Gemensamhetsanläggning för vatten och avlopp endast.
Undrar om det är rätt att ändra andelstal på en villa som hyrs ut till firma (3 till 5 personer bor i villan, ungefär som en vanlig familj. ) separata sovrum allt annat gemensamt. Föreningen vill höja andelstal p grund av uthyrning då det påstår att dessa 3-5 personer belastar anläggningen mer än en vanlig familj.
Detta inför en planerad stor kostnad för renovering av avloppsverket som ska fördelas enligt andelar. Tilläggas ska att vatten och avlopps belastningen på anläggningen är lägre än genomsnitt.

Andelstal ska grundas på en beräkning, hur ser den formeln ut i er samfällighet?
Godtyckliga siffror är förkastligt.

Claes Sörmland
Normalt anges andelstal utifrån övergripande användning av fastigheten, inte efter hur den används för tillfället. D v s bara för att gamla Agda bor ensam på en småhusfastighet så har hon inte lägre andelstal är fembarnsfamiljen som bor på en motsvarande småhusfastighet ansluten till samma samfällighet.

Så det låter inte som att några andelstal ska ändras bara för att en bostad hyrs ut istället för att ägaren själv bor där. Om jag nu förstod situationen rätt med hur andelstalen har bestämts för denna gemensamhetsanläggning.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vad står det i förrättningshandlingarna?

M merbanan skrev:
Vad står det i förrättningshandlingarna?
Har inte tittat där ännu. Var lite halv panik att få lite kött på benen. Vilka veta lite inför ett styrelse möte vi skulle haft idag men som blev framskjutet. Sitter med i styrelsen men det verkar som att de andra i styrelsen diskuterat detta utan mig och jag tänkte säger någon något ville jag veta vad som gäller

Var hushåll räknas dimensionsmässigt på 5 personer som bor och lever dygnet runt och har det inte blivit fler hushåll än innan pga. förtätningar (dvs 3 och 4 rumslägenheter har byggs om till 1 - 2-rummare med egna kök och toalett så kan jag inte se at det skall fördelas om. Inte heller fallet att varenda bostad har totalt 5 personer inhysta hos sig.

dvs. antal bostäder * 5 personer skall verket vara minst dimensioneras för och bör vara också så i avloppstillstånden.

Med andra ord 1 bostad - en andel, sedan att en del bostäder bara har 1-2 personer i belastning och andra upp till 5 personer i belastning skall inte påverka den fasta delen sas..

Om man också vill kunna ta kostnaden för faktisk belastning (och därmed tex. kemikalieförbrukning etc. i reningsverket) så får man göra som kommunen - en fast kostnad för vatten och avlopp och en volymkostnad och hos kommuner brukar man ha vattenmätare som debiteringsunderlag för den rörliga delen och det gör att de hushåll som belastar avloppet mycket får betala mer för sig än de som bara belastar lite.

Kommunen brukar i vattenavgiften att 1/3-del står för vattnet och 2/3-delar står för avloppets rörliga kostnad.

• Gilla
Urbota
  • Laddar…
Men detta att ändra andelstal "på eget bevåg" i föreningen går så vitt jag förstått det bara om det finns en formulering om det i anläggningsbeslutet, och i stadgarna. Och möjligheten att ha en sådan "dynamik" har jag fått för mig är enl. ganska nya regler. I en äldre samfällighet kan man inte ändra andelstal, annat än genom en ny förrättning.

Och som flera varit inne på, det skall inte påverka andelstalet att det nu bor 5 personer där.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Sitter med i styrelsen men det verkar som att de andra i styrelsen diskuterat detta utan mig och jag tänkte säger någon något ville jag veta vad som gäller
Läs stadgarna. Sitter man i styrelsen bör man kunna exakt vad som står där. Eller i alla fall så mycket att man vet när man måste gå dit och läsa på.

När det gäller just andelstal är det många gånger formulerat som så att alla medlemmar/andelsägare måste rösta för om de skall förändras. Eftersom det påverkar alla. Det innebär att det i praktiken kan vara mycket svårt att ändra. Anledningen till det är en form av mindretalsvärn, minoritetsskydd, dvs att en aldrig så stor majoritet inte skall kunna ge sig själv fördelar på någon medlems bekostnad.

Claes Sörmland
Det finns tre sätt att ändra andeltal:

1. Ansöka om omprövning av gemensamhetsanläggningens andelstal hos Lantmäteriet. Sedan avgör Lantmäteriet lämpliga andelstal för varje fastighet om det visar sig att sakförhållandena har ändrats sedan senaste anläggningsbeslut. Dyr och långsam metod och kräver att något i sak har ändrats för samfälligheten.

2. Komma överens om ändrat andelstal mellan styrelsen (= samfällighetsföreningens företrädare). Ansökan görs hos Lantmäteriet och efter att Lantmäteriet har godkänt och registrerat de nya andelstalen blir de gällande. Denna process med en överenskommelse regleras i 43 § anläggningslagen. Detta är en enkel metod.

