14 485 läst ·
59 svar
14k läst
59 svar
Vad kan hända om jag bygger en pytte-WC som ej håller handikappnorm i gammal villa?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tja.... Jag ser problemet...
Men nu vet vi som följt din tråd att du har redan handikappsanpassat din lgh....
Så försök inte smita undan!
Jag läste om byggföretagen var rädda att man var tvungen att bygga om badrummen helt om man gjorde ett stambyte....
Jag hoppas verkligen inte att handikappslagen är så jävlig....
Men nu vet vi som följt din tråd att du har redan handikappsanpassat din lgh....
Så försök inte smita undan!
Jag läste om byggföretagen var rädda att man var tvungen att bygga om badrummen helt om man gjorde ett stambyte....
Jag hoppas verkligen inte att handikappslagen är så jävlig....
Finns ju inte alltid utrymme som sagt. I vår gamla lgh var ingen av toaletterna rimlig för handikappanpassning o vid stambytet var det ingen som nämnde ens. Hade ju inte heller hiss i huset men vår lgh låg på entréplan. Men det är ju inte rimligt att folk ska bygga sönder sina boenden för ev. rullstolsfunktion tycker jag. Borde vara en stark rekommendation vid ombyggnation och viss i entréplan vid nybyggnation är väl rimligt.
Det är jag väl medveten om... Men det var tydligen så att några byggföretag som var oroliga för att det skulle vara tvungna att anpassa badrummet vid ett stambyte.Nyfniken skrev:
Det är bara vad jag läst och konstaterade... Om skulle vara så vore det riktigt sjukt.
Å andra sidan om det skulle vara väldigt lönande för de som sysslar med relining av stammar.....
Jag förstår att man är negativ till tvånget med handikapps anpassning vid ombyggnationer. För då kan det dra iväg rejält med pengar.caroline2014 skrev:Finns ju inte alltid utrymme som sagt. I vår gamla lgh var ingen av toaletterna rimlig för handikappanpassning o vid stambytet var det ingen som nämnde ens. Hade ju inte heller hiss i huset men vår lgh låg på entréplan. Men det är ju inte rimligt att folk ska bygga sönder sina boenden för ev. rullstolsfunktion tycker jag. Borde vara en stark rekommendation vid ombyggnation och viss i entréplan vid nybyggnation är väl rimligt.
Vid nybyggen däremot så kostar det inget extra att göra en handikappsanpassning av huset.
Så då är kravet fullständigt rimligt!
En cirkel med diametern 1,5m blir inte så mycket extra mot vad vill ha själv... Man vill trots allt kunna röra sig i badrummet...
Däremot får man nog skippa att rita en ett badkar...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det handlar inte om att montera ramper överallt eller ledstänger....
Det handlar om att man ska kunna leva på entréplan på sitt hus.
Eventuella ramper de pröjsar kommunen den dagen du behöver det....
Det är badrummet som oftast är bökigast att ändra på.
Det handlar om att man ska kunna leva på entréplan på sitt hus.
Eventuella ramper de pröjsar kommunen den dagen du behöver det....
Det är badrummet som oftast är bökigast att ändra på.
Så här ser ett badrum ut som är anpassat för handikappade.Nyfniken skrev:
PÅ vilket sätt blir det här badrummet så mycket dyrare som du säger?
Den ända anpassningen vi har fått göra för att få badrummet handikappsanpassat, är att vi fick skippa rita in badkaret. vi kan montera badkar efter slutbesked...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du läste inte tidigare i tråden?Odjuret skrev:
Då är det väl lika lätt att slänga ut badkaret vid behov.Odjuret skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kostnad hit och dit, vem fan bryr sig, jag pratar om det estetiska!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tänka om man bygger en installationsvägg/ utrymme?
Badrum -
Tips på altangolv som inte bygger för högt.
Altan & Uteplats -
Hur bygger jag en trappa i en slänt med granitblock som sättsteg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det någon av dom svenska hustillverkarna som bygger 'foderfritt' ?
Hustillverkare -
Hur bygger man skiljevägg med stålreglar på ett tak som har lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad