Håller på med totalrenovering av badrummet. Har en IKEA köksserie - Sinarp som kommod. Men pga att det är just en köksserie har det varit svårt att hitta tvättställ med samma djup som kommoden. Därmed valde vi att via hantverkaren som utför jobbet beställa en bänkskiva med inbyggt handfat, se bilder.
Efter montering och första testet såg vi snabbt att det läcker vatten under handfatet. Skicket på hur det ser ut med svarta/vita lim-/silikonfogar får mig även att bli ifrågasättande kring kvaliten på själva handfatskonstruktionen. Underredet bärs inte upp av något mekaniskt utan endast lim/fog. Vilken sort vet jag inte och därmed heller inte om det är branschstandard att bygga på detta vis eller om det ska se ut så av en duktig hantverkare.
Bänkskivan är i komposit och det är inte min hantverkare som byggt den utan han köpte in den av en leverantör.
Min hantverkare vill nu försöka laga läckan genom att täta ytterligare för att stoppa läckan. Men om där redan trängt in vatten i fogarna så är väl detta redan försent? Måste man riva allt och bygga nytt? Vad ska jag göra? Nån som varit med om liknande?
Efter montering och första testet såg vi snabbt att det läcker vatten under handfatet. Skicket på hur det ser ut med svarta/vita lim-/silikonfogar får mig även att bli ifrågasättande kring kvaliten på själva handfatskonstruktionen. Underredet bärs inte upp av något mekaniskt utan endast lim/fog. Vilken sort vet jag inte och därmed heller inte om det är branschstandard att bygga på detta vis eller om det ska se ut så av en duktig hantverkare.
Bänkskivan är i komposit och det är inte min hantverkare som byggt den utan han köpte in den av en leverantör.
Min hantverkare vill nu försöka laga läckan genom att täta ytterligare för att stoppa läckan. Men om där redan trängt in vatten i fogarna så är väl detta redan försent? Måste man riva allt och bygga nytt? Vad ska jag göra? Nån som varit med om liknande?
Pröva medN Neni91 skrev:Håller på med totalrenovering av badrummet. Har en IKEA köksserie - Sinarp som kommod. Men pga att det är just en köksserie har det varit svårt att hitta tvättställ med samma djup som kommoden. Därmed valde vi att via hantverkaren som utför jobbet beställa en bänkskiva med inbyggt handfat, se bilder.
Efter montering och första testet såg vi snabbt att det läcker vatten under handfatet. Skicket på hur det ser ut med svarta/vita lim-/silikonfogar får mig även att bli ifrågasättande kring kvaliten på själva handfatskonstruktionen. Underredet bärs inte upp av något mekaniskt utan endast lim/fog. Vilken sort vet jag inte och därmed heller inte om det är branschstandard att bygga på detta vis eller om det ska se ut så av en duktig hantverkare.
Bänkskivan är i komposit och det är inte min hantverkare som byggt den utan han köpte in den av en leverantör.
Min hantverkare vill nu försöka laga läckan genom att täta ytterligare för att stoppa läckan. Men om där redan trängt in vatten i fogarna så är väl detta redan försent? Måste man riva allt och bygga nytt? Vad ska jag göra? Nån som varit med om liknande?
Tec7 Gummiasfalt
Har använt till att laga hål i takpapp och där är det både vatten och vind, borde klara sigDen är förmodligen byggd på ett liknande sätt som den här men av en klåpare istället för nån som kan.
Det finns rätt få som kan detta tror jag i Sverige eftersom det är så väldigt ovanligt.
Rekommenderar dig att reklamera den. Är det nytt är det nytt inte lappat och lagat.
Tillägg: jag kan rekommendera videon, han är så himla duktig...
Det finns rätt få som kan detta tror jag i Sverige eftersom det är så väldigt ovanligt.
Rekommenderar dig att reklamera den. Är det nytt är det nytt inte lappat och lagat.
Tillägg: jag kan rekommendera videon, han är så himla duktig...
Det här ser inte ut som det är korrekt.N Neni91 skrev:
Kvalitet på fog = Obefintlig?
Finns det ens någon garanti på denna "produkt".
Och varför ska din röris "laga" med svart massa om det finns garanti från första början?
