5 921 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Vad ska jag googla?
Jag begriper att jag behöver veta förimpedansen för att välja lämplig ledararea, men varför behöver jag veta förimpedansen för att göra en sådan lista som Elsäkerhetsverket beskriver i ditt citat?E El-Löken66 skrev:
Ja, det kan du skriva upp på gruppförteckningen eller någon annan stans vid centralen. Eller hur menar du?S Skopan skrev:
Är det Villa eller lantbruk. Du är ansvarig oavsett.
Det där är knappast godkänt. Har du dragit den svart kabeln nyligen? Du har fullt ansvar att dokumentera allt detta.M -MH- skrev:
Jag har ingen, det sitter lite lösa maskeringstejp-lappar med text såsom T.M, VV. P.
Men VV är bytt till värmepump 2012 (beredaren sitter dock kvar men urkopplad från både el och vatten).
Jag har ingen aning vilka säkringar som går vart, men det skiter jag i för dom flesta har hållt sig hela i 8 år nu.
Bara en som jag själv kortslöt när jag meckade med hydroforpumpen, det var enkelt att byta, det var ju den enda som var trasig, behövdes ingen förtecking för det
Men VV är bytt till värmepump 2012 (beredaren sitter dock kvar men urkopplad från både el och vatten).
Jag har ingen aning vilka säkringar som går vart, men det skiter jag i för dom flesta har hållt sig hela i 8 år nu.
Bara en som jag själv kortslöt när jag meckade med hydroforpumpen, det var enkelt att byta, det var ju den enda som var trasig, behövdes ingen förtecking för det
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag har heller ingen gruppförteckning.D Dilato skrev:Jag har ingen, det sitter lite lösa maskeringstejp-lappar med text såsom T.M, VV. P.
Men VV är bytt till värmepump 2012 (beredaren sitter dock kvar men urkopplad från både el och vatten).
Jag har ingen aning vilka säkringar som går vart, men det skiter jag i för dom flesta har hållt sig hela i 8 år nu.
Bara en som jag själv kortslöt när jag meckade med hydroforpumpen, det var enkelt att byta, det var ju den enda som var trasig, behövdes ingen förtecking för det![]()
Har skrivit ut Dymo-lappar och satt ovanför säkringarna.
Här är min.E El-Löken66 skrev:
Helt exemplarisk, allting lätt åtkomligt!
Tvekar man vilken säkring som går var, så kan man peta med en skruvmejsel på rätt ställe, och se vad som slocknar, eftersom gruppförteckningen bara är en fingervisning.
Lite revidering pågår, men jag väntar på nya ELSÄK-FS innan jag gör för mycket jobb i onödan.
Man kanske kan få lite strafflindring i och med att man har påbörjat verifiering och dokumentation av sin elanläggning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är jordfelsbrytaren? Att en sådan saknas är enligt mig ett större problem än en gruppförteckning som inte uppfyller kraven.Hannuse skrev:
Här är min.
Helt exemplarisk, allting lätt åtkomligt!
Tvekar man vilken säkring som går var, så kan man peta med en skruvmejsel på rätt ställe, och se vad som slocknar, eftersom gruppförteckningen bara är en fingervisning.
Lite revidering pågår, men jag väntar på nya ELSÄK-FS innan jag gör för mycket jobb i onödan.
Man kanske kan få lite strafflindring i och med att man har påbörjat verifiering och dokumentation av sin elanläggning?
[bild]
Ganska tydligt att det räcker med en lista vart säkringen går, ex uttag i kök. Inte ett ord om säkringsstorlek eller kabelarea.E El-Löken66 skrev:Staten: Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater. Den är till för att underlätta vid felsökning och elarbeten. Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan.
Storleken på säkringen är ju bara intressant med diazed, en dvärg sitter ju där den sitter.
Givetvis, har du beställt och betalat för en gruppförteckning så duger inte det du beskriver.H hattkatt skrev:
https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentralM Mellanbarn skrev:
