36 172 läst ·
231 svar
36k läst
231 svar
Vad önskar ni er i Julklapp? (Verktyg)
Ja, instämmer i det där med känsla, och ska man få en jämn sprutbild jobbar ju inte direkt en lans till ens fördelullberg skrev:Ja, den sitter mellan handtag och munstycke. För tak är det användningsområde jag primärt ser men när jag pratar med "förståsigpåare" om att jag har en färgspruta och att det är en Wagner PP snarare än en Gracco säger nästan alla något i stil med "men hur ser det ut med tillbehör då, har de lansar? Det använder man ju typ jämt, man måste ha en lans!" (Men som sagt, de var ju förståsigpåare och kanske var det just en vinklad lans de avsåg) Personligen gillar jag att komma nära då jag känner att jag har mer kontroll, men i just tak kan ju det bli lite jobbigt...
Provat julas maskin, är du tokig? Då kan jag ju inte längre leva i villfarelsen att min PP119 är mycket mycket bättre...men innan jag köpte min kliade det lite i fingrarna, ganska mycket billigare och säkert helt ok för mitt bruk.
Nej, julas maskiner är ibland bra för vissa saker, men just när det kommer till precision brukar kvalitet visa sig avgörande, och jag skulle tro att precision är avgörande på en färgspruta särksilt i pistol och munstycke. Även jag kommer leva i övertygelsen att jag fått vad jag betalat för
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
W 867 e är en annan typ av färgspruta (HVLP) är de jag och Thomas pratar om (airless) så det är lite olika förutsättningar. Nu råkar jag ha en W 867 E också, och min uppfattning är att de har mer overspray & färgdimma, men att det finns olika grader i helvetet beroende hur man ställer in den. Nu var det ett tag sen jag använde min (och jag har nog fortfarande kvar att lära) men jag vill minnas att den approach jag använder är ganska mycket färg (skruven på avtryckaren) och maximalt med luftflöde (vredet bak på pistolen)peternicklas skrev:
Men som sagt det är lite OT, finns en hel del trådar där jag tror du får bättre svar än här.
/U
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Rådgjorde med en kompis som är målare när jag shoppade tillbehör till min TItan pump. Lansen använder de aldrig om det inte är svårt att nå dit det skall målas, ex takfoten var i princip det enda stället han använde 50cm lans till. Däremot svivel, piska och extra slang med skarv var det han rekommenderade att investera i. Extra munstycken är inte heller fel, speciellt de största om man skall spruta fasad.thomasx skrev:Ja, instämmer i det där med känsla, och ska man få en jämn sprutbild jobbar ju inte direkt en lans till ens fördel
Nej, julas maskiner är ibland bra för vissa saker, men just när det kommer till precision brukar kvalitet visa sig avgörande, och jag skulle tro att precision är avgörande på en färgspruta särksilt i pistol och munstycke. Även jag kommer leva i övertygelsen att jag fått vad jag betalat för![]()
Tillbehör shoppar man bäst på ebay. Under halva priset mot att shoppa i Sverige. Även pumparn är otroligt mycket billigare utomlands. Jag köpte min Titan i USA och den landade med alla tillbehör och moms under 3500kr om jag minns rätt. Visserligen 110V, men har man inte en trafo så kostar de bara någon hundring.
Tricket annars för att minska oversprayen är att spruta vinkelrätt mot ytan. Proffsen maskar inte fasad utan sprutar ner till 2-3cm nära och tar det sista med pensel. Kan säga att jag maskade allt...
Slanganslutningen på wagnerpistolen är svivlande som standard.Robert-san01 skrev:Rådgjorde med en kompis som är målare när jag shoppade tillbehör till min TItan pump. Lansen använder de aldrig om det inte är svårt att nå dit det skall målas, ex takfoten var i princip det enda stället han använde 50cm lans till. Däremot svivel, piska och extra slang med skarv var det han rekommenderade att investera i. Extra munstycken är inte heller fel, speciellt de största om man skall spruta fasad.
