Johan Gunverth skrev:
Nya LeBuyer-stekpannor till köket från frugan. Verktyg? OK.
corre skrev:
LeBuyer i köket klassas säkert in i samma fetisfack som verktygsnerdarnas plats här ;)
Ursäkta trådlyftet och lite OT, men jag är nyfiken på bra synpunkter på deBuyer (ja det är med ett "d" deBuyer)....sitter med avtryckarfingret på en Lyonnaise Mineral B traktörpanna....

Sen en fråga till forumet...
Platsar kockknivar in som verktyg?? Yaxell, Tamahagane, MAC, Miyabi...mfl.....

Till Mod...
vänligen ta bort detta inlägg om det inte platsar inom genren.....:)

Redigerat:
Remne skrev:
Ja varför inte... Har själv funderat på detta med en köksknivstråd under jul & nyårshelgen. Måste ju vara bättre att få denna typ av frågor samlade. Om vi skulle bränna igång en köksknivs tråd här i Verktyg. För jag tycker inte det passar under "Byggnadsdelar & arbetsmoment / Kök". Det har ju varit lite köksknivsdiskussioner här & där genom åren, men inget samlat. Det är ju ändå ett intresseområde jag förmodar många av oss har, som vi skulle kunna dryfta på ett & samma ställe.

Edit: Jag fixade igång en... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/226777-koksknivar.html

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Remne skrev:
Ursäkta trådlyftet och lite OT, men jag är nyfiken på bra synpunkter på deBuyer (ja det är med ett "d" deBuyer)....sitter med avtryckarfingret på en Lyonnaise Mineral B traktörpanna....

Till Mod...
vänligen ta bort detta inlägg om det inte platsar inom genren.....:)
Tamahagane räknas :) Är själv såld på deras San Kyoto, dessvärre :)

Remne skrev:

...
Visst är det med "d". Var säkert glöggfryntlig när jag skrev "LeBuyer". :D
- DeBuyer kräver inkörning precis som jojjeblom skriver. Efter 25-30 stekningar började den kännas bra. Jag körde första oljekokningen utomhus för säkerhets skull.
- Tackar aldrig nej till en ny MAC-kniv.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Nu borde väl villa inlägg kanske läggas över i knivtråden som någon precis startade. Är nyfiken på hur mycket man betalar för märket om man köper en Tamahagane jämfört med exempelvis en sådan här santoko (syftar på den första "Santoko Hocho")?

phl skrev:
Nu borde väl villa inlägg kanske läggas över i knivtråden som någon precis startade. Är nyfiken på hur mycket man betalar för märket om man köper en Tamahagane jämfört med exempelvis en sådan här santoko (syftar på den första "Santoko Hocho")?
Ja, det kan man undra,

"
Santoku Hocho
All purpose knife
grinded on both sides
Cutting steel in the center
"

för även en Tamahagane är ju slipad på båda sidor och har "cutting steel in the center", kan ju inte vara så stor skillnad då. Jag menar, det är ju ingen större skillnad på en fiat och en ferrari heller, chassi, motor och kaross, liksom ;)

Sen beror det ju också på hur mycket man betalar för respektive kniv ;)

phl skrev:
Vi kan fortsätta den diskussionen här:
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/226777-koksknivar-2.html

som "svar" på din undran....varför köper folk Festool??? ;)

Jag fortsätter svara här så får moderator flytta inläggen. Tycker att thomasx svar är direkt tramsigt. Han förstår precis vad jag menar och bidrar inte med med någon direkt fördjupande fakta. Inte ens någon putslustig personlig åsikt fick han med i sitt inlägg.

Tackar i stället Remne för dennes svar. Tolkar det som att det mer handlar om tillverkaren namn snarare än unika egenskaper. Stämmer det?

phl skrev:
Jag fortsätter svara här så får moderator flytta inläggen. Tycker att thomasx svar är direkt tramsigt. Han förstår precis vad jag menar och bidrar inte med med någon direkt fördjupande fakta. Inte ens någon putslustig personlig åsikt fick han med i sitt inlägg.

Tackar i stället Remne för dennes svar. Tolkar det som att det mer handlar om tillverkaren namn snarare än unika egenskaper. Stämmer det?
Lite lustigt tycker jag att du inte tycks inse det tramsiga i ditt egna inlägg, som var det mitt inlägg parodierade. Ska du jämföra två produkter och ifrågasätta prisskillnaden dem emellan så får du väl också påtala vilka likheter och eventuella skillnader som du anser finns eller inte finns. Vad jag kan se är det rätt stor skillnad på en Tamahagane och de du länkar till.

Vilken fördjupande fakta bidrog du själv med, att en santoku är gjord av "cutting steel"? Vad gäller Tamahagane bidrog du ju inte med ett skvatt.

Så PHL, förklara istället vad du själv tycker är så likt mellan dessa två märken att den prisskillnad du uppfattar inte är motiverad!? Så kanske det kan komma lite mer uttömmande och i dina ögon mindre tramsiga svar tillbaka. Eller som en del andra väljer att uttrycka det, som man frågar får man svar....
Ditt sinne för humor har du visst slarvat bort helt ikväll.

Redigerat:
På tal om verktyg och julklapp så fick sambon en liten ihopfällbar japansk såg. Som jag i hemlighet önskade mig. :D

ullberg
Jag fattar inte vad det var för fel på phl:s fråga (och är därmed benägen att hålla med om dennes analys av thomasx svar). Det är väl en relevant fråga på exakt samma sätt som den klassiska frågan varför en grönsvart maskin kan kosta flera gånger mer än en annan proffsmaskin med annorlunda färgsättning.

När jag som inte är knivexpert utan bara amatör tittar på detta känns det fortsatt som en relevant fråga. Det är inte speciellt mycket information kring allkniven (Santoku Hocho) av Katsushige Anry (KA), åtminstone inte om man jämför med de fantasifulla formuleringarna kring Tamahagane (T). För det första ska man väl välja en modell hos T, bäst match får man väl med deras 160 mm Santokukniv. Utseendet skiljer lite, KA är 5 mm längre och har ett "chisel grind" utseende (men är likt T dubbelslipad enligt texten) samt vad jag tycker är ett mer klassiskt asiatiskt handtag, handtaget på T ser mer europeiskt ut i mina ögon. Båda har typiskt asiatiskt avslut på bladet (vasst för att kunna använda hörnet som ett verktyg, jmf med européer som ofta trubbar av sina blad för att skydda handen).

Det som skiljer dessa knivar åt är väl i slutändan stålet, T använder VG5 i centrum och SUS410 på sidorna. KA är inte helt tydliga, men använder "white paper steel" (jag antar typ http://www.mehr-als-werkzeug.de/medias/sys_master/124_01_M_WE_D_en.pdf) till centrumstålet, och specar inte den andra ståltypen. Båda säger sig använda damascus steel, men eftersom de båda också pratar om centrumstål och sidor så är min enda tolkning att båda är laminatkonstruktioner och inte handlar om damascus i bemärkelsen att kombinera hårt och mjukt stål för att få dubbla egenskaper (då hade man ju inte längre kunnat skilja centrum från sidor) utan damascus enbart som en utseendefråga (för sidostålet), tja då kanske 63 lager är snyggare än 5 lager, men har det praktisk skillnad, jag är tveksam...

Vilka stålkombinationer som är bäst är jag inte kapabel att avgöra, VG är ju ett mer känt begrepp (men då främst VG10 skulle jag säga), så det känns ju tryggare. Men kanske handlar det bara om dålig marknadsföring (jmf. Metabo)? Men jag är tycker nog ändå att "white paper steel" låter som en hel grupp av stål, och lite mindre specificerat än VG5 (vilket jag anser är negativt). Det är ju inte heller helt betryggande att man inte specar sidostålet i fallet KA (eller missar jag något?)

egg- och ev. "back bevel"-vinklar hittar jag ingen info om, kanske skiljer det här men sannolikt är det väl som det brukar med japanska knivar, bara en eggvinkel, runt 30 grader / 2x15, (kanske har KA med sitt chiselutseende en asymmetrisk egg, kanske en 90/10 )

Så:
- lite olika tolkningar av santoku, chiselutseende på KA (dock båda dubbelslipade)
- olika handtagsdesign
- olika många lager i sidorna (dock tolkar jag det som att båda är laminatkonstruktioner, så då är det väl främst en designfråga)
- Samt: olika stål, sannolikt i såväl centrum som sidor (och detta är imho den viktiga punkten)
- Jo och så var det priset... (~2,75*KA=T)

