Hej!

Har en kyl-frys Electrolux EN3209MFW CBZ310.

Problemet är att dräneringshålet isar igen mer och mer ofta, så vattnet lägger sig under grönsakslådorna och fryser fast dem.
Problemet har blivit större och större senaste åren för att nu ske var och varannan vecka.
Skåpet är 8 år gammalt, så det har väl gjort sitt kanske.

Hålet är rensat med dragfjäder, så det är inget som är täppt.
Jag gjorde en seriös avisning där den fick trina ur ett helt dygn, för två veckor sedan.
I vanliga fall brukar jag spruta in varmvatten i hålet och slangen.
Kan inte se några givare utan baksidan är helt täckt förutom nere vid kompressorn.

Någon som har något tips?
 
  • Etikett på Electrolux kyl-frys EN3209MFW, modell CBZ310, visar teknisk information som volym och kompressorspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringshålet i en kyl-frys från Electrolux isar igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har varit uppe förr med is i slangen. Hittar inte den tråden nu, men det finns dom som vet, det vart bra med åtgärd. Så häng kvar så kommer det in någon.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har varit uppe förr med is i slangen. Hittar inte den tråden nu, men det finns dom som vet, det vart bra med åtgärd. Så häng kvar så kommer det in någon.
Någongång läste jag att man hade tagit en lång koppartråd och lirkat ned den i hålet och låtit denna sitta kvar och då säkrat den med att surra fast överdelen av tråden runt något. Kanske var detta mest för att slippa påväxt?
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

E Edvuld skrev:
Hej!

Har en kyl-frys Electrolux EN3209MFW CBZ310.

Problemet är att dräneringshålet isar igen mer och mer ofta, så vattnet lägger sig under grönsakslådorna och fryser fast dem.
Problemet har blivit större och större senaste åren för att nu ske var och varannan vecka.
Skåpet är 8 år gammalt, så det har väl gjort sitt kanske.

Hålet är rensat med dragfjäder, så det är inget som är täppt.
Jag gjorde en seriös avisning där den fick trina ur ett helt dygn, för två veckor sedan.
I vanliga fall brukar jag spruta in varmvatten i hålet och slangen.
Kan inte se några givare utan baksidan är helt täckt förutom nere vid kompressorn.

Någon som har något tips?
det här är ju kyldelen

du en termostat som styr hela skåpet
den skall vid avfrostning göra så att den slår till när det blir varmare än 7C i kylen
det gör ju inte denna så fixen är att byta termostat
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/termostater/termostat/p/2262380112
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för svaren!

Electrolux hemsida var också över förväntan med sprängskisser på alla delar.

Ser inte ut att finnas någon mer elektronik än thermostaten, så jag chansar på ett byte.
 
  • Gilla
_Magnus L
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Tack för svaren!

Electrolux hemsida var också över förväntan med sprängskisser på alla delar.

Ser inte ut att finnas någon mer elektronik än thermostaten, så jag chansar på ett byte.
Ja det är en billig fix
det finns inget annat att göra nämligen
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Den här tråden kanske?

[länk]
inte applicerbar på TS kyl/frys
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.