29 459 läst ·
176 svar
29k läst
176 svar
Vad kostade semestern förr?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 327 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 327 inlägg
Yep, man får sikta på dom högre orterna i år. Var helt ok med snö i pisterna i Les2Alpes, men tyvärr var offpisten bara att glömma ... såg massor med fina åk mellan backarna ... men för stenigt i år. Inga snökanoner igång vad jag kunde se, natursnö är ju alltid bästD rob_t_j72 skrev:
Italien lider av stor snöbrist i år. Såg att det var snö på gång i Österrike så det kanske kan vara något om några veckor, här är en bra sajt för att kolla snöprognosen:
https://wepowder.com/en/forecast
Skapa ett konto så kan du lägga in dina favoriter, enklare att kolla då
hmm ... såg att det ska dumpa lite snö i vissa orter i västra Italien också, najs
Jag har åkt flera gånger utomlands enbart för att äta på en specifik restaurant, normalt sett får man ju boka 3-6månader i förväg. Har gjort fler sådana resor än jag åkt på charter. Senaste resan var till Menton i Frankrike, Mirazur, sim året efter vann pellegrino-listan. Det var gott och billigare än liknande restauranger, 2500 för en meny på kvällen och 1600 för en lunch.AndersMalmgren skrev:
Kolla alltid Michelin-guiden innan så slipper du köpa grisen i säcken. Ibland får man köra någon mil omväg. Men det är det lätt värt.
I Sverige så är michelinsnärvaro nästan obefintlig så då passar white guide bättre.
Någon gång åkte jag två timmar extra för att få bra mat, sambon var kanske inte jättenöjd![]()
Men ny har jag slutat jobba så jag har inte råd längre.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Därför det är viktigt säkra sin inkomst så man inte behöver ändra sin livskvalitet när man går i pension.G gaidin skrev:Jag har åkt flera gånger utomlands enbart för att äta på en specifik restaurant, normalt sett får man ju boka 3-6månader i förväg. Har gjort fler sådana resor än jag åkt på charter. Senaste resan var till Menton i Frankrike, Mirazur, sim året efter vann pellegrino-listan. Det var gott och billigare än liknande restauranger, 2500 för en meny på kvällen och 1600 för en lunch.
Men ny har jag slutat jobba så jag har inte råd längre.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Meh, att låsa pengarna i pensionssystem är öken, oavsett om det är privat eller allmän pension.AndersMalmgren skrev:
Hyfsat stor risk att staten hittar på nåt kul att göra med dem långt innan man får en chans att casha ut.
Bättre att ”pensionsspara” med rena pengar som man kan ta och sticka om det skulle börja osa katt.
Min favoritteori (läs gissning) är att tjänstepension kommer att börja kvittas/räknas som allmän pension, d.v.s. att man inte får nån allmän pension om man redan har tjänstepension som överstiger den allmänna pensionen.
Jag har inte gått i pension, jag har bara slutat jobba och seglade iväg. Bor i en båt på Kap Verde nu och har haft semester i snart två år.AndersMalmgren skrev:
Det är ju därför man jobbar, så man kan leva gott. Jobbar 2-3 månader per år nu.
Helt rätt! Jag har löneväxlat i ett par år nu men är helt övertygad om att det blir som du säger så kommer att gå från det. Dvs den statliga försvinner om man sparar i tjänstepension.Kilrain skrev:
Meh, att låsa pengarna i pensionssystem är öken, oavsett om det är privat eller allmän pension.
Hyfsat stor risk att staten hittar på nåt kul att göra med dem långt innan man får en chans att casha ut.
Bättre att ”pensionsspara” med rena pengar som man kan ta och sticka om det skulle börja osa katt.
Min favoritteori (läs gissning) är att tjänstepension kommer att börja kvittas/räknas som allmän pension, d.v.s. att man inte får nån allmän pension om man redan har tjänstepension som överstiger den allmänna pensionen.
Så är bättre att ta ut det man kan och kasta in på börsen och därmed ha lite kapital när staten börjar kasta avföring på folket igen.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du skrev du inte hade råd med fine dining lät ju inge vidare :/G gaidin skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Bra ha lite öronmärkta pengar man inte kan röra före 65. Men man ska ju inte spara för mycket där.Kilrain skrev:
Meh, att låsa pengarna i pensionssystem är öken, oavsett om det är privat eller allmän pension.
Sossarna kan tyvärr alltid ta våra pengar så är det
Nog missar du mycket i livet Anders.
Godaste maten jag har ätit på en resa var då jag fick en nyfångad röding av en bekant ortsbo och så strekte jag den i medhavd gjutjärnspanna och kokade potatis till.
Att steka kolbullar i solen på en sjöstrand är inte heller illa.
Allt sånt där missar du i din statusjakt.........
Godaste maten jag har ätit på en resa var då jag fick en nyfångad röding av en bekant ortsbo och så strekte jag den i medhavd gjutjärnspanna och kokade potatis till.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Laga mat vid stand har väl alla gjort. Första jag hitta från albumetH heimlaga skrev:Nog missar du mycket i livet Anders.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har inte läst genom hela tråden men reflekterar ofta över hur privilegierade vi är nu för tiden.
När jag var lite åkte vi runt med vår enkla husvagn, vi hade en hink med en skopa i för vatten, mamma diskade ute i kallvatten och några stearinljus lös upp när vi spelade kort på kvällen.
I vuxen ålder så har vi funnit att husvagnslivet verkligen är något för oss MEN det har förändrats "lite" mot förr.
Vi har nu bytt upp oss till en ny vagn som nästan kostade som vårt första hus.
Vi har vattenburen golvvärme, centraldamsugare och alla bekvämligheter man kan tänka sig.
Priser för en semester är betydligt högre idag mot förr även om vi ofta på kvällarna spelar kort i skenet från ett stearinljus.
Å andra sidan betyder husvangslivet så mycket mer för oss idag.
Det är inte bara avkoppling när vi är ute utan en stor hobby då man mellan turerna hela tiden förverkligar nya idéer, tvättar och putsar samt planerar nästa tripp...
När jag var lite åkte vi runt med vår enkla husvagn, vi hade en hink med en skopa i för vatten, mamma diskade ute i kallvatten och några stearinljus lös upp när vi spelade kort på kvällen.
Logga in
Skapa konto
I vuxen ålder så har vi funnit att husvagnslivet verkligen är något för oss MEN det har förändrats "lite" mot förr.
Vi har nu bytt upp oss till en ny vagn som nästan kostade som vårt första hus.
Vi har vattenburen golvvärme, centraldamsugare och alla bekvämligheter man kan tänka sig.
Logga in
Skapa konto
Priser för en semester är betydligt högre idag mot förr även om vi ofta på kvällarna spelar kort i skenet från ett stearinljus.
Å andra sidan betyder husvangslivet så mycket mer för oss idag.
Det är inte bara avkoppling när vi är ute utan en stor hobby då man mellan turerna hela tiden förverkligar nya idéer, tvättar och putsar samt planerar nästa tripp...
Den perioden av mitt liv är över och nu hat jag andra prioriteringar.AndersMalmgren skrev:
Jag skulle aldrig återgå till den gamla livsstilen i ekorrhjulet bara för att kunna äta på trestjärniga restauranger. Jag lägger mina pengar på annat i stället. Här I Kap Verde kan man leva billigt om man vill, eller festa loss rejält.
Men även här har inflationen slagit till så det har blivit dyrare. Kronan är svag mot euron dessutom, det påverkar priserna också. Hit är det dyrt att flyga men billigt att leva så det passar bra som resmål om man vill vara borta lite längre och uppleva en annorlunda kultur.