14 690 läst ·
59 svar
15k läst
59 svar
Vad kan hända om jag bygger en pytte-WC som ej håller handikappnorm i gammal villa?
Går det? Klart att har man duschdörrar som tätar mot golvet så kan man ju vika bort de och få fri yta, men ändå, det måste vara tajt.mariatherese skrev:Vi har faktiskt ett handikappsanpassat badrum (iofs bara med dusch) på nedervåningen på under 4m2. Så är bara utrymmet i rätt proportioner så går det att handikappsanpassa även ett litet badrum.
Vi var väldigt begränsade i byggytan när vi byggde och då är det inte så kul att behöva bygga ett stort badrum.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Visst är det vikbara duschväggar. Att den obligatoriska vändcirkeln fick plats kontrollerades av kommunen vid slutsamrådet. Jag delar gärna med mig av layouten om det är någon som har behov av densamma.
Det finns inte en cm tillgodo. Det gör att jag var oerhört noga med att kontrollera just dessa avloppsmått vid gjutning av plattan.
Sen är det 2,70 i tak så rent volymmässigt känns det inte jättelitet.
Det finns inte en cm tillgodo. Det gör att jag var oerhört noga med att kontrollera just dessa avloppsmått vid gjutning av plattan.
Sen är det 2,70 i tak så rent volymmässigt känns det inte jättelitet.
Vi kan väl leka lite med siffror?Odjuret skrev:
9 miljoner människor, kanske 4 miljoner hushåll. Låt säga att 1 promille av dem hamnar i kläm med dagens regelverk och måste ha en större toalett än de egentligen vill. Det är 4000 toaletter. I Sverige verkar det finnas ca 100.000 rullstolsburna. Många av dem har ju medfödda funktionsnedsättningar som gör att familjen flyttat redan innan den anpassade toaletten behövts. Säg att 1/4 av dem plötsligt hamnat i rullstol eller motsvarande och hade haft nytta av en redan anpassad toalett i hemmet. Det är 25.000 rullstolsburna. 1 promille av dem kommer då bo i ett hus som behöver anpassas. Det är 25 toaletter.
Att bygga om en toalett (flytta väggar etc) kanske kostar 150.000 kr (man får väl hålla igen lite på materialvalen). Det är 3,75 miljoner kronor för samtliga 25 toaletter.
Alternativet är att 4.000 toaletter redan från början handikappanpassas. Låt säga att man behöver kanske 2 m² extra golvyta och att hälften av dem tar man av befintlig boyta och hälften bygger man ett större hus. Till 2 m² golvyta går det 2 m² golv och 5 m² vägg. Det är 7 m² som ska kaklas/klinkras eller ha plastmatta. Nu skjuter jag från höften, men jag gissar att 50% av ca 100.000 kr för ett litet badrum är ytskikt. 50.000 kr blir kanske 65.000 kr då. Dvs +15.000 kr.
Att värma upp en normalvilla kostar väl ca 15.000 kr/år. Om 150 m² blir 151 m² så ökar kostnaden med 100 kr/år.
Så, 4.000 badrum x 15.000 kr (plus extrakostnaden vid varje renovering, men det tar jag inte med) blir 60 miljoner. Plus en ökad uppvärmningskostnad på 400.000 kr/år. Förmodligen mer eftersom man ofta har elektrisk golvvärme i badrum.
Så.
Kommunen bygger om badrum för alla som behöver det: 4 miljoner
Alla privatpersoner handikappanpassar sina toaletter: 60 miljoner + 0,5 miljoner/år + ökade framtida renoveringskostnader.
Har jag missat nåt?
Om man har en rullstolsburen gäst så är det ganska trevligt att kunna erbjuda tillgång till toalett också. Som gående och stående person så känns tanken på att besöka någon och äta och dricka där utan att kunna låna deras toalett ganska främmande.
Självklar, men känner man ingen så. Hade man känt någon hade det varit mer än enbart toalett som behövt anpassas.klonk skrev:
Sen kan man tycka att resurser borde läggas på att bygga rullstolar som var användbara överallt, nåt man helt enkelt backade in över toastolen med nån typ av möjlighet att öppna sitsen på.
Redigerat av moderator:
Tja... Om man tvingar folk att bygga om ett befintligt hus utan att man har tänkt att renovera ordentligt. Det vore verkligen överförmynderi! Det håller jag med om fullständigt!Nyfniken skrev:Vi kan väl leka lite med siffror?
