hokanp skrev:
Skillnaden mellan statisk och dynamisk last är runt 3. Man får ha 50 kilo på kroken och med dynamisk faktor 3 så blir det 150 kilo. säkerhetsfaktor i detta fallet ligger på 1,5 så 225 kilo... Skulle vilja se den bil som tåler en vertikal belastning på 2000 kilo.. på dragkroken.
När man börjar lasta släpet börjar man oftast fram. När man lagt två lager med stenplattor fram till släpvagnens hjul har två personer gått på ett släp, säg 1.5 meter framför hjulen, samtidigt som det legat säg 4*2*4*8 kg på släpet framför hjulen. 500 kilo delade mellan bil och släp, men på bilen verkande med en hävstång. Hade detta varit gränsen hade det på alla bilar med krok stått att det är otillåtet att gå på släpet om det är kopplat på bilen.

--- Mats ---

Ursäkta en obildad men blir belastningen på kroken mindre om man använder brytblock?

/John

H
Gör en mekanisk friläggning så ska du se att fördelningen är 25 75.

hokanp skrev:
Jag utförde beräkningar åt ett svensk företag på en av deras deras dragkrokar. Du får inte bara se till dragkroken utan även de infästningar som finns i bilen. Det finns några svagheter som begränsar belastningen på dragkroken. Volvo vet och har för vissa bilar en förstärkningssats. 1 m10 bult tåler c:a 3500 kilo i skjuvning och c:a 5000 i dragning.
Bra, då borde du veta vad du pratar om! Förklara för mig, så ett barn kan förstå, hur 150kg i vertikalbelastning kan vara nära en deformation av kroken? Jag begriper det inte eller så har jag missförstått dig. Som någon redan sagt är ju detta väldigt nära normala lastfall i verkliga livet, då oräknat krafterna kroken utsätts för när man kör med fullastat släp.

MathiasS skrev:
Bra, då borde du veta vad du pratar om! Förklara för mig, så ett barn kan förstå, hur 150kg i vertikalbelastning kan vara nära en deformation av kroken? Jag begriper det inte eller så har jag missförstått dig. Som någon redan sagt är ju detta väldigt nära normala lastfall i verkliga livet, då oräknat krafterna kroken utsätts för när man kör med fullastat släp.
Speciellt när folk drar såna där biltransportkärror med tipp som ej har vev utan vippar själv, smällen som blir när en bil lastas och flaket tippar framåt gör ju att dragbilens framhjul lättar ibland....

Nimajneb skrev:
Skulle behöva vinscha lite saker men har inget riktigt bra o fästa vinschen i.

Om man skulle haka fast den i dragkroken.... finns det någon anledning att tro att något skulle gå sönder då?

btw... någon med bra tips på manuella vinschar? Så Biltema hade en på 1135kg för knappt 500kr.
Vad är det du ska vinscha?
Med någorlunda normalt sunt förnuft så ha jag vårt att tro att man skulle lyckas ha sönder draget med en biltemavinsch, bilen flyttar sig innan draget ryker.

Dags att testa? Det är ju en Mercedes!
Glöm inte kameran.

Bo.Siltberg skrev:
Dags att testa? Det är ju en Mercedes!
Glöm inte kameran.
Även om vi antar att draget bara klarar ett par hundra kilo så är det ju egentligen mer troligt att bilen går av ungefär mittpå där det redan börjat rosta hål. Vi får inte glömma att Merca nuförtiden inte bara är en taxibil utan också en rostig taxibil.

Ja jag är bitter för jag kör volvo och saknar mitt tyska stål som audi en gång levererade till en lycklig ägare.

;)

Troligtvis kommer bilen att glida på däcken innan kroken går av. Jag ser framemot youtube filmen. Jag var med och körde av en BMW (3.0S) på mitten en gång, detta upptäcktes på besiktningen.

MathiasS skrev:
Det är uppenbart att hokan kan mycket mer än dom flesta här om hållfasthetsberäkningar och om vi får tjata ett tag om detta så kommer vi har lärt oss något nytt innan dagen är slut (tja, kanske inte denna dag, men imorgon). Vem som har rätt och fel sk_ter jag ärligt talat fullständigt i, men när saker inte stämmer överens med magkänslan brukar man kunna lära sig något nytt om man ifrågasätter det man inte förstår - och det gillar jag.
Håller med till 100%

OT.
Merca är en mycket bra bil!
Men jag kör Volvo. Min bästa var en Amazon!

mats_o skrev:
håller med.
Du får ju trycka under kroken för att lyfta bilens bakände ja. intre trycka ned kroken med samma kraft.
Det blir ju en helt annan sak belastningsmässigt.

Sen bara för formens skull så får armens dragkrok 221 belastas med två ton verikalt men det är lite grövre don det

Ja nu när armens dragkrokar nämns så måste jag fråga. Någon som möjligtvis har ett armedrag 211 liggande i garaget?

Jag är intresserad i så fall...

Inlägg som berör trådens vara eller icke vara har raderats. Sådana frågor tas i PM till mig eller via Rapportera-funktionen. /mod

Som ett exempel så halkade jag rakt fram i en kurva i vintras, ett antal meter ut och ner i ett dike där det var fullt med snö, bogseringsbilen fäste vajern runt dragkroken då det var allt han orkade gräva ner till..
Kan säga att den krökte sig någon cm bakåt före bilen började röra på sig och man hörde hur hans stora winch fick arbeta, väl uppe på vägen igen så var kroken som vanligt. Detta på en 99as vw passat, 1500kg dragvikt.
Tror inga däck i världen ger sånt motstånd som packad snö upp till dragkroken !
PS. ska byta till nya däck i höst..;)

om EN m10 klarar 3500kg i skjuvning och 5000kg i drag så klarar ju en krok som iaf är 5ggr så tjock att dra 1500kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.