Men sluta nu.
En säkringsförteckning med storlek på säkring och vad de används till behövs ingen behörighet för att göra.
Har aldrig sett en sådan med några mätvärden eller liknande i en villainstallation då det är det detta handlar om.
Kabelarea kan man hålla tom så lurar man ingen "dålig" elektriker som inte kollar upp utan bara tar för givet.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tejpbitar och post it uppfyller knappast kraven, vet däremot inte vilket straff det ger eller om det ens prövats rättsligt.
Nu finns det ju ingen titel/rubrik på det dokument man kan ladda ner från Hager, men för säkerhets skull kan man ju klämma dit en rubrik "Kom-ihåg lista för vilken säkring som leder vart" så ingen kan råka tro att det är en gruppförteckning med alla dess krav och rekvisit som måste vara uppfyllda :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
E
D Dublin skrev:
Nu finns det ju ingen titel/rubrik på det dokument man kan ladda ner från Hager, men för säkerhets skull kan man ju klämma dit en rubrik "Kom-ihåg lista för vilken säkring som leder vart" så ingen kan råka tro att det är en gruppförteckning med alla dess krav och rekvisit som måste vara uppfyllda :)
Det hjälper inte. Läs tidigare. Du har krav på dig att ha all denna dokumentation i ordning. Detta är belagt med höga straff om det inte är i sin ordning vid revision.

Post it hjälper då knappast något.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte. Läs tidigare. Du har krav på dig att ha all denna dokumentation i ordning. Detta är belagt med höga straff om det inte är i sin ordning vid revision.
Ja, det är riktigt jobbigt. Sist när Elsäkerhetsverket gjorde en revision hemma hos mig så saknades en komplett dokumentation, och senare dömdes jag till 5 års hårt straffarbete. :cry: ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Smurfen1337 och 11 till
  • Laddar…
Det här räcker för mig, det väsentliga för mig är att veta vilken säkring som hör till vad! Allt annat "tjoller" vissa tagit upp här tkr jag är oviktigt för mig iaf o längtar lite tills jag får mitt straff då.... Elcentral med numrerad lista över elektriska punkter i ett hem, som kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TAR12 och 2 till
  • Laddar…
Ikea har både snyggare och billigare ramar.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
E
P ptlf skrev:
Det här räcker för mig, det väsentliga för mig är att veta vilken säkring som hör till vad! Allt annat "tjoller" vissa tagit upp här tkr jag är oviktigt för mig iaf o längtar lite tills jag får mitt straff då....[bild]
Du ska skriva säkringar storlek samt kabel area också.
Annars ok tills vidare
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Kabelarea bör man inte skriva om man inte är säker på vad det är. Det är bättre att information saknas än att den är fel.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Kabelarea bör man inte skriva om man inte är säker på vad det är. Det är bättre att information saknas än att den är fel.
Läs tidigare i tråden. Detta är ditt ansvar som anläggnings innehavare.
 
Oavsett vilket så är felaktig information värre än saknad information.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finnss flera 100 tusen hus i landet av äldre karraktär, med ingen gruppföreckning eller bara en lapp med lite text på. Är dessa innehavare brottslingar då ?? Tror inte en sekind på att dom skulle straffas på något sätt. Enligt det regelverk som finns så ska vissa uppgifter finnas vid gruppcntrelen. En elektriker som kommer till ett hus som inte har en uppdaterad förreckning skiter totalt i om det inte finns, hen kollar upp lite vad som är vad för jobbet. Det är bara i nybyggnation .som det ska vara en massa uppgifter inskrivet. Tror inte en ägare är så villig att betala den kostnad som uppkommer och hur skulle det se ut om lrktrikern säger. """" Hörru Jag gör inte det här jobbet om jag inte får göra om och märka/mäta anläggningen """ Om ingen respons kommer, ska hen packa ihop sina verktyg och gå därifrån då.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Det finnss flera 100 tusen hus i landet av äldre karraktär, med ingen gruppföreckning eller bara en lapp med lite text på. Är dessa innehavare brottslingar då ?? Tror inte en sekind på att dom skulle straffas på något sätt. Enligt det regelverk som finns så ska vissa uppgifter finnas vid gruppcntrelen. En elektriker som kommer till ett hus som inte har en uppdaterad förreckning skiter totalt i om det inte finns, hen kollar upp lite vad som är vad för jobbet. Det är bara i nybyggnation .som det ska vara en massa uppgifter inskrivet. Tror inte en ägare är så villig att betala den kostnad som uppkommer och hur skulle det se ut om lrktrikern säger. """" Hörru Jag gör inte det här jobbet om jag inte får göra om och märka/mäta anläggningen """ Om ingen respons kommer, ska hen packa ihop sina verktyg och gå därifrån då.
Inlägg #14.
Japp, detta blir en Äta för i strikt mening måste allt som har med husets el redas ut i samma ögonblick. En el firma fick stryk för detta förr förra året, dom hade inte gjort läxan. Förutsatte. Saker och ting. Någon kunde strukit med.

Därför det envisas med att professionella skall behandla detta.
 
Krilleman
Aj aj aj.
Jag gjorde mitt själv.

Vilken anstalt tror ni jag får spendera mina åtta år för denna grova överträdelse?
 
  • Gilla
  • Haha
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Aj aj aj.
Jag gjorde mitt själv.

Vilken anstalt tror ni jag får spendera mina åtta år för denna grova överträdelse?
Har en gissning...
Kan det vara Byggahus? :thinking::cool:
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Efter som jag satt vid centralen när jag såg tråden, så tog jag en bild av min inte-en-gruppförteckning.

Elektriska säkringar, kablar och handskrivna noteringar på väggen inomhus i ett tekniskt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag vänta mig besök av SOG?
 
  • Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.