Jag kan ha fel i min analys men om @thomasx har viss kunskap inom området ("Vad jag kan se är det rätt stor skillnad på en Tamahagane och de du länkar till.") så kanske detta hade kunnat uttryckas väldigt koncist och snyggt, synd att så inte skedde och att jag istället skrev en kortare roman i ett ämne jag som sagt inte expert inom (så ta därför detta med en nypa salt, jag kan mycket väl ha missuppfattat något)

/U

PS: men att T har större "street cred", ja det är det väl ingen tvekan om, nästan så de borde levereras i systainer...

ullberg skrev:
Jag fattar inte vad det var för fel på phl:s fråga (och är därmed benägen att hålla med om dennes analys av thomasx svar). Det är väl en relevant fråga på exakt samma sätt som den klassiska frågan varför en grönsvart maskin kan kosta flera gånger mer än en annan proffsmaskin med annorlunda färgsättning.
Fast nu frågade inte PHL varför den kostar mer, utan var bara nyfiken på hur mycket man betalar för märket. Det är där du har skillnaden mellan att visa en vilja att få veta mer, och att tramsa, IMO. PHL har inte ens kollat upp vad Tamahagane kostar, var uppenbart helt ointresserad av den faktiska skillnaden mellan knivarna och visade bara intresse för den ekonomiska skillnaden baserad på intangible featuers, till synes baserat på en förutfattad mening om att det inte skulle vara någon större skillnad rent praktiskt på dessa knivar men en stor prisskillnad, några sådana skillnader tog han dock inte upp. Utan förväntade sig istället fördjupande info från andra utan att själv lämna några som helst underbyggande fakta eller synpunkter för sina egna insinuationer. En enkel och ytlig fråga fick ett enkelt och ytligt svar. Knappast något konstigt med det.

Vad PHL också missar är att det är stor skillnad i pris på var man köper sina knivar. Jag har betalat under halva priset i utlandet jämfört med Tamahagane här hemma. Så vilka priser på Tamahagane är det PHL vill jämföra med den utländska sida han länkar till för KA?

Ty, det är inga problem att hitta en Tamahagane i samma prisklass, bara för att ta ett snabbt exempel
http://www.ebay.de/itm/SN105B-Tamah...hen_Genießen_Küchenmesser&hash=item415567d5ae

ullberg
thomasx skrev:
...PHL har inte ens kollat upp vad Tamahagane kostar, var uppenbart helt ointresserad av den faktiska skillnaden mellan knivarna och visade bara intresse för den ekonomiska skillnaden baserad på intangible featuers, till synes baserat på en förutfattad mening om att det inte skulle vara någon större skillnad rent praktiskt på dessa knivar men en stor prisskillnad, några sådana skillnader tog han dock inte upp. Utan förväntade sig istället fördjupande info från andra utan att själv lämna några som helst underbyggande fakta eller synpunkter för sina egna insinuationer. En enkel och ytlig fråga fick ett enkelt och ytligt svar. Knappast något konstigt med det...
Holy fuck vilken uppförsbacke du måste ha när du läser och svarar på inlägg här på BH, detta händer väl precis hela tiden? och lite av grejen med forum, man delar med sig av sin kunskap, från den som kan mer till den som kan mindre (inom det aktuella området, sen kan rollerna vara omvända nästa gång). Min minnesbild är dessutom tvärt om, att du brukar vara ganska vänlig mot alla de nyreggade (well, andra också) som frågar saker som "varför kostar en festool så mycket mer än en metabo, duger inte en metabo?"

När jag läste PHLs inlägg läste jag in något i stil med "det är säkert skillnad, men för mig som inte fattar, vad är det jag betalar för i den dyrare kniven?", men det var ju inte alls vad du tolkade in. Nästan så man tror det var något gammalt gråll som bubblade upp till ytan...

Jaja, detta för ju knappast tråden framåt så låt oss lämna det. Om du nu dessutom är Tamahagane-ägare och, som jag upplever det, synbart intresserad, kan du inte då lämna lite information för de som ännu inte fått uppleva känslan. Om nu PHL var så uppenbart arrogant kanske du åtminstone kan kommentera på de skillnader (och likheter) jag såg och skrev om. De kanske är uppåt väggarna fel och bör då rättas, och tveklöst finns det utrymme för komplettering av den i många avseenden bristfälliga roman jag knåpade ihop, en Tamahaganeägare som du har säkert mängder med kunskap och erfarenhet att dela med sig av.

/U

• Gilla
Springare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.