Detta verkar oerhört suspekt.
Jag skulle reklamera allt beträffande den sk. bänkskivan omgående!
Har du betalat fakturan till din röris?
Mitt tips är att INTE göra det till fullo. Håll inne beloppet för att ersätta ny bänkskiva av bättre liknande kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för all input.
Kan börja med att lägga till att handfatet alltså är ihopbyggt av delar av själva bänkskivan som man skurit ut från, likt videon en användare postade här.
Sen har alla delar byggts ihop med 2-komponentslim och limmats underifrån på bänkskivan. Efter allt härdat lades svart silikon i utsidan av alla 90-graders och grå silikon för att matcha färgen på skivan på insidan av alla 90graders.
Det vita silikonet är alltså silikon som min hantverkare lagt på för att täta i efterhand då han menar att det läcker troligtvis pga att limmet härdat ojämnt och att det kan läckt vatten emellan där det inte härdat.
Min hantverkare vill låta silikonet torka i 24h och sen ska vi testa att fylla upp handfatet med vatten och se om det läcker. OM det gör det vill han ringa in sin underleverantör för att fixa och åtgärda.
Min hantverkare har använt denna underleverantör tidigare och litar på dennes kvalite men att detta är ett avvikande i dennes leveranser. Dessutom är skivan limmad på kommoden och min hantverkare är rädd för att om man ska lyfta upp hela skivan så kommer man skada klinker och kommod när man bendar upp den. Vilket kommer orsaka att vi hamnar ännu längre efter i renoveringen (vi ligger redan 3v efter) och säkert medför extra kostnader.
Därmed blir dilemmat laga eller eventuellt få skivan ersatt men riskera att skada övrigt i badrummet som medför högre kostnader än skivan i sig.
Kan börja med att lägga till att handfatet alltså är ihopbyggt av delar av själva bänkskivan som man skurit ut från, likt videon en användare postade här.
Sen har alla delar byggts ihop med 2-komponentslim och limmats underifrån på bänkskivan. Efter allt härdat lades svart silikon i utsidan av alla 90-graders och grå silikon för att matcha färgen på skivan på insidan av alla 90graders.
Det vita silikonet är alltså silikon som min hantverkare lagt på för att täta i efterhand då han menar att det läcker troligtvis pga att limmet härdat ojämnt och att det kan läckt vatten emellan där det inte härdat.
Min hantverkare vill låta silikonet torka i 24h och sen ska vi testa att fylla upp handfatet med vatten och se om det läcker. OM det gör det vill han ringa in sin underleverantör för att fixa och åtgärda.
Min hantverkare har använt denna underleverantör tidigare och litar på dennes kvalite men att detta är ett avvikande i dennes leveranser. Dessutom är skivan limmad på kommoden och min hantverkare är rädd för att om man ska lyfta upp hela skivan så kommer man skada klinker och kommod när man bendar upp den. Vilket kommer orsaka att vi hamnar ännu längre efter i renoveringen (vi ligger redan 3v efter) och säkert medför extra kostnader.
Därmed blir dilemmat laga eller eventuellt få skivan ersatt men riskera att skada övrigt i badrummet som medför högre kostnader än skivan i sig.
Är det byggt på plats så är det väl inte mycket att göra åt det om inte hantverkaren vill snygga till undersidan som hen borde enkelt kunna göra..N Neni91 skrev:Tack för all input.
Kan börja med att lägga till att handfatet alltså är ihopbyggt av delar av själva bänkskivan som man skurit ut från, likt videon en användare postade här.
Sen har alla delar byggts ihop med 2-komponentslim och limmats underifrån på bänkskivan. Efter allt härdat lades svart silikon i utsidan av alla 90-graders och grå silikon för att matcha färgen på skivan på insidan av alla 90graders.
Det vita silikonet är alltså silikon som min hantverkare lagt på för att täta i efterhand då han menar att det läcker troligtvis pga att limmet härdat ojämnt och att det kan läckt vatten emellan där det inte härdat.
Min hantverkare vill låta silikonet torka i 24h och sen ska vi testa att fylla upp handfatet med vatten och se om det läcker. OM det gör det vill han ringa in sin underleverantör för att fixa och åtgärda.
