F Fluxor skrev:
Biltema!

Har fungerat i två timmar nu!
Amatör.. Min från Jula har snurrat i 10 år nu 😁

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Har iofs målat och spacklat mm, men den stora saken hittills idag är att jag lagat en Oras IR-vattenkran.

Den kärvade och det dnåstrilsdeböven när den var avstängd. Så jag har haft den avstängd i ett par veckor medan jag gjort annat, men idag var det dags att fixa den.

Så jag började med att ta isär den i smådelar...

Delar av en isärplockad Oras IR-vattenkran ligger på en arbetsyta, tillsammans med en handlampa på batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjorde allt så gott det gick med 24% Ättika. Testade den med rinnande vatten under kökskranen, men det läckte fortfarande igenom.

Lade då bara magnetventilen i ett till ättiksbad, sedan avslutade jag med att blåsa igenom den med tryckluft. Då kom det massor av skräp ut ur den (vi har egen brunn).

Montera ihop allting och se, nu fungerar den igen. Det hade nog varit billigare att köpa en ny kran med tanke på vad jag lyfter i lön. Men tillfredsställelsen av att ha lagat den var verkligen värd all tid.

IR-vattenkran installerad vid ett handfat, belyst av en batteridriven handlampa placerad på bänkskivan.
Skapa konto

Med på bilden är också mitt favoritverktyg numera, handlampa på batteri. När man blir äldre och tappar mörkerseendet är dessa verkligen guld värda!

• Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Här ser man den skit som ramlade ut magnetventilen innan jag blåste med tryckluft.

pacman42 pacman42 skrev:
Här ser man den skit som ramlade ut magnetventilen innan jag blåste med tryckluft.
Ser inte så farligt ut. 😉😂😇

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Kröp ned i grunden.

Bytte filtret i Acetec 250 avfuktaren och justerade från 65 till 70 % rf. Tempen ligger stadigt på 17 grader.

Detta i ett försök att minska strömförbrukningen något.

Har funkat perfekt i 9 år!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Beige mugg sedd ovanifrån med några små svarta och bruna fläckar inuti, placerad på en mörk yta.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ser inte så farligt ut. 😉😂😇
Det räcker inte med att man laddar upp bilden, den måste inkluderas också...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med på bilden är också mitt favoritverktyg numera, handlampa på batteri. När man blir äldre och tappar mörkerseendet är dessa verkligen guld värda!
Som jag sagt i annan tråd om ficklampor så har jag flera sådana och håller med om din slutsats (såsdom varandes nästan 70...)😇

Redigerat:
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
nikasp
Pust. Kopplade in Aqara G4 ringklocka med videokamera och satte även fast matning 23V till båda enheterna ute, fick byta den gamla ringklocketrafon som bara gav 8V. Mycket nöjd att det blev rätt cleant inne och ute UTAN att behöva måla eller snabbfixa något alls. Köpte en Ring dosa som sitter där gamla trafon satt tidigare.

Vi är Apple-fierade så var viktigt att lås (Aqara U200) och dörrklocka funkar med Apple HomeKit. Nu får vi notis och video i alla mobiler, paddor, klockor och även liten popup när man kollar på TV (använder AppleTV).

En grej av 300 att bocka av 😄 Har lejt ut städ, tvätt och målning av dubbelgaraget så man äntligen kan få ett fint garage som går att använda. Det är nu maskerat så blir sprutmålat tak och väggar och sen epoxifärg på golvet. Lägger inte pengar på att fräsa in metallkilar så få se om de sprickor som finns ev dyker upp senare igen. Fick dra en gräns i kostnad någonstans.

I förra huset blev enkelgaraget fullt och sen var det fullt i 10 år tills vi sålde.

Rund knapp av en ringklocka installerad på en vit, grov vägg.
Skapa konto
Installationsplats för Aqara G4 ringklocka och matning 23V på utomhusvägg vid ett fönster, med synliga kablar och dosor.
Skapa konto
Hand monterar en Aqara G4 ringklockas transformator på en vägg, visar kablar och dosa för anslutning.
Skapa konto
Väggmonterad Ring-dosa och Aqara G4 ringklocka installerade inomhus i ett hem med ljusa väggar och takpanelen ovan.
Skapa konto
Videodörrklocka Aqara G4 installerad på vägg utomhus bredvid ett fönster, med kablar och en knappsats monterad under.
Skapa konto
En vit dörr med ett installerat smartlås från Aqara och ett antikt dörrhandtag, delvis öppen mot en kvällsscen med växter.
Skapa konto
Öppen vit Ring dosa på vägg med installerad ny transformator och synliga kablar, ersätter gammal 8V transformator med 23V för Aqara videoringklocka.
Skapa konto
Aqara G4 videodörrklocka monterad på en ljus husvägg med synlig kabeldragning och del av ett fönster till vänster.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Storsockret Storsockret skrev:
Idag har jag lagt kantsten och markduk. Ångrar att jag inte grävde för stenen först för då hade jag nog kört på första planen vilket var att bygga en liten mur av mindre marksten istället för dessa större, det var väldigt mycket sten och på ett par ställen kom jag inte djupare än 10cm. Så det blev ribban. Inte jättenöjd överlag men jag får försöka komma ihåg att

1. jag inte vet vad jag håller på med generellt

2. Ambitionen gick från snirkla in bilen och parkera på gräset -> ta bort häcken och parkera på gräset -> lägga lite grus på gräset -> ta bort gräset, lägga markduk, sätta kant och lägga kross.

Så om jag backar bandet så får jag se det som good enough. Får se om jag håller med mig själv när kanten far åt helvette i vinter 🤷

[bild]
Man får vara lite snäll mot sig själv ibland. Tycker också att det är jobbigt att inte ha tid att göra saker perfekt.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
nikasp nikasp skrev:
Man får vara lite snäll mot sig själv ibland. Tycker också att det är jobbigt att inte ha tid att göra saker perfekt.
Absolut. Nu blev det bra i slutändan då jag bytte ut mot byggtimmer istället för sten tack vare tips från hjälpsamma människor på forumet. Krosset har packats ganska mycket av regn också efter denna bilden så det känns bra. Vi får se hur den klarar vintern, en vecka kvar tills den börjar användas :)

Grusad uppfart framför en röd tegelvilla med en parkerad bil och en vit bod. Nygrusat område bredvid den asfalterade uppfarten.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Kopplat in en avgrening på befintlig stam för kommande radiator i källaren. Blött och skitigt arbete, men gick ganska bra.
Avgrening med rör och ventiler kopplad till huvudledning för radiator i källare, med isolering och synliga träbjälkar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Fått fiber installerat och driftsatt.
Köpte TP-Links Deco kit, så man kan ha täckning på nedervåningen för bergvärmepumpen och till solcellerna.

• TP-Links Deco M4 mesh Wi-Fi-system i originalförpackning, främjar stabil och bred trådlös täckning för upp till 100 enheter.
    Skapa konto
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Fått fiber installerat och driftsatt.
Köpte TP-Links Deco kit, så man kan ha täckning på nedervåningen för bergvärmepumpen och till solcellerna.
Vi köpte in 3 såna under 2023 eller 2024 och har varit mycket nöjda hittills, bra och prisvärd lösning för att dels förbättra täckningen såklart men även spärra enheter vid behov 👍

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Vi köpte in 3 såna under 2023 eller 2024 och har varit mycket nöjda hittills, bra och prisvärd lösning för att dels förbättra täckningen såklart men även spärra enheter vid behov 👍
Känns som en riktigt smidig och flexibel lösning och har ett bra pris 👌
Löjligt enkelt att installera också, t om jag fick till det 😂

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.