E El-Löken66 skrev:
Får hen göra detta utan auktorisation? :surprised:
Jag blev riktigt orolig där att jag skulle hamna på anstalt eftersom jag har skrivit gruppförteckningen själv. Men jag frågade Elsäkerhetsverket och fick ett lugnande svar:


Fråga 224767 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Fylla i gruppförteckning

Din fråga: Hej. Min elcentral saknar gruppförteckning, men jag har koll på vart säkringarna går. Får jag ladda ner t ex ett sån här blad: https://hager.com/se/support/ladda-ner/gruppforteckningar och fylla i det själv?

Svar: Ja, du får dokumentera din elanläggning själv.


Så då har staten sagt sitt.
 
  • Gilla
  • Älska
ErikAdolfsson och 9 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Jag blev riktigt orolig där att jag skulle hamna på anstalt eftersom jag har skrivit gruppförteckningen själv. Men jag frågade Elsäkerhetsverket och fick ett lugnande svar:


Fråga 224767 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Fylla i gruppförteckning

Din fråga: Hej. Min elcentral saknar gruppförteckning, men jag har koll på vart säkringarna går. Får jag ladda ner t ex ett sån här blad: [länk] och fylla i det själv?

Svar: Ja, du får dokumentera din elanläggning själv.


Så då har staten sagt sitt.
Okej, det var ju bra, kan du be dom ändra den andra texten där det står att elinstallations företag ska utföra detta så vi inte får mixade budskap?
 
E El-Löken66 skrev:
Okej, det var ju bra, kan du be dom ändra den andra texten där det står att elinstallations företag ska utföra detta så vi inte får mixade budskap?
Med "vi" menas egentligen "löken"?
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
E
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Med "vi" menas egentligen "löken"?
Gemene hen.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej, det var ju bra, kan du be dom ändra den andra texten där det står att elinstallations företag ska utföra detta så vi inte får mixade budskap?
Det kan bli motsägelsefullt.
Om inte elinstallationsföretaget ska dokumentera sin egna installation, vem ska då göra det?
Naturligvis är det den som överlämnar ett arbete som också ska överlämna dokumentationen.
Det utesluter väl inte att du FÅR göra det själv?
 
Ibland faller allt på plats. Jag sitter precis nu -har rast- och skriver en ny gruppförteckning när denna tråd dyker upp. Skall göra en för garaget också där det sitter en central med en del nytt inkopplat. Elektrikern har skrivit med tusch direkt på centralen.
Jag vill ha en digital på driven så det kan bli lättare att göra ändringar eller skriva ut en ny om den gamla försvinner

Jag har också börjat strukturera på hyllorna och lägga grejer i plastlådor med etiketter på. Jag har märkt att jag har koll på var alla grejer ligger men resten av familjen har ingen aning om var batteriladdare, lösa jordfelsbrytare eller mätare och annat finns.

Ett dokument med text och gula markeringstejpbitar över ordet "Energimätare" och "Batteriladdare bil". Sikringar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
Hannuse Hannuse skrev:
Det kan bli motsägelsefullt.
Om inte elinstallationsföretaget ska dokumentera sin egna installation, vem ska då göra det?
Naturligvis är det den som överlämnar ett arbete som också ska överlämna dokumentationen.
Det utesluter väl inte att du FÅR göra det själv?
Nu var ju anläggningen utförd 1962, hur ska du få tag i den elfirman?

Det åligger anläggnings innehavare att upprätthålla detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu var ju anläggningen utförd 1962, hur ska du få tag i den elfirman?

Det åligger anläggnings innehavare att upprätthålla detta.
Det gäller idag, jag har ingen aning om hur reglerna var 1962?
 
Min anläggning med ursprung 1969 och utökad med åren av både proffs och hempulare. Inför bytet av central spårade jag upp alla grupper och skrev ner. Installatören använde sedan detta som underlag för installationen och den handskrivna gruppförteckningen han gjorde. Efter det laddade jag ner Hagers PDF, fyllde i och printade.

Därmed har jag gjort min plikt som anläggningsinnehavare. Även bytt ut slitet material med tiden.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
För att döda denna diskussion:
Det finns absolut inget krav på auktorisation för att upprätta en gruppförteckning har heller aldrig tidigare varit behörigetskrävande på något sätt!
/ Innehavare av auktorisation A (Tidigare behörighet AB)
 
E El-Löken66 skrev:
Nu pratar vi om kraven du som anläggningsinnehavare har på dig att inneha en giltig dokumentation av sin anläggning.

Om du inte vet något, hur vet du då att det är korrekt angivet?

Men om du har en utsliten gruppförteckning och gör en ny likadan genom exempelvis Hagers tjänst så bör det ju inte vara något problem, samma sak som att byta ett uttag mot ett snarlikt.
Blanda inte ihop vad som är behörighetskrävande arbeten (elinstallationer) med eventuella krav på en anläggningsägare och dess anläggning.
 
Z zwanzig skrev:
Ikea har både snyggare och billigare ramar.
Om du sätter upp din gruppförteckning med en IKEA-fotoram och inte för ändamålet avsedd anslagsram från ett känt och av fackskrået godkänt märke av installationsmaterial begår du ett lika allvarligt brott som att montera ett vägguttag från biltema. Fy på dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här blandas inget.
Jag tycker det blandas hejvilt!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är det någon som har Word- mall med rutnät för grupp allokeringen?
De mallar som finns från tex hager är bara för normcentraler.
 
useless useless skrev:
Jag blev riktigt orolig där att jag skulle hamna på anstalt eftersom jag har skrivit gruppförteckningen själv. Men jag frågade Elsäkerhetsverket och fick ett lugnande svar:


Fråga 224767 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Fylla i gruppförteckning

Din fråga: Hej. Min elcentral saknar gruppförteckning, men jag har koll på vart säkringarna går. Får jag ladda ner t ex ett sån här blad: [länk] och fylla i det själv?

Svar: Ja, du får dokumentera din elanläggning själv.


Så då har staten sagt sitt.
Case closed, som någon sagt tidigare i annan tråd. (y);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.