3. Ändra andelstal genom stämmobeslut. På stämman måste minst två tredjedelar rösta för ändringen. Vad som står i stadgarna spelar ingen roll. Sedan ansöker föreningens styrelse med protokollet med stämmobeslutet om att få ändra andelstalen. Först när Lantmäteriet har godkänt ändringen och den har registrerats så blir de nya andelstalen gällande. Denna ändringsprocess regleras i 43a § anläggningslagen. Hur enkelt det är att genomföra detta vet vi nog inte riktigt, det är en rätt ny sak som har införts i anläggningslagen. Fattar stämman beslut om rena olagligheter till andelstal blir det avslag hos Lantmäteriet.

Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...samhetsanlaggningar/andra-andelstal/#anchor-2

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
F frityreldarn skrev:
Gemensamhetsanläggning för vatten och avlopp endast.
Undrar om det är rätt att ändra andelstal på en villa som hyrs ut till firma (3 till 5 personer bor i villan, ungefär som en vanlig familj. ) separata sovrum allt annat gemensamt. Föreningen vill höja andelstal p grund av uthyrning då det påstår att dessa 3-5 personer belastar anläggningen mer än en vanlig familj.
Detta inför en planerad stor kostnad för renovering av avloppsverket som ska fördelas enligt andelar. Tilläggas ska att vatten och avlopps belastningen på anläggningen är lägre än genomsnitt.
Hur kan dessa 3-5 personer belasta mer än en vanlig familj? Vad har föreningen för motivation till det? Duschar dom 5 gånger per dag och går på toa oftare än andra?

Urbota
X xxargs skrev:
Var hushåll räknas dimensionsmässigt på 5 personer som bor och lever dygnet runt och har det inte blivit fler hushåll än innan pga. förtätningar (dvs 3 och 4 rumslägenheter har byggs om till 1 - 2-rummare med egna kök och toalett så kan jag inte se at det skall fördelas om. Inte heller fallet att varenda bostad har totalt 5 personer inhysta hos sig.

dvs. antal bostäder * 5 personer skall verket vara minst dimensioneras för och bör vara också så i avloppstillstånden.

Med andra ord 1 bostad - en andel, sedan att en del bostäder bara har 1-2 personer i belastning och andra upp till 5 personer i belastning skall inte påverka den fasta delen sas..

Om man också vill kunna ta kostnaden för faktisk belastning (och därmed tex. kemikalieförbrukning etc. i reningsverket) så får man göra som kommunen - en fast kostnad för vatten och avlopp och en volymkostnad och hos kommuner brukar man ha vattenmätare som debiteringsunderlag för den rörliga delen och det gör att de hushåll som belastar avloppet mycket får betala mer för sig än de som bara belastar lite.

Kommunen brukar i vattenavgiften att 1/3-del står för vattnet och 2/3-delar står för avloppets rörliga kostnad.
Jag tror som du. Man måste alltid komma ihåg att en gemensamhetsanläggning är en lösning på fastighetsnivå, inte på ägarnivå. Utgifter som täcks av uttaxering får anses grunda sig på relativt stabila förhållanden och relaterar endast till fastighetens egenskaper. I det här fallet tycks det inte skett någon förändring av den aktuella fastigheten så jag ser inte riktigt varför andelstalen ska förändras. Vill man fördela kostnader efter nyttjande får man, precis som du skriver, införa förbrukningsavgifter.

//Urbota

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
X xxargs skrev:

Vill man som samfällighetsförening göra detta så måste det stå i anläggningsbeslutet att man ska ta ut kostnader på det viset.

15 § anläggningslagen ger förrättningslantmätaren möjlighet att besluta om detta när gemensamhetsanläggningen inrättas eller omprövas: "Om det är lämpligt, kan föreskrivas att kostnaderna i första hand skall fördelas genom att avgifter uttages för anläggningens utnyttjande. Grunderna för beräkningen av sådana avgifter fastställes vid förrättningen."

Men det är alltså inget samfällighetsföreningen kan besluta om.

• Gilla
Urbota och 1 till
  • Laddar…
Urbota
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill man som samfällighetsförening göra detta så måste det stå i anläggningsbeslutet att man ska ta ut kostnader på det viset.

15 § anläggningslagen ger förrättningslantmätaren möjlighet att besluta om detta när gemensamhetsanläggningen inrättas eller omprövas: "Om det är lämpligt, kan föreskrivas att kostnaderna i första hand skall fördelas genom att avgifter uttages för anläggningens utnyttjande. Grunderna för beräkningen av sådana avgifter fastställes vid förrättningen."

Men det är alltså inget samfällighetsföreningen kan besluta om.
Bra där.
Det är egentligen en juridisk självklarhet, men inte så allmänt känd som den borde vara. Som tumregel tycker jag man kan förutsätta att Lantmäteriet måste ”välsigna” alla förändringar i en samfällighet även om inte allt behöver innebära en omförrättning. Det viktigaste skälet till att det är så är att Anläggningslagen gäller relationer mellan fastigheter, inte människor. I det perspektivet är de nuvarande ägarna att betrakta som tillfälliga representanter för sina fastigheter. Vad nuvarande ägare vill och vad som är bra för fastigheten och dess förhållande till andra fastigheter, är inte alltid samma.

//Urbota

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.