9 miljoner människor, kanske 4 miljoner hushåll. Låt säga att 1 promille av dem hamnar i kläm med dagens regelverk och måste ha en större toalett än de egentligen vill. Det är 4000 toaletter. I Sverige verkar det finnas ca 100.000 rullstolsburna. Många av dem har ju medfödda funktionsnedsättningar som gör att familjen flyttat redan innan den anpassade toaletten behövts. Säg att 1/4 av dem plötsligt hamnat i rullstol eller motsvarande och hade haft nytta av en redan anpassad toalett i hemmet. Det är 25.000 rullstolsburna. 1 promille av dem kommer då bo i ett hus som behöver anpassas. Det är 25 toaletter.
Att bygga om en toalett (flytta väggar etc) kanske kostar 150.000 kr (man får väl hålla igen lite på materialvalen). Det är 3,75 miljoner kronor för samtliga 25 toaletter.
Alternativet är att 4.000 toaletter redan från början handikappanpassas. Låt säga att man behöver kanske 2 m² extra golvyta och att hälften av dem tar man av befintlig boyta och hälften bygger man ett större hus. Till 2 m² golvyta går det 2 m² golv och 5 m² vägg. Det är 7 m² som ska kaklas/klinkras eller ha plastmatta. Nu skjuter jag från höften, men jag gissar att 50% av ca 100.000 kr för ett litet badrum är ytskikt. 50.000 kr blir kanske 65.000 kr då. Dvs +15.000 kr.
Att värma upp en normalvilla kostar väl ca 15.000 kr/år. Om 150 m² blir 151 m² så ökar kostnaden med 100 kr/år.
Så, 4.000 badrum x 15.000 kr (plus extrakostnaden vid varje renovering, men det tar jag inte med) blir 60 miljoner. Plus en ökad uppvärmningskostnad på 400.000 kr/år. Förmodligen mer eftersom man ofta har elektrisk golvvärme i badrum.
Så.
Kommunen bygger om badrum för alla som behöver det: 4 miljoner
Alla privatpersoner handikappanpassar sina toaletter: 60 miljoner + 0,5 miljoner/år + ökade framtida renoveringskostnader.
Har jag missat nåt?
Att man tvingar folk att handikappsanpassa badrummet vid en större ombyggnation, ser jag inte alls lika hemskt.
För det är inga jättekrav som ställs.
Och bygger man nytt så är det ingen kostnad alls.
Men som sagt, om man skulle tvinga folk att anpassa befintliga hus bara sådär, Det uppskattar inte jag.
Bara för att man inte känner någon idag så betyder det inte att man inte kommer göra det imorgon. Och då lär det inte vara så lockande heller att bygga om sitt badrum dyrt för någon tillfällig gästs skull.ion skrev:Självklar, men känner man ingen så. Hade man känt någon hade det varit mer än enbart toalett som behövt anpassas.
Sen kan man tycka att resurser borde läggas på att bygga rullstolar som var användbara överallt, nåt man helt enkelt backade in över toastolen med nån typ av möjlighet att öppna sitsen på.
Detta tycker jag var den stora punkten när vi hade möte på kommunen om vårt bygge, ett evigt tjat om detta med handikappanpassning, men de gällde det inte badrummen, utan utsidan av huset, vårt hus ligger ca 80cm över gatans högsta punkt, bygglovshandläggaren gav sig inte på att vi skulle ha en aluminiumramp med handledare på båda sidor och minst 1 viloplan, den skulle vara 18 meter lång enligt hans uträkningar och sträcka sig längs med gatan.
Att det blev en asfalterad ramp på sidan av garaget hjälpte föga då man skulle få rulla hela 15 meter extra om man hade rullstol.
Jag är ju evigt glad att den gubben gick i pension, vi skrotade hela den planen samma dag.
Hade det dock varit nedförslut så behövdes inget? tycker ju det borde vara förenat med livsfara att köra rullstol i nedförsbacke..
Sen kan ju iaf jag tycka att ha 1 badrum som är lite större alltid är bra, sen behöver det ju inte vara 20 kvadrat.
Att det blev en asfalterad ramp på sidan av garaget hjälpte föga då man skulle få rulla hela 15 meter extra om man hade rullstol.
Jag är ju evigt glad att den gubben gick i pension, vi skrotade hela den planen samma dag.
Hade det dock varit nedförslut så behövdes inget? tycker ju det borde vara förenat med livsfara att köra rullstol i nedförsbacke..
Sen kan ju iaf jag tycka att ha 1 badrum som är lite större alltid är bra, sen behöver det ju inte vara 20 kvadrat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 384 inlägg
Haha, det är ju förfan fördjävligt.
