My bad, jag har länkat till fel trafo! Jag länkade visst till en PTS och inte PT,

Ok, tack för hjälpen.

Prova att ersätta dimmern med en sockerbit (eller liknande) och se om trafon vaknar.

Vad avses egentligen med en "transistordimmer"? Är det en s.k. "sinusdimmer"?

I så fall är det väl fel dimmer ihop med en trafo som är för leading edge & trailing edge?

(För övrigt så är ju grejen att dimma före en elektronisk transformator mest bara en eftergift till hur elkablar brukar dras i ett hus... rent tekniskt är det enklare och antagligen också bättre att ha dimmern ihopbyggd med transformatorn, och om allt inte får plats i dosan flytta ut själva "ratten". Fast det funkar inte i praktiken för då måste även de de sämsta elektrikerna lyckas göra på nåt annat sätt än de alltid gjort förr... Det jag menar är alltså att en såndär "dimbar elektronisk transformator" i princip består av en "transformator" (=switchnätdel) som är reglerbar, och dessutom elektronik som lyckas klura ut hur en dimmer före transformatorn är inställd).

Vad som avses vet jag inte annat än det som man säger på Schneider för Trend Transistordim inf. "
För reglering av glödljus och elektroniska transformatorer som är godkända för ljusreglering
" Vilket jag hoppas den trafo jag köpt är.

Nice, har fått en ny trafo monterad och nu fungerar det bra.

Den klassiska dimmer har triac (en dubbel tyristor), den går inte att stänga av när den väl har triggats, man får vackert vänta tills strömmen blir noll och byterpolaritet (dvs, fungerar bara med växelström).

Funktionen är helt enkelt att man väntar en stund i halvperioden, sedan får triacen en strömstöt/triggpuls så den tänder och släpper fram ström.

De modernare har en transistor som leder ström så länge som det finns styrsignal och då kan man göra tvärtom, den leder från nollgenomgången och en del av halvperioden och sedan stängs den av.

Då kommer uttrycket leading edge & trailing edge, den ena dimmer reglerar med framkant av kurvan och den andra med bakkant.

En trafo som klarar leading edge & trailing edge kan alltså drivas med båda sorternas dimmer, en universiallösning mao.

Sinusdimmer är inget jag känner till, det blir ganska ful kurvform efter en dimmer, långt ifrån sinus.

FÖ så håller jag med YXIS till 110%
Citat
<<(För övrigt så är ju grejen att dimma före en elektronisk transformator mest bara en eftergift till hur elkablar brukar dras i ett hus... rent tekniskt är det enklare och antagligen också bättre att ha dimmern ihopbyggd med transformatorn, och om allt inte får plats i dosan flytta ut själva "ratten". Fast det funkar inte i praktiken för då måste även de de sämsta elektrikerna lyckas göra på nåt annat sätt än de alltid gjort förr... Det jag menar är alltså att en såndär "dimbar elektronisk transformator" i princip består av en "transformator" (=switchnätdel) som är reglerbar, och dessutom elektronik som lyckas klura ut hur en dimmer före transformatorn är inställd).>>

Hälften av elektroniken i transformatorn används nog för att reda ut vad ratten är inställd på.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.