Tillbehör shoppar man bäst på ebay. Under halva priset mot att shoppa i Sverige. Även pumparn är otroligt mycket billigare utomlands. Jag köpte min Titan i USA och den landade med alla tillbehör och moms under 3500kr om jag minns rätt. Visserligen 110V, men har man inte en trafo så kostar de bara någon hundring.
Tricket annars för att minska oversprayen är att spruta vinkelrätt mot ytan. Proffsen maskar inte fasad utan sprutar ner till 2-3cm nära och tar det sista med pensel. Kan säga att jag maskade allt...
Vad menas med piska?
Extra munstycken för att de slits, eller av annan anledning? Om de sluts, hur fort slits de?
Jag har också en wagner hvlp och den dammar ju klart mer än airless. Viktigt dock att anpassa färgmängd och luft efter behovet, lägre luftflöde ger mindre overpsray helt klart, samma sak gäller för airless-sprutan, det märktes tydligt när jag provade. Jag kör alltid med lägsta möjliga tryck/luftflöde som ändå ger bra resultat.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Piska är en 1m mjukare slang som gör det enklare att hålla den vinkelrätt mot underlaget.(Whipp-hose på Engelska därav "piska" på Svenska)thomasx skrev:
Har de verkligen Wagner svivel som standard? Titan ägs av Wagner och min semi-pro kom inte med svivel.
Munstycken för olika bild och olika tjocka färger. Jag målade 30l fasad utan att uppleva någon skillnad på sprutbilden så det slits inte så mycket. Första siffran är för hur stor bild i diameter på 1fot (har jag för mig) och andra siffran hur stort hål. Ex 517 är 5" bild och 0,017" öppning. Sedan finns det även runt och oval bild.
Ok, ja, en pisk-slang kan vara en bra ide, för medföljande slang var rejält styv.Robert-san01 skrev:Piska är en 1m mjukare slang som gör det enklare att hålla den vinkelrätt mot underlaget.(Whipp-hose på Engelska därav "piska" på Svenska)
Har de verkligen Wagner svivel som standard? Titan ägs av Wagner och min semi-pro kom inte med svivel.
Munstycken för olika bild och olika tjocka färger. Jag målade 30l fasad utan att uppleva någon skillnad på sprutbilden så det slits inte så mycket. Första siffran är för hur stor bild i diameter på 1fot (har jag för mig) och andra siffran hur stort hål. Ex 517 är 5" bild och 0,017" öppning. Sedan finns det även runt och oval bild.
Ja, jag köpte en "vanlig" PP117 häromdagen och anslutningen till handtaget på den är svivlande.
När jag körde grundfärg (Sadoling snickerigrund vattenburen) häromdagen gick det alldeles galant, första gången jag använde min PP117.
Igår när jag la första lagret täckfärg, Sadolin snickerifärg vattenburen, så var det så att ofta när jag tryckte in hantaget för att börja spruta så sköt den iväg en eller ett par droppar färg, inte snyggt. Provade att justera trycket och späda färgen lite (vilket inte borde behövas tycker jag) men det hjälpte inte. Det verkar som det samlas lite färg vid själva munstycket som far iväg när man börjar spruta. Någon idé om varför det blir så och hur jag åtgärdar det?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Min Titan 255XT är snart 3år så det är inte otroligt att de har ha bytt modell på handtaget sedan jag köpte min. Såg att min är samma som PP117 fast röd. När jag kollade runt lite nu så verkar PP117 och 119 ha utgått och Conrad rear ut 119 för 6500kr.thomasx skrev:Ok, ja, en pisk-slang kan vara en bra ide, för medföljande slang var rejält styv.
Ja, jag köpte en "vanlig" PP117 häromdagen och anslutningen till handtaget på den är svivlande.
När jag körde grundfärg (Sadoling snickerigrund vattenburen) häromdagen gick det alldeles galant, första gången jag använde min PP117.
