löser ditt problem samt begära att få behålla dörrbladet ALT att du får göra hål och dom står för ev retur.Snigla skrev:
Haha näää, hade räknat med ungefär den kompensationen de erbjuder - minus att de skyller deras felaktiga leverans på mig!
Som jag nämnde har de haft bra support i övrigt.
Men problemet kvarstår (resultatet), kan inte öppna dörren utifrån och 4 veckor fungerar ju inte utan att kunna komma in genom dörren. Så om vi godkänner kompensationen, måste vi också få tillåtelse att borra sönder den befintliga/felaktiga för att montera ett handtag.
Erbjud dom att de kan leverera en tillfällig dörr som går att öppna, stänga och låsa om de inte vill att du monterar handtag på befintlig dörr. Och ni behöver såklart inte behålla gamla dörren. De kan också ta tillbaka den med extra hål i. Vet öht inte om det är en beställningsvara som de inte kan sälja vidare eller om de har behöv av flera liknande dörrar. De kanske bara vill återanvända fönster och beslag, eller se till att du inte får en extra gratis dörr.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det låter ju inte som de specifikt begär tillbaks den gamla dörren heller. Isåfall hade de nog sagt det. Om inte skulle jag nog se även den som min. Antar att kompensationen i sig är att du får en ny dörr gratis och så får man göra vad man vill med det gamla.
Naturligtvis menar jag att de skött reklamationen bra, inte leveransen av den felaktiga dörren. Fel gör vi alla, här erkänner man utan omsvep och erbjuder fullgod kompensation. Eventuella merkostnader vill man av naturliga skäl begränsa. Ett mycket vanligt villkor är att man inte tar ansvar för fellevererade varor som tagits i bruk, inte heller ekonomiska följder. Skulle ju kunna medföra ansvar som inte går att överblicka.MathiasS skrev:
Närmast kutym att varor som tagits i bruk är godkända. Alltså goodwill. Jag undrar mer över snickaren som monterade. Var det hans första ytterdörr. Jag vidhåller att firman skött reklamationen bra och de bad om ursäkt för felleveransen.
Redigerat:
Men frågan är ju vad du beställt?
Att du vill ha en ytterdörr vet tyvärr bara du.
Om leverantören har som option att välja mellan helt färdig dörr och oborrad så låter det på er konversation som att du beställt något du inte vill ha.
De har levererat det du beställt men med en spanjolett som inte skulle varit där.
De erbjuder sig att rätta till både sitt eget och ditt fel, är inte det ganska bra?
Att du vill ha en ytterdörr vet tyvärr bara du.
Om leverantören har som option att välja mellan helt färdig dörr och oborrad så låter det på er konversation som att du beställt något du inte vill ha.
De har levererat det du beställt men med en spanjolett som inte skulle varit där.
De erbjuder sig att rätta till både sitt eget och ditt fel, är inte det ganska bra?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
16e paragrafen KKL tolkar jag som att finns det risk för förväxling så ska säljaren klargöra detta innan köp.
Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
Givetvis kontrollerar man varorna man fått. Det gjorde vi och hade inget att klaga på, varorna såg hela och fina ut. Leveransen gick bra, hittade inge leveransskador eller liknande. Hade vi hittat något vi trodde avvikt från det vi skulle ha, så hade vi givetvis kontaktat företaget direkt! Men genom att allt såg bra ut, monterade snickaren dörrpartiet.J Jörgen Ö skrev:
Så hur mycket kan företaget ifråga kräva/förutsätta att man ska veta om deras rutiner/varor, så att man vet när de skickat något man felaktigt?
Det brukar inte vara samma typ av karm till altandörr och ytterdörr. Än om det skulle vara en ytterdörr med mpl låskista (spanjolett) så sitter inte låsblecken på samma höjd. Inte ens gångjärnen behöver vara samma. Ytterdörrar brukar inte ha förmonterad dörrbroms heller som altandörrar har.
Kolla med supporten en gång till så att det inte blir fel igen.
Kolla med supporten en gång till så att det inte blir fel igen.
Jag vet faktiskt inte än, det måste jag ta reda på oavsett först!S Stefan1972 skrev:
Vad som skiljer deras altanvariant och deras ytterdörrsvariant (eftersom de kallar dem för olika, så är det uppenbarligen något)
Vill ju inte t ex vänta in ett nytt dörrblad och så passar inte det ihop med fönsterdelen eller tröskeln, då står man där med skägget i brevlådan igen ju.
Om det inte är någon skillnad (som de praktiskt taget sa när de sa att de bara monterat ett spanjoletthandtag och bad om ursäkt för det).. så finns det egentligen inget skäl till ett nytt dörrblad heller ju?!
Dörrparti 12 rutor, specialmått (vi har valt till öppningsbart sidoljus).13th Marine skrev:
Jag tycker inte du är dum och borde ha fattat.
Men vad står det i beställningen, och vad sas det när ni beställde?
Har inte hunnit läsa mig in på vad som händer i och med att ni monterat, men släng ett öga på konsumentköplagen. Ni kan också kontakta kommunens konsumentombudsman eller hallå konsument.
Edit: och just att de tar detta på Goodwill indikerar för mig att de vet att de har gjort fel men försöker mygla.
Fick en ritning skickad, med mått osv som vi godkände innan dörren tillverkades.
Fick också lägga till säkerhetsglas, som del av sveriges lagar o reglementen..
Klickade i beställningen på deras hemsida för ytterdörrar (och under den dörrparti). Hade mycket kontakt med dem innan beställningen iom att vi ville ha öppningsbart sidoljus (ej standard) och dörrens bredd skulle vara tillräcklig för en stor rullstol.
Det var pga dessa tillägg som vi fick godkänna en ritning, vi fick ju betala extra för allt "extra".
Jag håller med, att beställa ytterdörrar är inte något man gör särskilt ofta, kanske bara en gång i sitt liv. Men det betyder att man som kund inte har en aning om hur ytterdörrar "brukar levereras". Det är i mitt tycke långt ifrån självklart att man som amatörkund ska veta att alla hål alltid finns förborrade och hur en låsmekanism och karm eventuellt skiljer sig eller inte skiljer sig mellan en altandörr och en ytterdörr.E etompau skrev:Dörrar och lås är grejor som man inte beställer och byter särskilt ofta, min uppfattning är då att man som kund måste vara 110% säker på att man har beställt och fått rätt grejor.
Här har ni åtminstone gjort en enkel inspektion, men därefter gått igång med hjälp av snickare och monterat dörren utan att riktigt ha koll på låsmekanismen.
Nu erbjuds du ett nytt dörrblad, låter rimligt i mina öron, även om det nu blir stök med att stänga dörren.
Men hur kan man förutsätta att alla i hela världen vet det? alltså att man inte själv ska borra hålet? jag menar man köper ju trycke och lås själv, vad är så konstigt med att behöva borra ett hål i en ny dörr?E etompau skrev:
Hade ingen tanke på att det skulle vara fel själv (no shit, då hade vi inte haft det här problemet!).
Samma tanke slår mig fast tvärtom, ska man förutsätta att man inte kan ha ett öppningsbart handtag på en altandörr från utsidan? Eller ska man räkna med att inte ha nått handtag där (och om man nu vill det, ska det inte gå att öppna, bara en "knopp" för att dra?)