Byggde lite täcklock till pumpbrunnen, så att det blir lite lättare att temperatursäkra i vinter.
Trälock byggt av golvbrädor täcker en pumpbrunn, del av ett projekt för att förbättra temperaturisolering inför vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Material: regelstumpar och golvbrädor som blivit över.
Verktyg: sticksåg, skruvdragare och talmeter.
Kvar att göra: regel- och golvbrädebitar till kanterna, lyftuttag i locket och tillkapning av frigolitskivor.

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Monterade vasken jag byggde förra helgen. Blev helt okej.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
andy999 och 9 till
  • Laddar…
Hur bygger man en sån? 😳

pjgb pjgb skrev:
Hur bygger man en sån? 😳
Man mäter, sågar, gerar, limmar och epoxyfogar alla skarvar :)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Hur bygger man en sån? 😳
Här ser du lite av hur den är byggd

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Ännu en milstolpe. Lister, foder 🥳
Och soffan beställd på Mio

Person på stege installerar lister och foder i ett rum med vita träväggar. Fönster och hängande lampor syns i bakgrunden.
Skapa konto
Smalt rektangulärt fönster med vita lister och utsikt mot grönska. Gitarhals synlig i hörnet av rummet med träpanel.
Skapa konto
Fönster med nyligen monterade lister och foder mot en bakgrund av grönska utanför.
Skapa konto
Fönster med vita foder och lister, utsikt mot en grönskande trädgård och trästapel, samt en elverktyg på en hylla.
Skapa konto
Bordeaux-färgad tresitssoffa med flyttbar schäslong från Mio, betyg 4.5 stjärnor.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
B
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Ännu en milstolpe. Lister, foder 🥳
Och soffan beställd på Mio

[bild][bild][bild][bild][bild]
Ska flytta eftersom du sätter lister? 😅

• Haha
  • Älska
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Ska flytta eftersom du sätter lister? 😅
😁 Jag fattar inte 😁

Unikt namn
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
😁 Jag fattar inte 😁
Man sätter inte de sista listerna förrän man flyttar. Det är sen gammalt 😆

• Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 6 till
  • Laddar…
Puh, jag har hållit på med dörrhål.
Jag gjorde det krångligare än nödvändigt för mig själv, men det blir så när framförhållningen är kass och brädgår’n är stängd.

Hålet var ca 2040x780 mm vid starten.
Det behövde bli ungefär 2150x850 för att ha lite marginal för karmjustering.
Problemet är att själva kanterna bara är fiberboard inklämd mellan korslimmat trä, och fiberboard är inte mycket att skruva dörrkarm i.
Så jag har attackerat ena sidan på ett onödigt krångligt sätt genom att limma och skruva fast två st specialsågade 45-reglar med lite läpp på, så att de kan gå utanför det korslimmade träet.
Fråga inte varför, det blev bara så. Delvis var det kul att såga med nya CMT-klingan, och sen var det kul att bygga pussel också.
Två specialsågade träreglar med liten läpp, fastsatta på en träyta, visar förstärkning av dörrkarmens kant.
Skapa konto
Dörröppning under förstoring med träreglar och limmad fiberboard, fastklämda med tvingar för att stärka strukturen på ena sidan av dörren.
Skapa konto
Trädörrkarm under byggnation med skruvade och limmade reglar, fastklämd av ett tving för stadga, omgiven av träpanelväggar.
Skapa konto
Ett dörrhål under renovering med blottade träreglar, verktyg och material på golvet, samt en rumsvy i bakgrunden.
Skapa konto

Nu är det stadigt på den sidan, men den andra sidan behöver jag fälla ersätta fiberboarden med en regel.
Egentligen borde jag göra det på båda sidorna, vi får se hur det blir. Man vill ju inte limma fast karmen, och man vill inte att den lossnar om någon skulle få för sig att använda dörrbladet som hängleksak. Ska se vad de har för reglar på brädgårn imorgon.

