klonk skrev:
Det är redigt av er att börja med önskelistan till tomten i god tid! :thumbup:
Ja, när det är man själv som är sin egen tomte så kan man ha jul året runt :)

thomasx skrev:
Bauhaus ger 12% och Hornbach 10%. MEN, Bauhaus ger inte prisgaranti mot web-butikerna, i så fall hade jag bara kunnat ta mitt kvitto och åka dit och be att få mellanskillnaden tillbaka.
Hornbach däremot ger prisgaranti även mot webben. Så du gör klokast i att åka till Hornbach :)
Kolla priset på bauhaus igen, har för mig jag såg att de sänkt den också.

Edit: det var PP115.

Är ni nöjda med era Wagner färgsprutor? Vad har ni använt den till?

Anna1984 skrev:
Är ni nöjda med era Wagner färgsprutor? Vad har ni använt den till?
Ja, än så länge är jag rätt imponerad. Har dock bara målat en 30kvm stor vägg med tre lager. Det är ett furugolv på väggen, så har målat med Sadolin snickerigrund + snickerifärg. Tog ca 10 minuter per lager för själva målningen.
Men med täckfärgen sköt pistolen ofta iväg någon eller ett par droppar precis när jag började spruta, det var störigt för det blev ju droppar på väggen då, fick slätas ut med pensel. Verkar dock inte vara något vanligt problem för jag har inte hittat någon annan som kände till det. Ska höra med wagner vad de tror om det, för så ska det ju inte vara.

Men annars är jag riktigt nöjd. Det har gått åt något mindre färg än vad färgburkarna säger att åtgången ska vara, ändå täcker det bra, kanske säger mer om färgen än om sprutan visserligen, men det jag menar är att det är enkelt att måla med sprutan och få tunna jämna lager.

Rätt inställt dammar det väldigt lite också, fel inställt dammar det hur mycket som helst ;)

Jag sprutade helt utan att maskera något, dock i ett nybyggt garage, men jag har inte noterat att några av de alla de grejer som ändå redan finns i garaget har fått något färgdamm på sig, bara jackan jag hade på mig och det tror jag kom när jag testade olika inställningar på sprutan och provade med maxtryck som var alldeles för högt, då dimmade det som i Lützen ;)

thomasx skrev:
Igår när jag la första lagret täckfärg, Sadolin snickerifärg vattenburen, så var det så att ofta när jag tryckte in hantaget för att börja spruta så sköt den iväg en eller ett par droppar färg, inte snyggt. Provade att justera trycket och späda färgen lite (vilket inte borde behövas tycker jag) men det hjälpte inte. Det verkar som det samlas lite färg vid själva munstycket som far iväg när man börjar spruta. Någon idé om varför det blir så och hur jag åtgärdar det?
På en airbrush brukar någonting som heter tip dry uppstå. Det är att färgen torkar i munstycket under tiden man målar. Sedan tar det stopp eller så flyger klumpen iväg.. Problemet är störst när man har för litet munstycke för den färg man använder och lösningen är att ofta skjuta rengöringsvätska, byta munstycket, öka trycket (fungerar endast på vissa underlag, tex textil där det inte stänker) eller späda/byta färgen (om det är möjligt)

Att skjuta rengöringsvätska kanske inte går lika bra på era prylar.. En airbrush har bara några millimeter färg och man fyller på ganska ofta vilket gör det enkelt att rengöra samtidigt.

Jag skulle tro att rengöra sprutan ordentligt (så ofta det går) och/eller byta till ett större munstycke eller annan färg är lösningen.

Dock är jag nybörjare, så risken finns att jag har fel..

Jultomten verkar bra sen. Inväntar en Kapex, T18+3, TS55 REBQ plus två 1400 skenor

Idag var jag min egen jultomte. Åkte till Hornbach och köpte en Wagner projectpro 117 för 4319kr :D

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.