4 933 504 läst ·
33 989 svar
4934k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Byggde lite täcklock till pumpbrunnen, så att det blir lite lättare att temperatursäkra i vinter.
Material: regelstumpar och golvbrädor som blivit över.
Verktyg: sticksåg, skruvdragare och talmeter.
Kvar att göra: regel- och golvbrädebitar till kanterna, lyftuttag i locket och tillkapning av frigolitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar att göra: regel- och golvbrädebitar till kanterna, lyftuttag i locket och tillkapning av frigolitskivor.
Ännu en milstolpe. Lister, foder 🥳
Och soffan beställd på Mio
Och soffan beställd på Mio
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Puh, jag har hållit på med dörrhål.
Jag gjorde det krångligare än nödvändigt för mig själv, men det blir så när framförhållningen är kass och brädgår’n är stängd.
Hålet var ca 2040x780 mm vid starten.
Det behövde bli ungefär 2150x850 för att ha lite marginal för karmjustering.
Problemet är att själva kanterna bara är fiberboard inklämd mellan korslimmat trä, och fiberboard är inte mycket att skruva dörrkarm i.
Så jag har attackerat ena sidan på ett onödigt krångligt sätt genom att limma och skruva fast två st specialsågade 45-reglar med lite läpp på, så att de kan gå utanför det korslimmade träet.
Fråga inte varför, det blev bara så. Delvis var det kul att såga med nya CMT-klingan, och sen var det kul att bygga pussel också.
Nu är det stadigt på den sidan, men den andra sidan behöver jag fälla ersätta fiberboarden med en regel.
Egentligen borde jag göra det på båda sidorna, vi får se hur det blir. Man vill ju inte limma fast karmen, och man vill inte att den lossnar om någon skulle få för sig att använda dörrbladet som hängleksak. Ska se vad de har för reglar på brädgårn imorgon.
Jag gjorde det krångligare än nödvändigt för mig själv, men det blir så när framförhållningen är kass och brädgår’n är stängd.
Problemet är att själva kanterna bara är fiberboard inklämd mellan korslimmat trä, och fiberboard är inte mycket att skruva dörrkarm i.
Så jag har attackerat ena sidan på ett onödigt krångligt sätt genom att limma och skruva fast två st specialsågade 45-reglar med lite läpp på, så att de kan gå utanför det korslimmade träet.
Fråga inte varför, det blev bara så. Delvis var det kul att såga med nya CMT-klingan, och sen var det kul att bygga pussel också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det stadigt på den sidan, men den andra sidan behöver jag fälla ersätta fiberboarden med en regel.
Egentligen borde jag göra det på båda sidorna, vi får se hur det blir. Man vill ju inte limma fast karmen, och man vill inte att den lossnar om någon skulle få för sig att använda dörrbladet som hängleksak. Ska se vad de har för reglar på brädgårn imorgon.
Mockfjärds Elementhus?pjgb skrev:
Puh, jag har hållit på med dörrhål.
[bild][bild][bild][bild]
Putsat
Får öva på att lägga på jämnare från början. Drog på putset med en putsbräda.
Tidigare har jag bara fiberputsat utansidan på eps med fibernät och då var ju ytan redan slät.
Putsat väggen, blev helt klart nöjd för att vara amatör. Jobbade ordentligt med filtbräda för att få en jämn yta.K Kris1 skrev:Rev ut den sista delen
2 år senare har jag nu rivit ut sista delen av ena väggen, den delen är i groventrén.
RIlle satte igen ett gammalt fönster någon gång i tiden (Ingen som bott i huset), se bild =)
Eftersom väggen inte är så stor tänker jag försöka putsa på själv. Tänker C-bruk eller alternativt hydraulisk kalkputs. Eftersom det finns ny puts längst in till höger som en murare gjorde för två år sedan har jag tjocklek att gå efter, tänker att jag sätter upp ribbor i den tjockleken.
1. C-bruk eller hydrauliskt bruk?
2. Men måste man kasta på bruket eller räcker det med att dra på det?
3.Tänker att jag låter vattenröret var fritt (jag satte på lite isolering och tänker att jag isolerar resten). Eller ska jag bygga in det?
Edit: Såg nu på gammal bild att muraren använde B-bruk, men det känns inte rätt?
Får öva på att lägga på jämnare från början. Drog på putset med en putsbräda.
Tidigare har jag bara fiberputsat utansidan på eps med fibernät och då var ju ytan redan slät.
Redigerat:
Idag borrade, sågade och fräste jag ett lyfthål till luckan.kashieda skrev:
Byggde lite täcklock till pumpbrunnen, så att det blir lite lättare att temperatursäkra i vinter.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Jag tror jag kommer att hitta fler saker som ska fräsas runt huset. Det var ju kul!