Om man drar rakt bakåt och inte uppåt/neråt/höger/vänster så pallar kroken garanterat den kraft som uppstår innan bilen börjar glida på underlaget, drar man snett så blir det helt annat...

H
foppson skrev:
Om man drar rakt bakåt och inte uppåt/neråt/höger/vänster så pallar kroken garanterat den kraft som uppstår innan bilen börjar glida på underlaget, drar man snett så blir det helt annat...
Kan delvis hålla med dig. Men efter att jag hörde en historia för några år sedan så är min åsikt att man ska använda kroken vad den är till för och inget annat. Notera även att det är en stor skillnad på att dra ett släp på 1500 kilo och en statisk belastning på 1500 kilo.

Historian då;
En person skulle vara snäll och hjälpa någon med att flytta en traktor. Det han hade var en personbil med drag samt en vinch. Han märkte snabbt att bilen inte stog still. Bakhjulen rullade över trottoaren även med handbroms åtdragen. Vad gör man? jo, man vänder bilens vinkel i förhållande till dragriktningen. Så istället för att hjulen skulle kunna rulla över trottoaren så flyttade han bilen 90 grader så fälgkanten kom mot trottoaren. Sedan drog han och drog och drog. Nästa steg var att flytta bilen till skroten. Då bilen inte kunde flytta sig samt att traktorns bromsar hade rostat fast så fanns ingen som gav sig förutom dragkrokens infästning i bilen samt att dragkroken fick en viss förvridning. Finns även de fall där man i kökrockar fått en annan bil på "kroken" vilket har medfört att krok och/eller fordon har blivit skadade.

Kontentan av detta. Rekommendera ALLTID att endast använda saker vad de är tillför. Du vet inte hur personer tänker eller inte tänker om de har sunt förnuft eller inte. Sedan tänker man iregel på kraft. En dragkrok har ett både vert. samt ett hor. avstånd till infästningen i fordonet. Detta skapar ett moment som kan vara mer påfrestande än en ren kraft.

Hokanp

Djävla tur jag inte viste detta för 20 år sen. Använde min 745 till att dra träd och buskar. STORA!

Tack o lov hände inget. Dessa som ville inte ge sig, fick en omgång. 20m lina o bilen upp i hastighet! Några ryck per större träd. Bilbes hittade inga skador. Sen semestrade vi med husvagn! Dumt. Vad?

Nimajneb skrev:
om den bromsar 100-0 på 50m (blir ju längre antagligen med full last) så blir retardationen ?? har ingen formelsamling i närheten o orkar inte tänka.
2as=v(1)^2-v(0)^2 => a ~ 7,7m/s^2

Angående retardation så är kravet på en lastbil en teoretisk retardation på minst 4,5m/s^2 på bilprovningen, en personbil borde ha ännu högre retardation. Någon som kan räkna ut G-kraften på det, tänkte om man skulle räkna ut kraften på kulan med ett 750-kg EU-släp vid en sådan inbromsning?

hokanp skrev:
Gör en mekanisk friläggning så ska du se att fördelningen är 25 75.
Gjorde ett snabbt försök, får det till 3/8 istället för 25%, men nära nog vad du sa. Det innebär i gengäld 200 kilo redan på två lager plattor på ett släp om man går på det. Tillkommer kraften i horisontalled då släpet inte är bromsat så all inte vertikal kraft tas upp av kroken.

Svårt att tro att detta skulle vara ett fall som redan utnyttjar en säkerhetsfaktor på 3 utan att det kommit upp och dokumenterats officiellt någonstans. Visst måste den monterade krokens kapacitet vara dokumenterad offentligt någonstans?

--- Mats ---

Den maximala retardationen på en bil ligger i trakterna kring ett G på asfalt eftersom maxfriktionen mellan däck och väg ligger kring ett. Detta innebär att ett obromsat släp trycker på med lika mycket kraft som dess tyngd vid optimal bromsning av milen och försummad rullfriktion på släpet.
Om man har bilen stående på gräs när man använder den som mothåll för vinchen och antar att friktionen är 0.5 och att bilen väger dubbelt så mycket som det tidigare obromsade släpet så blir kraften på dragkroken samma som tidigare fast i omvänd riktning. Så som flera andra tidigare sakt så bör det bli så att bilen flyttar sig långt innan nåt går sönder om den bara står på gräs el dyl.

Biltema-vinsharna är helt OK om man tar hand om dem väl
- tror det är samma som Julas - jag har köpt 4 st av dem o
är mkt nöjd - skall fettas lite - monteras rakt map dragriktni-
ngen osv - och om det händer ngt skit är de billiga nog att
kasseras/användas som reservdelar till nästa ... .

Kalendern
Vad kom vi fram till i den här frågan? Jag tänkte nämligen fästa ett dragblock i min dragkrok och dra upp stubbar och grejer, måste jag komma på en annan lösning menar ni?

Ska du dra stubbar så måste du ha minst 2 block , annars löser nog brytpinnen. Sen tveksamt om din bil klarar att stå kvar och inte åker med. Klart har du en 5 tons så kanske det klarar sig. Men en sak är säker stubben sitter fast. Så att gräva runt och såga av grövre rötter med en tigersåg och metallblad är nog en vettig ide och kombination. för att kunna dra dom ur marken. Det är lika mycket rötter i mark som det var grenar.

Kalendern Kalendern skrev:
Vad kom vi fram till i den här frågan? Jag tänkte nämligen fästa ett dragblock i min dragkrok och dra upp stubbar och grejer, måste jag komma på en annan lösning menar ni?
Känns som att du behöver en väldigt stadig (tung) bil för att dra upp en stubbe? Skulle gissa att bilen glider om du inte kan ställa den i motlut förstås..

Kalendern
T TypRätt skrev:
Känns som att du behöver en väldigt stadig (tung) bil för att dra upp en stubbe? Skulle gissa att bilen glider om du inte kan ställa den i motlut förstås..
2100kg väger bilen, dragblocket är 4tons-versionen de har på JULA. På Biltema säljer dom t.ex en elvinsch som marknadsförs som att den kan sättas på dragkroken tillfälligt och den kan dra nästan 1.4 ton. Ska dragkroken verkligen ta skada av 175kg som någon räknade ut häruppe? Låter väldigt konstigt..

2100kg väger bilen, dragblocket är 4tons-versionen de har på JULA. På Biltema säljer dom t.ex en elvinsch som marknadsförs som att den kan sättas på dragkroken tillfälligt och den kan dra nästan 1.4 ton. Ska dragkroken verkligen ta skada av 175kg som någon räknade ut häruppe? Låter väldigt konstigt..
OM du provar så var jävligt försiktig...en vajer som går av kan ge rejäla skador.

Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig har några garantier när man använder saker till annat än de är avsedda. Det är alltid på egen risk. För egen del tror jag aldrig att du kan dra sönder en dragkrok innan bilen hasar med låsta hjul över asfalten. Men med lite kreativitet kan man komma runt det och ha sönder saker såsom framgår av inlägg #32. Det gäller att ge upp i tid.

Normala dragkrokar kan ta minst 1500 kilo, det är bilen som begränsar vad man får ha efter i vikt. 2100 kilo bil är inte mycket för att dra en stubbe. sen klart vad är det träd som stått där , herrejösses eller sly

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.