5 059 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Vad ska jag yrka på?
Ja jag har inte försvarat ett läckande tvättställ!Krilleman skrev:
Ja men du har uppenbarligen inte koll på hur dessa byggs.Krilleman skrev:
Jo jag tolkar det som att du försvarar läckaget med ditt inlägg:J Jansson69 skrev:
Oavsett VEM som bygger dessa så ska ju alltid kunden kräva att detta ska vara tätt och fungera enligt beställning.J Jansson69 skrev:
Allt annat är ju helt fel.
Hantverkaren ska dessutom inte kladda på något som dom inte levererat.J Jansson69 skrev:
Viktigt i ett garantiärende.
Den som eventuellt orsakat ett läckage är just den som ska korrigera misstaget.
Mitt tips är fortfarande, betala inte för den läckande bänkskivan, oavsett vet som levererat denna.
Har ju limmat några liknande produkter och om man gör rätt så syns inte fogarna över huvud taget. Men det funkar bara om man har förberett fogen minutiöst och sedan använder rätt lim med rätt färg.N Neni91 skrev:Tack för all input.
Kan börja med att lägga till att handfatet alltså är ihopbyggt av delar av själva bänkskivan som man skurit ut från, likt videon en användare postade här.
Sen har alla delar byggts ihop med 2-komponentslim och limmats underifrån på bänkskivan. Efter allt härdat lades svart silikon i utsidan av alla 90-graders och grå silikon för att matcha färgen på skivan på insidan av alla 90graders.
Det vita silikonet är alltså silikon som min hantverkare lagt på för att täta i efterhand då han menar att det läcker troligtvis pga att limmet härdat ojämnt och att det kan läckt vatten emellan där det inte härdat.
Min hantverkare vill låta silikonet torka i 24h och sen ska vi testa att fylla upp handfatet med vatten och se om det läcker. OM det gör det vill han ringa in sin underleverantör för att fixa och åtgärda.
Min hantverkare har använt denna underleverantör tidigare och litar på dennes kvalite men att detta är ett avvikande i dennes leveranser. Dessutom är skivan limmad på kommoden och min hantverkare är rädd för att om man ska lyfta upp hela skivan så kommer man skada klinker och kommod när man bendar upp den. Vilket kommer orsaka att vi hamnar ännu längre efter i renoveringen (vi ligger redan 3v efter) och säkert medför extra kostnader.
Därmed blir dilemmat laga eller eventuellt få skivan ersatt men riskera att skada övrigt i badrummet som medför högre kostnader än skivan i sig.
Men man måste förstärka komposit skivan med plywood på undersidan för att uppnå styvhet och hållfasthet, annars kommer den att spricka när man hanterar den. Det är antagligen det som hänt.
Helt rätt, i dom fallen där jag har sett läckage så är transporten och hanterandet förmodligen det som har orsakat läckaget..Cheesen skrev:
Har ju limmat några liknande produkter och om man gör rätt så syns inte fogarna över huvud taget. Men det funkar bara om man har förberett fogen minutiöst och sedan använder rätt lim med rätt färg.
Men man måste förstärka komposit skivan med plywood på undersidan för att uppnå styvhet och hållfasthet, annars kommer den att spricka när man hanterar den. Det är antagligen det som hänt.
Var menar du att den kommer spricka? I skivan eller i limfogarna? Och om det spricker, vad är konsekvensen? Att sprickan förökar sig? Att fogen släpper? Måste ju vara kopplat till vikten av själva konstruktionen tänker jag i kombo med volymen vatten som tränger in?Cheesen skrev:
Har ju limmat några liknande produkter och om man gör rätt så syns inte fogarna över huvud taget. Men det funkar bara om man har förberett fogen minutiöst och sedan använder rätt lim med rätt färg.
Nu är det 8 å sedan jag gjorde den här skivan men på första bilden finns det 4 fogar.... Andra bilden visar förstärkningen. Om man inte kan fräsa vinklarna rätt så ska man inte göra nedsänkning eller uppvik det blir inte bra. Oerhört tillfredsställande arbete när man får till skivorna bra. Men har ju gjort några specialbeställda med ho till restaurangkök.. det är inte något som vem som helst kan fixa. Jag klarar det inte utan ett bra camprogram och en precis 5axlig cncfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen går ytterst sällan sönder men materialet är super hårt och tål ej hantering så bra. När skivan ligger stilla händer inget. Den kan dock vara känslig för hastiga förändringar i temperatur.N Neni91 skrev:
Klicka här för att svara