Igår när jag la första lagret täckfärg, Sadolin snickerifärg vattenburen, så var det så att ofta när jag tryckte in hantaget för att börja spruta så sköt den iväg en eller ett par droppar färg, inte snyggt. Provade att justera trycket och späda färgen lite (vilket inte borde behövas tycker jag) men det hjälpte inte. Det verkar som det samlas lite färg vid själva munstycket som far iväg när man börjar spruta. Någon idé om varför det blir så och hur jag åtgärdar det?
Har tyvärr ingen aning om vad som kan hjälpa problemet med dropparna. Jag har bara kört "grov" målning med min.
Först en bild utan svivlande koppling, sedan en med. Notera enkel "mutter" på den första och dubbla på den andra. Så de har ju bägge alternativen, kanske har de uppgraderat sina produkter.
Min pistol ser ut som den första, men med svivlande koppling som på den andra.
Visa bilaga 101523
Visa bilaga 101524
Min pistol ser ut som den första, men med svivlande koppling som på den andra.
Visa bilaga 101523
Visa bilaga 101524
Hoppsan, och 117 för 4799:-, å jag som precis köpte en på bauhaus häromdagen. De tar (hutlösa) 7000 för den men jag utnyttjade prisgaranti mot hornbach som tar 5900 så jag betalade "bara" 5200.Robert-san01 skrev:Min Titan 255XT är snart 3år så det är inte otroligt att de har ha bytt modell på handtaget sedan jag köpte min. Såg att min är samma som PP117 fast röd. När jag kollade runt lite nu så verkar PP117 och 119 ha utgått och Conrad rear ut 119 för 6500kr.
Har tyvärr ingen aning om vad som kan hjälpa problemet med dropparna. Jag har bara kört "grov" målning med min.
Hmmm, om jag tar med mig conrad-priset till Hornbach och köper en 117 där med prisgaranti mot conrad och sedan åker med den till Bauhaus och returnerar "den jag köpte" där för några dagar sedan, så tjänar jag 900:- på det.
Det tar nog ungefär en timme, rätt hyfsad timlön, 900:- netto
Å jag som ändå ska handla lite annat på Hornbach, på prisgaranti. Just det ja, måste skriva ut den prisuppgiften.
Jag som precis funderar på att köpa den. Då är det perfekt att dom prisdumpat den på Conrad. Ska höra av mig till Bauhaus och Hornbach och se vilken av butikerna som ger mig bäst pris med prisgarantin.thomasx skrev:Hoppsan, och 117 för 4799:-, å jag som precis köpte en på bauhaus häromdagen. De tar (hutlösa) 7000 för den men jag utnyttjade prisgaranti mot hornbach som tar 5900 så jag betalade "bara" 5200.
Hmmm, om jag tar med mig conrad-priset till Hornbach och köper en 117 där med prisgaranti mot conrad och sedan åker med den till Bauhaus och returnerar "den jag köpte" där för några dagar sedan, så tjänar jag 900:- på det.
Å jag som ändå ska handla lite annat på Hornbach, på prisgaranti. Just det ja, måste skriva ut den prisuppgiften.
Bauhaus ger 12% och Hornbach 10%. MEN, Bauhaus ger inte prisgaranti mot web-butikerna, i så fall hade jag bara kunnat ta mitt kvitto och åka dit och be att få mellanskillnaden tillbaka.Anna1984 skrev:
Hornbach däremot ger prisgaranti även mot webben. Så du gör klokast i att åka till Hornbach
Jag har mailat bägge butiker. Vi får se vad dom svararthomasx skrev:
Känns som en bra investering i alla fall med tanke på att dom droppat i pris så mycket.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Julklapp i efterskott!thomasx skrev:Hoppsan, och 117 för 4799:-, å jag som precis köpte en på bauhaus häromdagen. De tar (hutlösa) 7000 för den men jag utnyttjade prisgaranti mot hornbach som tar 5900 så jag betalade "bara" 5200.