Vi har precis haft en grävare hemma och tittat på grovplanering på tomten och han lämnade ett pris på 750:- + moms på en hjulgrävare. Vi hade tidigare en grävare hemma hos oss på ett garantijobb från en entreprenör och han hävdade att den grävare han hade just den dagen inte kanske var den bästa och som han uttryckte det, hälften så snabb som en av de duktigare grävarna.

Just därför har vi försökt hitta en grävare som verkar ha koll på vad han/hon håller på med och någon hundring hit eller dit på timpriset spelar inte så stor roll om grävarens skicklighet avgör om jobbet kommer att ta exempelvis 40 eller 80 timmar.

Vet man säkert att man får en duktig grävare så spelar nog inte ett högre timpris någon roll eftersom det i slutänden krävs färre timmar men har man inga referenser så är det så klart svårt att gå på annat än timpriset. Får väl meddela i efterhand om vår grävares höga timpris var värt det om de kommer till skott någon gång. (De har väldigt mycket att göra, vilket tydligen brukar vara ett gott tecken:))

Nu i efterhand är det ju rätt kört.
Du måste väl ha bestämt något i förväg?

Visst hans pris är dyrt men har du gått med på att han gräver och inte frågat timpris då är det bara att betala och lära dig läxan till nästa gång.

Jag betalar 550+ moms för en 22 tons larvmaskin med rototilt. Maskinen är en -06 med bra/snabb förare. Men som sagt timpris bestämmer man innan jobbet är utfört. Jag begär även en uppskattning av slutkostnad innan grävningen börjar.På det viset vet man alltid var man kommer hamna i slutändan, och även vad ev. tilläggsjobb man kommer på under arbetets gång kommer att kosta.

Vart då?

Låter väldigt billigt, har svårt att tro att han går runt på det.

Tycker det lät ganska normalt för den typen av maskin på ett lite större jobb?
Oftast dom priserna vi betalar ute i landet men det finns såklart billigare med..
För vår gamla 18ton servicemaskin med all utrstning brukar vi debitera 500kr/tim

Jesca_j skrev:
Vi har fått fakturan från grävaren och han debiterar 850:- plus moms i timmen för en 15tons hjulgrävare.

Är inte det i mesta laget eller vad tycker ni?

Han har dessutom debiterat 79 timmar...... :(
För att så pass stort jobb som 79 timmar tycker jag 850:- kr var rena rånet.
Hade det varit något minder jobb som en halvdag så hade jag inte brytt mej.
Men det beror ju på vart i sverige man befinner sig samt om man bokar jobbet direkt hos grävaren eller via åkeri-förening ? Om du frågat mej innan hade jag tippat på 600-700 kr / timme.
Om du klarat dej med en mindre maskin typ traktorgrävare hade jag tippat på 500-550 kr/timme.

I
Med tanke på att det var snart 5 år sedan så ar nog allt löst sig.. tror ni inte det?

imported_Bosse skrev:
Med tanke på att det var snart 5 år sedan så ar nog allt löst sig.. tror ni inte det?
Troligtvis men det gör inte diskutionen/tråden i sig inaktuell eg tycker jag? Finns säkerligen ngn som frågar sig samma sak nästa vecka med ;)

Mikael_L
ooops, det såg inte jag förrän nu ... :o

mr_bygg skrev:
Vi har precis haft en grävare hemma och tittat på grovplanering på tomten och han lämnade ett pris på 750:- + moms på en hjulgrävare. Vi hade tidigare en grävare hemma hos oss på ett garantijobb från en entreprenör och han hävdade att den grävare han hade just den dagen inte kanske var den bästa och som han uttryckte det, hälften så snabb som en av de duktigare grävarna.

Just därför har vi försökt hitta en grävare som verkar ha koll på vad han/hon håller på med och någon hundring hit eller dit på timpriset spelar inte så stor roll om grävarens skicklighet avgör om jobbet kommer att ta exempelvis 40 eller 80 timmar.

Vet man säkert att man får en duktig grävare så spelar nog inte ett högre timpris någon roll eftersom det i slutänden krävs färre timmar men har man inga referenser så är det så klart svårt att gå på annat än timpriset. Får väl meddela i efterhand om vår grävares höga timpris var värt det om de kommer till skott någon gång. (De har väldigt mycket att göra, vilket tydligen brukar vara ett gott tecken:))
Ämnet är väl lika aktuellt nu för andra intresserade. En kort rapport av våra erfarenheter. Vi hade väntat ett halvår på den firma vi kontaktat och förra lördagen så ringde firman upp ca 20:30 och frågade om det var OK att komma på söndag morgon eftersom de fått ett återbud. Självklart var det inga problem och han kom och grävde hela dagen men visste inte när han skulle ha tid att slutföra. Under torsdagen dök han plötsligt upp och på fredagen var han klar. Ett arbete som de uppskattat till en vecka +- 1 dag tog tre dagar och blev helt perfekt mycket tack vare grävarens egna initiativ och kunskap och vi är så här i efterhand jättenöjda och arbetet tog dessutom mycket kortare tid än beräknat. :)

Mikael_L
För att verkligen kunna göra jämförelse så ska det kanske specas lite. ;)
Vad grävdes? Plata för garage, för hus. VA och el servis- Planering av tomten.
osv

Nu är det som sagt snart 5år sedan så vi har nästan hunnit glömma detta. :)

Men det som grävdes var servis från tomtgräns, dränering runt hus, några plintar och tjälspettning och grävning där huset skulle stå.

(Ingen planering av tomten eller ytavtäckning, det var redan gjort av en annan grävare).

Det tillkom kostnader för tjälspettet -etablering typ 7000:- plus någon tusenlapp i timmen, UTÖVER timdebiteringen på maskinen.

Anser att det är vettigt med 650 kronor i timmen med tanke på vad det kostar att köpa en grävare och att tanka den.
Sen ska man kolla erfarenheten på den som kör, Billigt pris kan vem som helst lämna, Men att hitta en duktig maskinist är inte lika lätt.

Dessutom är det lätt att gräva av kablar etc. vilket kan bli en dyr historia för beställaren om inte maskinisten har försäkring som täcker detta.

Nästa sak är att om ni har gräsmatta bör ni anlita en bandmaskin i storlek 5-8 ton som gör minst skador.
Annars är det lätt att tomten blir en potatisåker.

850 låter absurt, jag betalar mellan 650 kr/tim för mina grävmaskiner och då ingår kärra, skopor och allt! Dessutom duktiga förare.

nypon skrev:
850 låter absurt, jag betalar mellan 650 kr/tim för mina grävmaskiner och då ingår kärra, skopor och allt! Dessutom duktiga förare.
Inkluderar allt även hydraulhammare, minidumper, mätutrustning, körplåtar, sprängmattor, kranbil osv osv då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.