5 921 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Vad ska jag googla?
Men sluta nu.
En säkringsförteckning med storlek på säkring och vad de används till behövs ingen behörighet för att göra.
Har aldrig sett en sådan med några mätvärden eller liknande i en villainstallation då det är det detta handlar om.
Kabelarea kan man hålla tom så lurar man ingen "dålig" elektriker som inte kollar upp utan bara tar för givet.
En säkringsförteckning med storlek på säkring och vad de används till behövs ingen behörighet för att göra.
Har aldrig sett en sådan med några mätvärden eller liknande i en villainstallation då det är det detta handlar om.
Kabelarea kan man hålla tom så lurar man ingen "dålig" elektriker som inte kollar upp utan bara tar för givet.
Nu finns det ju ingen titel/rubrik på det dokument man kan ladda ner från Hager, men för säkerhets skull kan man ju klämma dit en rubrik "Kom-ihåg lista för vilken säkring som leder vart" så ingen kan råka tro att det är en gruppförteckning med alla dess krav och rekvisit som måste vara uppfylldaE El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte. Läs tidigare. Du har krav på dig att ha all denna dokumentation i ordning. Detta är belagt med höga straff om det inte är i sin ordning vid revision.D Dublin skrev:
Post it hjälper då knappast något.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, det är riktigt jobbigt. Sist när Elsäkerhetsverket gjorde en revision hemma hos mig så saknades en komplett dokumentation, och senare dömdes jag till 5 års hårt straffarbete.E El-Löken66 skrev:
Det här räcker för mig, det väsentliga för mig är att veta vilken säkring som hör till vad! Allt annat "tjoller" vissa tagit upp här tkr jag är oviktigt för mig iaf o längtar lite tills jag får mitt straff då....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska skriva säkringar storlek samt kabel area också.P ptlf skrev:
Annars ok tills vidare
Kabelarea bör man inte skriva om man inte är säker på vad det är. Det är bättre att information saknas än att den är fel.
Oavsett vilket så är felaktig information värre än saknad information.
Det finnss flera 100 tusen hus i landet av äldre karraktär, med ingen gruppföreckning eller bara en lapp med lite text på. Är dessa innehavare brottslingar då ?? Tror inte en sekind på att dom skulle straffas på något sätt. Enligt det regelverk som finns så ska vissa uppgifter finnas vid gruppcntrelen. En elektriker som kommer till ett hus som inte har en uppdaterad förreckning skiter totalt i om det inte finns, hen kollar upp lite vad som är vad för jobbet. Det är bara i nybyggnation .som det ska vara en massa uppgifter inskrivet. Tror inte en ägare är så villig att betala den kostnad som uppkommer och hur skulle det se ut om lrktrikern säger. """" Hörru Jag gör inte det här jobbet om jag inte får göra om och märka/mäta anläggningen """ Om ingen respons kommer, ska hen packa ihop sina verktyg och gå därifrån då.
Inlägg #14.J jonaserik skrev:Det finnss flera 100 tusen hus i landet av äldre karraktär, med ingen gruppföreckning eller bara en lapp med lite text på. Är dessa innehavare brottslingar då ?? Tror inte en sekind på att dom skulle straffas på något sätt. Enligt det regelverk som finns så ska vissa uppgifter finnas vid gruppcntrelen. En elektriker som kommer till ett hus som inte har en uppdaterad förreckning skiter totalt i om det inte finns, hen kollar upp lite vad som är vad för jobbet. Det är bara i nybyggnation .som det ska vara en massa uppgifter inskrivet. Tror inte en ägare är så villig att betala den kostnad som uppkommer och hur skulle det se ut om lrktrikern säger. """" Hörru Jag gör inte det här jobbet om jag inte får göra om och märka/mäta anläggningen """ Om ingen respons kommer, ska hen packa ihop sina verktyg och gå därifrån då.
Japp, detta blir en Äta för i strikt mening måste allt som har med husets el redas ut i samma ögonblick. En el firma fick stryk för detta förr förra året, dom hade inte gjort läxan. Förutsatte. Saker och ting. Någon kunde strukit med.
Därför det envisas med att professionella skall behandla detta.