Du har ju delvis viss kabelmärkning där (1,2,3) så du får nog behålla livhanken ett tag till. Lite tjänst bak de Svenska gardinerna ja eventuellt och sen frivård med boja.
 
  • Haha
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Staten: Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater.
Jag begriper att jag behöver veta förimpedansen för att välja lämplig ledararea, men varför behöver jag veta förimpedansen för att göra en sådan lista som Elsäkerhetsverket beskriver i ditt citat?
 
E
S Skopan skrev:
Jag begriper att jag behöver veta förimpedansen för att välja lämplig ledararea, men varför behöver jag veta förimpedansen för att göra en sådan lista som Elsäkerhetsverket beskriver i ditt citat?
Ja, det kan du skriva upp på gruppförteckningen eller någon annan stans vid centralen. Eller hur menar du?

Är det Villa eller lantbruk. Du är ansvarig oavsett.
M -MH- skrev:
Efter som jag satt vid centralen när jag såg tråden, så tog jag en bild av min inte-en-gruppförteckning.

[bild]

Kan jag vänta mig besök av SOG?
Det där är knappast godkänt. Har du dragit den svart kabeln nyligen? Du har fullt ansvar att dokumentera allt detta.
 
Det är väl typiskt att alltid klaga på den svarta kabeln...
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Jag har precis likadant, en svart kabel till verkstaden med undercentral. Garanterat installerat av elektriker på 50-60 talet.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
E
D Dilato skrev:
Jag har precis likadant, en svart kabel till verkstaden med undercentral. Garanterat installerat av elektriker på 50-60 talet.
Lägg upp foto på din gruppförteckning för bedömning.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag har ingen, det sitter lite lösa maskeringstejp-lappar med text såsom T.M, VV. P.
Men VV är bytt till värmepump 2012 (beredaren sitter dock kvar men urkopplad från både el och vatten).

Jag har ingen aning vilka säkringar som går vart, men det skiter jag i för dom flesta har hållt sig hela i 8 år nu.

Bara en som jag själv kortslöt när jag meckade med hydroforpumpen, det var enkelt att byta, det var ju den enda som var trasig, behövdes ingen förtecking för det ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
TypRätt och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har ingen, det sitter lite lösa maskeringstejp-lappar med text såsom T.M, VV. P.
Men VV är bytt till värmepump 2012 (beredaren sitter dock kvar men urkopplad från både el och vatten).

Jag har ingen aning vilka säkringar som går vart, men det skiter jag i för dom flesta har hållt sig hela i 8 år nu.

Bara en som jag själv kortslöt när jag meckade med hydroforpumpen, det var enkelt att byta, det var ju den enda som var trasig, behövdes ingen förtecking för det ;)
Jag har heller ingen gruppförteckning.
Har skrivit ut Dymo-lappar och satt ovanför säkringarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har precis likadant, en svart kabel till verkstaden med undercentral. Garanterat installerat av elektriker på 50-60 talet.
Min svarta kabel går till pannan. Hur var det - det måste vara en svart kabel, men bara en, eller minns jag fel?:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp foto på din gruppförteckning för bedömning.
Här är min.
Helt exemplarisk, allting lätt åtkomligt!
Tvekar man vilken säkring som går var, så kan man peta med en skruvmejsel på rätt ställe, och se vad som slocknar, eftersom gruppförteckningen bara är en fingervisning.
Lite revidering pågår, men jag väntar på nya ELSÄK-FS innan jag gör för mycket jobb i onödan.
Man kanske kan få lite strafflindring i och med att man har påbörjat verifiering och dokumentation av sin elanläggning?

El-skåp med säkringar och varningsskyltar, öppet vitt skåp, pärmar, arbetsplats, interiör, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Här är min.
Helt exemplarisk, allting lätt åtkomligt!
Tvekar man vilken säkring som går var, så kan man peta med en skruvmejsel på rätt ställe, och se vad som slocknar, eftersom gruppförteckningen bara är en fingervisning.
Lite revidering pågår, men jag väntar på nya ELSÄK-FS innan jag gör för mycket jobb i onödan.
Man kanske kan få lite strafflindring i och med att man har påbörjat verifiering och dokumentation av sin elanläggning?

[bild]
Var är jordfelsbrytaren? Att en sådan saknas är enligt mig ett större problem än en gruppförteckning som inte uppfyller kraven.
 
B b_hasse skrev:
Var är jordfelsbrytaren? Att en sådan saknas är enligt mig ett större problem än en gruppförteckning som inte uppfyller kraven.
Jag har ingen jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var det meningen att elektrikern skulle ge mig en gruppförteckning när han bytte elcentral? Min skrev med blyerts på fasskenorna och "Hall" tänder upp halva huset så fick snällt göra en egen..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Staten: Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater. Den är till för att underlätta vid felsökning och elarbeten. Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan.
Ganska tydligt att det räcker med en lista vart säkringen går, ex uttag i kök. Inte ett ord om säkringsstorlek eller kabelarea.
Storleken på säkringen är ju bara intressant med diazed, en dvärg sitter ju där den sitter.
 
E
H hattkatt skrev:
Var det meningen att elektrikern skulle ge mig en gruppförteckning när han bytte elcentral? Min skrev med blyerts på fasskenorna och "Hall" tänder upp halva huset så fick snällt göra en egen..
Givetvis, har du beställt och betalat för en gruppförteckning så duger inte det du beskriver.
M Mellanbarn skrev:
Ganska tydligt att det räcker med en lista vart säkringen går, ex uttag i kök. Inte ett ord om säkringsstorlek eller kabelarea.
Storleken på säkringen är ju bara intressant med diazed, en dvärg sitter ju där den sitter.
https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentral
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.