Har gjort en kopia av vårt barndomshus som är tänkt som fågelmathållare. Taket går att öppna på ena sidan och ska stå på den trä platå ni ser. Har köpt en trästolpe från JULA men har nu kris i hur jag ska fästa denna på bästa sätt? Huset är relativt tungt och ska självklart spettas ner i jorden en bra bit men fästningen undertill behöver ju vara stabil som fan för att hålla emot vind.
Vad är bästa lösningen? Har hyfsat begränsad möjlighet verktygsmässigt men är öppen för alla förslag! Finns det något beslag man kan komma undan med att skruva till endast undertill?
Hjälp en dotter fixa sista julklappen till sina fågelgalna farsa!
Vad är bästa lösningen? Har hyfsat begränsad möjlighet verktygsmässigt men är öppen för alla förslag! Finns det något beslag man kan komma undan med att skruva till endast undertill?
Hjälp en dotter fixa sista julklappen till sina fågelgalna farsa!
Jag tror:
1) Sådana stolpar är lite för klena (möjligen behöver du fler än en, eller en wire som stadgar upp den åt motsatt håll som huset sitter. Mina murknar fort i jorden dessutom.
2) Dessutom är det bra att sätta en 90° vinkeljärn (gärna rejäl hyll-konsoll) på stolpen som håller under huset och skruvar genom stolpen högt upp i huset på den sidan - för det sr ut som att du tänker ha stolpen på "baksidan". Annars flera vinkeljärn med stolpen mitt under huset.
Det blir rätt tungt för stolpen att klara hävarmen, jag har haft liknande tungt hus uppsatt, men då hade jag det hängande under en överliggare på en stolpe (men rejälare virke. Det finns sådana i smide att handla men de ser klena ut de också).
Gör träplatån mindre, det blir mindre tyngd och fåglarna och ekorrarna tar sig dit lika bra ändå (jag hade ingen alls - samt att det inte rinner in regnvatten/snö som blöter upp maten.
När huset efter ett antal år ändå föll ned valde jag andra lösningar och nu står det på en stubbe utan mat.
1) Sådana stolpar är lite för klena (möjligen behöver du fler än en, eller en wire som stadgar upp den åt motsatt håll som huset sitter. Mina murknar fort i jorden dessutom.
2) Dessutom är det bra att sätta en 90° vinkeljärn (gärna rejäl hyll-konsoll) på stolpen som håller under huset och skruvar genom stolpen högt upp i huset på den sidan - för det sr ut som att du tänker ha stolpen på "baksidan". Annars flera vinkeljärn med stolpen mitt under huset.
Det blir rätt tungt för stolpen att klara hävarmen, jag har haft liknande tungt hus uppsatt, men då hade jag det hängande under en överliggare på en stolpe (men rejälare virke. Det finns sådana i smide att handla men de ser klena ut de också).
Gör träplatån mindre, det blir mindre tyngd och fåglarna och ekorrarna tar sig dit lika bra ändå (jag hade ingen alls - samt att det inte rinner in regnvatten/snö som blöter upp maten.
När huset efter ett antal år ändå föll ned valde jag andra lösningar och nu står det på en stubbe utan mat.
Tack för svaren! Är det helt galet att försöka borra ett större hål i platån? Dvs pinnen går igenom brädan och en bit upp i huset? Tänker om man kan borra ett större hål i samma omkrets som stolpen och sen hyvla ner toppen av stolpen så att den ”tajtar till sig” precis innan stolpen nuddar taket?Spikbjörn skrev:
Jag tror:
1) Sådana stolpar är lite för klena (möjligen behöver du fler än en, eller en wire som stadgar upp den åt motsatt håll som huset sitter. Mina murknar fort i jorden dessutom.
2) Dessutom är det bra att sätta en 90° vinkeljärn (gärna rejäl hyll-konsoll) på stolpen som håller under huset och skruvar genom stolpen högt upp i huset på den sidan - för det sr ut som att du tänker ha stolpen på "baksidan". Annars flera vinkeljärn med stolpen mitt under huset.
Det blir rätt tungt för stolpen att klara hävarmen, jag har haft liknande tungt hus uppsatt, men då hade jag det hängande under en överliggare på en stolpe (men rejälare virke. Det finns sådana i smide att handla men de ser klena ut de också).
Gör träplatån mindre, det blir mindre tyngd och fåglarna och ekorrarna tar sig dit lika bra ändå (jag hade ingen alls - samt att det inte rinner in regnvatten/snö som blöter upp maten.
När huset efter ett antal år ändå föll ned valde jag andra lösningar och nu står det på en stubbe utan mat.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Det är en bra idé! Kanske det bästa hittills. Toppen av stolpen gör du kilformad så att husets tak vilar på den. Sedan kan du köra spik genom taket in i stolpen.A annaww skrev:
Jag har gjort några liknande byggen. Ett gäng insektshotell i massivt trä som väger en hel del.