Edit: byråkratiskt jävla sosseland, jag blir förbannad
Edit: byråkratiskt jävla sosseland, jag blir förbannad
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Nej, det där tycker jag inte riktigt håller. Det finns ju massor med katt och hundallergiker och inte gör du väl dig av med hunden eller katten bara för att du lär känna någon med allergi? Det finns en massa saker som stänger ute människor hur hemskt det än är... jag tycker inte man skall behöva anpassa sitt hus för alla tänkbara händelser. Det måste finnas lite rim och reson.klonk skrev:
Sedan är faktiskt poängen med ett handikappsanpassat utrymme att den som är rullstolsburen skall kunna använda det utan assistans. Ja, är det inte anpassat så får väl gästen be om assistans då så löser det sig.
I det här läget så finns det inget badrum alls på nedervåningen. Det finns nu möjlighet att bygga en liten toalett. Skall husägaren förhindras att göra det för att den inte kan byggas stor nog? Hur handikappsanpassat är det?
Redigerat:
Nej, jag varken gör mig av med mina katter eller bygger om badrummet för någon annans skull.mariatherese skrev:Nej, det där tycker jag inte riktigt håller. Det finns ju massor med katt och hundallergiker och inte gör du väl dig av med hunden eller katten bara för att du lär känna någon med allergi? Det finns en massa saker som stänger ute människor hur hemskt det än är... jag tycker inte man skall behöva anpassa sitt hus för alla tänkbara händelser. Det måste finnas lite rim och reson.
Sedan är faktiskt poängen med ett handikappsanpassat utrymme att den som är rullstolsburen skall kunna använda det utan assistans. Ja, är det inte anpassat så får väl gästen be om assistans då så löser det sig.
I det här läget så finns det inget badrum alls på nedervåningen. Det finns nu möjlighet att bygga en liten toalett. Skall husägaren förhindras att göra det för att den inte kan byggas stor nog? Hur handikappsanpassat är det?
Många tycker nog att det är jobbigare att be om assistans till toaletten än t.ex. upp för entrétrappan.
Just TS fall har jag svårt att uttala mig om vad som är rimligt då jag inte ens känner till planlösningen. Men tydligen skulle det gå att rita in en större toa på lovansökan och sedan bygga den mindre. Och sedan bygga den större om någon blev handikappad.
Det är ju bara att räkna på vad kvadratmeterpriset blev på bygget så har man ju snart hur mycket extra det kostar för badrummet.Nyfniken skrev:
Dock så behövs det ju inte några mängder av kvadrat för att klara kraven, mitt badrum är 6,5 kvadrat och det klarade kraven utan problem.
O jag passar på att tillägga at det för att ens komma in huset är fyra trappsteg
, så det kräver ju assistans. O inga krav på att bygga ramp tack o lov!
O att detta är i Stockholm gör ju att kvadratmeterpriset i hus är mycket högt o att då ha en stor vändcirkel till måttlig nytta o en trång hall med dålig förvaring känns som en dålig plan.
O att detta är i Stockholm gör ju att kvadratmeterpriset i hus är mycket högt o att då ha en stor vändcirkel till måttlig nytta o en trång hall med dålig förvaring känns som en dålig plan.
Det låter som att det finns någon regel att man måste handikappsanpassa sitt boende även om man inte kommer att göra någon större ombyggnation...
om det är så vill jag väldigt gärna läsa det, för att jag är nyfiken... För en sån regel är jag väldigt negativ till...
Men att handikappsanpassa ett badrum behöver inte bli så himla jobbigt mycket större badrum...
en siffra jag har i huvudet är en cirkel med en diameter på 1,5m att röra sig på mellan handfat, toa och dusch. Det blir inte så hemskt att bygga...
Så hur mycket större behöver man bygga? Blir det verkligen så mycket pengar? Med de siffror så kan ni väl berätta hur mycket dyrare det behöver bli? En viktig sak är att det blir samtidigt rymligare för en själv...
Men som jag sagt... Jag kommer aldrig kunna övertyga Er om det är en vettig regel.
Eftersom ni är så pass insnöade på att det är så hemskt....
om det är så vill jag väldigt gärna läsa det, för att jag är nyfiken... För en sån regel är jag väldigt negativ till...
Men att handikappsanpassa ett badrum behöver inte bli så himla jobbigt mycket större badrum...
en siffra jag har i huvudet är en cirkel med en diameter på 1,5m att röra sig på mellan handfat, toa och dusch. Det blir inte så hemskt att bygga...
Så hur mycket större behöver man bygga? Blir det verkligen så mycket pengar? Med de siffror så kan ni väl berätta hur mycket dyrare det behöver bli? En viktig sak är att det blir samtidigt rymligare för en själv...
Men som jag sagt... Jag kommer aldrig kunna övertyga Er om det är en vettig regel.
Eftersom ni är så pass insnöade på att det är så hemskt....