Hejsan!

Man lär sig mer och mer saker som husägare, ju äldre man blir. Senaste lärdomen är att ta en ordentlig kik på de spottar som finns i taken i alla rum.

Intressant nog så är det standard, runda spottar i nästan alla rum förutom ett. Där är det fyrkantiga.

Och självklart börjar dessa nu gå sönder, en efter en.

Men vart kan man köpa nya? Har sökt på nätet, manuellt och med olika AI bildsökningar men utan resultat..

Nån som har sett något liknande och vet vart man kan köpa nya lampor?

• Fyrkantig spotbelysning installerad i taket, omgiven av en vit ram, i behov av ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur många spottar gäller det?
Jag tänkte på om det går att byta ut dem till vanliga runda.

Jag ser att de är IP44-klassade. Är det ett badrum etc. där man behöver ta hänsyn till vatten?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur många spottar gäller det?
Jag tänkte på om det går att byta ut dem till vanliga runda.

Jag ser att de är IP44-klassade. Är det ett badrum etc. där man behöver ta hänsyn till vatten?
8 st totalt.
Jag har bytt ut en mot en vanlig cirkulär, men den fick inte plats i hålet, så den här ger nu utanför 😂

Dessa sitter i ett vanligt rum bara!

Bilden aningen otydlig när man förstorar den men tycker det ser ut som det är halogenlampor i dem i vilket fall du kunde byta dem mot nya? Också noteringen om ett minimiavstånd på 0,5m skulle tyda på halogen?

BengtH BengtH skrev:
Bilden aningen otydlig när man förstorar den men tycker det ser ut som det är halogenlampor i dem i vilket fall du kunde byta dem mot nya? Också noteringen om ett minimiavstånd på 0,5m skulle tyda på halogen?
Hum, jadu bra fråga. Hur vet man om de är halogen eller inte?

Oavsett, så har jag inte hittat fyrkantiga halogenlampor heller..

BirgitS
R RiverBear skrev:
8 st totalt.
Jag har bytt ut en mot en vanlig cirkulär, men den fick inte plats i hålet, så den här ger nu utanför 😂

Dessa sitter i ett vanligt rum bara!
Vad är det för diameter på hålet då?
Går hålet att göra större?

Undrar varför de kostade på sig IP44-armatur då.
R RiverBear skrev:
Hur vet man om de är halogen eller inte?
Det syns på hur själva ljuskällan ser ut. Lysdioder är ju små lysande prickar.
Kan du ladda upp en bild på hur den borttagna armaturen och dess ljuskälla ser ut?

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Magnus E K
Enklaste sättet är att stänga av allt utom belysningen under en månad och sen kolla elräkningen.

Eller bara känn efter om de ger värme direkt (LED kan bli varma efter ett tag men halogen strålar ut värme direkt).

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
C
R RiverBear skrev:
Oavsett, så har jag inte hittat fyrkantiga halogenlampor heller..
Tror (den fyrkantiga) reflektorn hör till armaturen och att glödlampan är en GY6.35, G4 eller liknande.
Finns LED-ersättare för dessa som borde passa, typ:
Två LED-lampor med stiftkontakter, liggande sida vid sida mot en vit bakgrund.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Tror (den fyrkantiga) reflektorn hör till armaturen och att glödlampan är en GY6.35, G4 eller liknande.
Finns LED-ersättare för dessa som borde passa, typ:
[bild]
Nej, tror tyvärr inte det. Jag hade precis likadana i undertaket på farstubron som jag köpt på Bauhaus i början av 2000-talet. Det var fyrkantiga halogenspottar - har för mig att man köpte ett paket med spottarna och armaturen ihop. Ev kanske de sålde separata spottar en tid, minns inte. När mina började gå sönder letade jag med ljus och lykta efter några fyrkantiga ersättare men gick bet. Till slut löste jag det genom att byta några plankor i innertaket och montera nya, runda LED-spottar.

Bästa svaret

C
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för diameter på hålet då?
Går hålet att göra större?

Undrar varför de kostade på sig IP44-armatur då.

Det syns på hur själva ljuskällan ser ut. Lysdioder är ju små lysande prickar.
Kan du ladda upp en bild på hur den borttagna armaturen och dess ljuskälla ser ut?
Ska försöka ta lite bilder ikväll igen!

C cpalm skrev:
Ja se på f-n:
[länk]

Aldrig sett något liknande 😮

Måste vara världens sämsta idé att installera halogenspottar med ljuskällor som är unobtainium.
Ja, då skulle jag kika på nya armaturer som kan tänkas passa.
Oj tusan, det är ju sånna!!! Hur hittade du det? Magiska google-fingrar?🤣

Hum, unobtainium? Dags att googla igen..

Edit:
Jaha, nu fattar jag🤣

C
R RiverBear skrev:
Hur hittade du det? Magiska google-fingrar?🤣
Skäms för att erkänna det, men en idealisk fråga för en AI-sökning. Om man bara får den att fatta att man är ute efter ljuskällor och inte armaturer.

Unobtainium = omöjliga att få tag på.

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Unobtainium
tillverkas ofta i samma fabrik där dom gör Chinesium...

C
I InsidersUnited skrev:
tillverkas ofta i samma fabrik där dom gör Chinesium...
Nu är förvisso nästan alltid produktbeskrivningar på amazon skrattretande, men lite komiskt att de verkar tycka att det är ett försäljningsargument att välja en ljuskälla som är omöjlig att få tag på:
Produktbeskrivning av halogenlampa med unika försäljningsargument.
Skapa konto

• Gilla
RiverBear och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.