Jag löste det genom att borra ca 10 cm ner i stolparna och gänga ner m12 gängstång som jag lät sticka ut ett par cm. Jag hade även i lite lim i hålen för att låsa fast stängerna ordentligt.
I själva insektshotellen använde jag en rampamuff.
Det sitter som berget när man drar ihop dem.
Jag löste det genom att borra ca 10 cm ner i stolparna och gänga ner m12 gängstång som jag lät sticka ut ett par cm. Jag hade även i lite lim i hålen för att låsa fast stängerna ordentligt.
I själva insektshotellen använde jag en rampamuff.
Det sitter som berget när man drar ihop dem.
när du skriver stolpar - menar du att du hade mer än en stolpe/hotell? Eller har du gjort någon med endast en stolpe?R RoAd skrev:Jag har gjort några liknande byggen. Ett gäng insektshotell i massivt trä som väger en hel del.
Jag löste det genom att borra ca 10 cm ner i stolparna och gänga ner m12 gängstång som jag lät sticka ut ett par cm. Jag hade även i lite lim i hålen för att låsa fast stängerna ordentligt.
I själva insektshotellen använde jag en rampamuff.
Det sitter som berget när man drar ihop dem.
Tänkte också på stolpfot, som länkats ovan, men det är inte säkert att du får tag på en sån snabbt och lätt i butik, det är lite mer udda vara i de klenare dimensionerna.
Stolpen är i klenaste laget kanske, den bör nog hålla men en enklare lösning hade kanske varit att byta till en fyrkantig tryckt stolpe, 70x70mm, till dessa kan du hitta stolpskor i nästan vilken byggvaruhandel som helst.
T.ex.
https://www.hornbach.se/p/stolpfast...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870
Alternativt en någon annan fyrkantig stolpe i dimensioner mellan 50-70mm och så använder du 2-4st byggbeslag/byggvinklar, det är också något du kan få tag på direkt idag.
T.ex.
https://www.biltema.se/bygg/byggbes...elbeslag-forstarkt-70-x-70-x-55-mm-2000057573
Stolpen är i klenaste laget kanske, den bör nog hålla men en enklare lösning hade kanske varit att byta till en fyrkantig tryckt stolpe, 70x70mm, till dessa kan du hitta stolpskor i nästan vilken byggvaruhandel som helst.
T.ex.
https://www.hornbach.se/p/stolpfast...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870
Alternativt en någon annan fyrkantig stolpe i dimensioner mellan 50-70mm och så använder du 2-4st byggbeslag/byggvinklar, det är också något du kan få tag på direkt idag.
T.ex.
https://www.biltema.se/bygg/byggbes...elbeslag-forstarkt-70-x-70-x-55-mm-2000057573
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Såklart svårare att slå ned en 70x70mm stolpe, men ett jordankare till en sådan kostar inte många kr, inte heller någon risk att stolpen ruttnar upp i marken
https://www.hornbach.se/p/jordankare-kaiserthal-71x71x750mm/5057177/
Finns färdiga staketstolpar med får små pengar:
https://www.hornbach.se/p/staketstolpe-fasad-7x7x90cm-rafflad-tryckimpregnerad/3872877/
https://www.hornbach.se/p/jordankare-kaiserthal-71x71x750mm/5057177/
Finns färdiga staketstolpar med får små pengar:
https://www.hornbach.se/p/staketstolpe-fasad-7x7x90cm-rafflad-tryckimpregnerad/3872877/
Ta ett par brädlappar och använd en hålsåg för att göra ett hål som är lite mindre än stolpen.
Sen gäller det att försöka runda av stolpen med en rasp så att den får bra presspassning i hålen.
Stapla brädlapparna på varandra och skruva fast huset ovanpå.
Med lite precision har du en delbar konstruktion.
Går så klart också att kila stolpen och/eller limma, men lite opraktiskt vid förvaring.
Sen gäller det att försöka runda av stolpen med en rasp så att den får bra presspassning i hålen.
Stapla brädlapparna på varandra och skruva fast huset ovanpå.
Med lite precision har du en delbar konstruktion.
Går så klart också att kila stolpen och/eller limma, men lite opraktiskt vid förvaring.
Det där tror jag inte kommer fungera när luftfuktighet och olika temperaturer blir inblandade. Träet kommer svälla och krympa och så lossnar skarven. Jag tycker heller inte det låter optimalt att pressa i en konisk stolpe i ett rakt hål. Det kommer fästa i ena änden av hålet och glappa i andra.C cpalm skrev:Ta ett par brädlappar och använd en hålsåg för att göra ett hål som är lite mindre än stolpen.
Sen gäller det att försöka runda av stolpen med en rasp så att den får bra presspassning i hålen.
Stapla brädlapparna på varandra och skruva fast huset ovanpå.
Med lite precision har du en delbar konstruktion.
Går så klart också att kila stolpen och/eller limma, men lite opraktiskt vid förvaring.
Jag upprepar, gängstång + rampamuff!