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Puh, jag har hållit på med dörrhål.
Jag gjorde det krångligare än nödvändigt för mig själv, men det blir så när framförhållningen är kass och brädgår’n är stängd.

Hålet var ca 2040x780 mm vid starten.
Det behövde bli ungefär 2150x850 för att ha lite marginal för karmjustering.
Problemet är att själva kanterna bara är fiberboard inklämd mellan korslimmat trä, och fiberboard är inte mycket att skruva dörrkarm i.
Så jag har attackerat ena sidan på ett onödigt krångligt sätt genom att limma och skruva fast två st specialsågade 45-reglar med lite läpp på, så att de kan gå utanför det korslimmade träet.
Fråga inte varför, det blev bara så. Delvis var det kul att såga med nya CMT-klingan, och sen var det kul att bygga pussel också.
[bild][bild][bild][bild]

Nu är det stadigt på den sidan, men den andra sidan behöver jag fälla ersätta fiberboarden med en regel.
Egentligen borde jag göra det på båda sidorna, vi får se hur det blir. Man vill ju inte limma fast karmen, och man vill inte att den lossnar om någon skulle få för sig att använda dörrbladet som hängleksak. Ska se vad de har för reglar på brädgårn imorgon.
Mockfjärds Elementhus?

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Putsat
K Kris1 skrev:
Rev ut den sista delen

2 år senare har jag nu rivit ut sista delen av ena väggen, den delen är i groventrén.
RIlle satte igen ett gammalt fönster någon gång i tiden (Ingen som bott i huset), se bild =)
Eftersom väggen inte är så stor tänker jag försöka putsa på själv. Tänker C-bruk eller alternativt hydraulisk kalkputs. Eftersom det finns ny puts längst in till höger som en murare gjorde för två år sedan har jag tjocklek att gå efter, tänker att jag sätter upp ribbor i den tjockleken.
1. C-bruk eller hydrauliskt bruk?
2. Men måste man kasta på bruket eller räcker det med att dra på det?
3.Tänker att jag låter vattenröret var fritt (jag satte på lite isolering och tänker att jag isolerar resten). Eller ska jag bygga in det?

Edit: Såg nu på gammal bild att muraren använde B-bruk, men det känns inte rätt?
Putsat väggen, blev helt klart nöjd för att vara amatör. Jobbade ordentligt med filtbräda för att få en jämn yta.
Får öva på att lägga på jämnare från början. Drog på putset med en putsbräda.
Tidigare har jag bara fiberputsat utansidan på eps med fibernät och då var ju ytan redan slät.

• Putsad vägg med synliga vattenledningar, nyligen färdigställd, och plastskydd på marken.
    Skapa konto
  • Putsad vägg med slät ytfinish och synlig blå slang på vänster sida.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Mockfjärds Elementhus?
Japp!

• Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man sätter inte de sista listerna förrän man flyttar. Det är sen gammalt 😆
Ah! 😁 jag har fler rum kvar som ska listas å fodras 🥳 Så än är det inte utflytt. Huvudbyggnaden ska renoveras innan flytt från mindre huset 😊

• Gilla
  • Haha
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Byggde lite täcklock till pumpbrunnen, så att det blir lite lättare att temperatursäkra i vinter.
[bild]
Material: regelstumpar och golvbrädor som blivit över.
Verktyg: sticksåg, skruvdragare och talmeter.
Kvar att göra: regel- och golvbrädebitar till kanterna, lyftuttag i locket och tillkapning av frigolitskivor.
Idag borrade, sågade och fräste jag ett lyfthål till luckan.

Ett närbildsfoto av ett nyfräst lyfthål i en trälucka, med träets ådring och kanter tydligt synliga.
Skapa konto

Jag tror jag kommer att hitta fler saker som ska fräsas runt huset. Det var ju kul!

• Gilla
FreQa och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.