G gaidin skrev:
Den perioden av mitt liv är över och nu hat jag andra prioriteringar.
Jag skulle aldrig återgå till den gamla livsstilen i ekorrhjulet bara för att kunna äta på trestjärniga restauranger. Jag lägger mina pengar på annat i stället. Här I Kap Verde kan man leva billigt om man vill, eller festa loss rejält.

Men även här har inflationen slagit till så det har blivit dyrare. Kronan är svag mot euron dessutom, det påverkar priserna också. Hit är det dyrt att flyga men billigt att leva så det passar bra som resmål om man vill vara borta lite längre och uppleva en annorlunda kultur.
Man måste säkerställa andra inkomster än lönearbete

Eller så lever man på sparat kapital och räknar baklänges.

Jag kommer nog att börja jobba igen om några år, jag har bara en lång semester. Vad jobbet består av vet jag dock inte. Det går ju att tjäna lite pengar här också om man vill, handel, turism o s v men jag ledig.

M
P-plats P-plats skrev:
Har inte läst genom hela tråden men reflekterar ofta över hur privilegierade vi är nu för tiden.
När jag var lite åkte vi runt med vår enkla husvagn, vi hade en hink med en skopa i för vatten, mamma diskade ute i kallvatten och några stearinljus lös upp när vi spelade kort på kvällen.

[bild]

I vuxen ålder så har vi funnit att husvagnslivet verkligen är något för oss MEN det har förändrats "lite" mot förr.
Vi har nu bytt upp oss till en ny vagn som nästan kostade som vårt första hus.
Vi har vattenburen golvvärme, centraldamsugare och alla bekvämligheter man kan tänka sig.

[bild]

Priser för en semester är betydligt högre idag mot förr även om vi ofta på kvällarna spelar kort i skenet från ett stearinljus.
Å andra sidan betyder husvangslivet så mycket mer för oss idag.
Det är inte bara avkoppling när vi är ute utan en stor hobby då man mellan turerna hela tiden förverkligar nya idéer, tvättar och putsar samt planerar nästa tripp...
Det är samma på sjön! När jag var ung och åkte båt så var det väldigt sällan man såg ett "vrålåk". Dom flesta hade enkla mindre segelbåtar eller plastekor med liten snurra. Idag orkar man inte lyfta blicken när nån kommer med en 7-8m rib för +1msek. Lite absurd utveckling egentligen när det obscena blir det nya normala. Och inte minst vilka klasskillnader det skapar!

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste säkerställa andra inkomster än lönearbete
Du menar att man MÅSTE skryta om vilka restauranger man besöker?

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Sen behöver man ju inte välja all inclusive. Går att komma ner rejält om man väljer bort det. Mina föräldrar var alltid utomlands med mig och min bror när vi var små, säker 30 ggr mellan 1 års ålder tills jag fyllde 18. Vi åkte aldrig på några lov för det var dyrt samt att vi ALDRIG valde all inclusive. Betala mer pengar för att få sämre mat än du kan få på restaurangerna är för mig helt vansinnigt.
Jag var i fjällen varje år när jag var liten på 80 och 90talet. Aldrig på lov och typ aldrig med ski-in. Nu för tiden får barn knappt ledigt en vecka utanför loven, och får man det är det nästan lite "tabu" att prata om det.. Vad kan man missa på 1 vecka i skolan om det sker en gång per läsår och man i övrigt har en godkänd närvaro, och ligger i fas i studierna? Vad gäller all inclusive så måste jag säga att det är ganska najs när man har flera barn som har lite knepig smak... Personligen gillar jag bättre att gå ut men det blir lite mer semester för de vuxna med all-inclusive

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det beror väl på att Ryssarna försvunnit, och att nån måste ta över den platsen ;)
Britterna?

A
2015 så kostade vår resa inkl flyg och 3 hotellnätter på 4 stjärnigt hotell i Krakow under 5500 kr med mat ute och så.
Det gick verkligen inte att göra av med pengar när vi var där. För där var en gubbe i konstig hatt då så allt som man ville se var stängt nästintill pga det (värre än presidenter)
Sen att det var runt 35 grader de dagarna utan strålande sol var bara groteskt. Men jävligt fin stad.
Hade vi kunnat gå in på vad vi velat så hade det kanske kostat 7000 kr.

Hålla på att leta lyxrestauranger tillhör verkligen inte mitt intresse.

Men resa till Mallorca innan det blev totalförstört var ju inte billigt alls förr i tiden.

Dock dyrare att resa till Kiruna än att resa till Spanien.

Rkarlsson skrev:
Men resa till Mallorca innan det blev totalförstört var ju inte billigt alls förr i tiden.
Mallis totalförstört? Jag åker dit kanske inte varje år men vartannat eller vart tredje. Och det är verkligen inte förstört. Dock har mycket resturanger fått stänga pga covid

A
Mallis totalförstört? Jag åker dit kanske inte varje år men vartannat eller vart tredje. Och det är verkligen inte förstört. Dock har mycket resturanger fått stänga pga covid
Första gångerna jag var där så var det inte turistförstört ;) Nu var det förvisso många år sen jag var där men då var det så satans mycket britter. Det ändrar väl sig såklart så jag kan inte uttala mig om nutid.

Jag är mer för att åka till städer, gärna lite österut. Dock inte när det är över 30 grader om man vill gå och titta.

Rkarlsson skrev:
Första gångerna jag var där så var det inte turistförstört ;) Nu var det förvisso många år sen jag var där men då var det så satans mycket britter. Det ändrar väl sig såklart så jag kan inte uttala mig om nutid.

Jag är mer för att åka till städer, gärna lite österut. Dock inte när det är över 30 grader om man vill gå och titta.
Då är du på fel ställe. Palma är inte speciellt turistigt

A
Då är du på fel ställe. Palma är inte speciellt turistigt
Kvittar idag. Lär nog inte åka dit i första taget. 10 ggr räcker så det kommer bli bila lite kanske. Polen och lite runt där är närmast.

När jag var barn åkte vi sällan på semester - jag hängde bara i stallet ändå. Så här 45 år senare hänger jag fortfarande hellre i stallet än på semester. Fast tusan vet om det är så mycket billigare?

• Gilla
PurreP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.