Vad kallas såna här tavlor där man kan göra förteckning över säkringar?
Eller vet någon direkt var såna finns att köpa? Upphängd tavla med text, sannolikt instruktioner eller schema, på en gul vägg vid en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]
Tack
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
E
D Dublin skrev:
Här kan du ladda ner filer så du kan göra förteckningarna i datorn. [länk]
Får hen göra detta utan auktorisation? :surprised:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Förklara gärna varför man inte skulle få det?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förklara gärna varför man inte skulle få det?
För att någons arbetstillfälle försvinner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Får hen göra detta utan auktorisation? :surprised:
Det är ju väldigt bra att ha koll på vilken säkring som går till vad. Saknar man en förteckning så brukar ju ett allmänt råd här vara att upprätta en själv så man har lite koll, kan vara särskilt bra om nån säkring gått och man behöver ta reda på vilken som har gått. Det är väl bara ledningsarea som man bör undvika att fylla i, inget annat är sån information som man själv kan (och bör) ta reda på som husägare.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
E
D Dublin skrev:
Det är ju väldigt bra att ha koll på vilken säkring som går till vad. Saknar man en förteckning så brukar ju ett allmänt råd här vara att upprätta en själv så man har lite koll, kan vara särskilt bra om nån säkring gått och man behöver ta reda på vilken som har gått. Det är väl bara ledningsarea som man bör undvika att fylla i, inget annat är sån information som man själv kan (och bör) ta reda på som husägare.
Du behöver även ha koll på Zför, IK1, IK3 - dessa får ni ut av nätägare och ska sedan verifieras genom mätning, ledningstyp samt längder och tillåtna säkringskarakteristiker.
Vid flera centraler enlinjeschema och så kan du ha en förteckning som försäkrar att jordfelsbrytare är provad enligt anvisning 1 gång/månad eller halvår.

Ja, arean måste dokumenteras för hela sträckan, då måste ni in i kopplings, apparat, spis och takdosor samt utanpåliggande och titta. Vid olikheter måste kabeln dras ut i hela sin längd då den innehåller dolda skarvar.

Spänningsfall måste beräknas och tas upp, har ni växelriktare utför en kontroll vid full produktion.

Finns mängder av saker att ha koll på, möjligt den där Bo skrivit någon artikel om detta, kan någon länka i så fall.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förklara gärna varför man inte skulle få det?
Herregud!
Är det verkligen så svårt att förstå skämt eller ironi?
 
Ja?

Eller nej?
 
Till vilken kategori hör inlägg #9?
 
  • Haha
  • Gilla
Smurfen1337 och 4 till
  • Laddar…
Rappakaljakategorin?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Till vilken kategori hör inlägg #9?
Staten: Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater. Den är till för att underlätta vid felsökning och elarbeten. Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan.

Jag som forumsanvändare ställer bara en fråga. Men det är givetvis positivt att anläggningsansvarige intresserar sig för sin elanläggning.

Ingen kan mena något annat.
 
E El-Löken66 skrev:
Staten: Vid elcentralen ska det finnas en aktuell gruppförteckning, en lista, som beskriver vilka säkringar som är anslutna till vilka armaturer, vägguttag och apparater. Den är till för att underlätta vid felsökning och elarbeten. Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan.

Jag som forumsanvändare ställer bara en fråga. Men det är givetvis positivt att anläggningsansvarige intresserar sig för sin elanläggning.

Ingen kan mena något annat.
Det måste ju ändå vara bättre att det anläggningsinnehavaren har dokumenterat läsbart och prydligt och skrivit ut på ett papper som sitter inplastat intill centralen än alla lösa handskrivna lappar, tejpbitar, post-it, som kan vara mer eller mindre oläsbara som man sett genom åren. Så länge man bara anger information på den som man själv kan verifiera att den är korrekt, t.ex. vilken säkring som går vart så har jag svårt att se att det är något lagbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.