Min hantverkare har använt denna underleverantör tidigare och litar på dennes kvalite men att detta är ett avvikande i dennes leveranser. Dessutom är skivan limmad på kommoden och min hantverkare är rädd för att om man ska lyfta upp hela skivan så kommer man skada klinker och kommod när man bendar upp den. Vilket kommer orsaka att vi hamnar ännu längre efter i renoveringen (vi ligger redan 3v efter) och säkert medför extra kostnader.
Därmed blir dilemmat laga eller eventuellt få skivan ersatt men riskera att skada övrigt i badrummet som medför högre kostnader än skivan i sig.
Nej, jag har anlitat hantverkare (totalentreprenad) för renovering av badrummet och köpte sedan bänkskiva med inbyggt handfat enligt mitt önskemål av en av hantverkarens leverantörer. Jag har aldrig varit i direktkontakt med den leverantören utan bara pratat med min hantverkare gällande design, som han sen fört vidare till sin leverantör antar jag. Bänkskivan levererades sen med hemleverans i detta skick minus det vita silikonet/fogarna och monterades på plats över kommoden. Handfatet är alltså inte ihopbyggt på plats utan gjordes på annat håll och sedan levererades hela skivan med handfatet inbyggt till oss. Det enda som gjordes på plats var platssättning för skivan för att passa in den i badrummet.Krilleman skrev:
Men man kan ju fråga sig varför man inte gjorde en enkel täthetscheck innan den levererades hem till mig.
Ska kunden bara lägga sig platt för "att det är byggt på plats".J Jansson69 skrev:
Någon har ansvar för produkten oavsett var den är producerad.
Betala inte som jag nämnde ovan!
Har du tittat på dom egengjorda hoarna någon gång eller gjort en själv?Krilleman skrev:
Som jag skrev innan prata med hantverkaren om det för det går att snygga till om det är viktigt för dig som kund..
Jag tror det är ganska svårt att bygga såna här komoder som jag skrev innan och ditt fall bevisar väl bara att man måste vara expert för att klara det.N Neni91 skrev:Tack för all input.
Kan börja med att lägga till att handfatet alltså är ihopbyggt av delar av själva bänkskivan som man skurit ut från, likt videon en användare postade här.
Sen har alla delar byggts ihop med 2-komponentslim och limmats underifrån på bänkskivan. Efter allt härdat lades svart silikon i utsidan av alla 90-graders och grå silikon för att matcha färgen på skivan på insidan av alla 90graders.
Det vita silikonet är alltså silikon som min hantverkare lagt på för att täta i efterhand då han menar att det läcker troligtvis pga att limmet härdat ojämnt och att det kan läckt vatten emellan där det inte härdat.
Min hantverkare vill låta silikonet torka i 24h och sen ska vi testa att fylla upp handfatet med vatten och se om det läcker. OM det gör det vill han ringa in sin underleverantör för att fixa och åtgärda.
Min hantverkare har använt denna underleverantör tidigare och litar på dennes kvalite men att detta är ett avvikande i dennes leveranser. Dessutom är skivan limmad på kommoden och min hantverkare är rädd för att om man ska lyfta upp hela skivan så kommer man skada klinker och kommod när man bendar upp den. Vilket kommer orsaka att vi hamnar ännu längre efter i renoveringen (vi ligger redan 3v efter) och säkert medför extra kostnader.
Därmed blir dilemmat laga eller eventuellt få skivan ersatt men riskera att skada övrigt i badrummet som medför högre kostnader än skivan i sig.
Sånt här är ju inte särskilt populärt i Sverige så jag hade varit skeptisk till folk som vill göra det här. Det krävs nog en viss volym för att man ska bli bra på det.
I östeuropa t.ex. är det mycket vanligare...
Jag tycker dock det kan vara väldigt snyggt och det är ett riktigt hantverk när det är bra.
Jag vet inte vad du anser när du köper en produkt när du köper en installation av en dyr hantverkare.J Jansson69 skrev:
Jag kräver att den ska fungera enligt beställningen.
Ett tvättställ ska vara tätt och inte läcka.
Är det så konstigt?
Just att ett tvättställ ska vara tätt och inte läcka i sin konstruktion oavsett vem som bygger detta?
🤔
Redigerat:

