4 933 462 läst ·
33 989 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Håller på att gräva om lite på tomten, anlitat en kille att jämna till en 13,5*13,5m yta att göra grusplan av att ställa 2 garagetält på, själva ytan snart klar, sen ska dränering ned. Till veckan blir det duk och bärlager samt väggrus.
Medan han gör det rycker jag och frugan bort gatsten, ska bli lite formändring framför huset samt duk och singel istället för sten och plattor.
Rabatterna mot husväggen försvinner samtidigt.
Paintbilden visar vart det ska bli gräs resp grus istället för att ha ojämna stenar och plattor.
Medan han gör det rycker jag och frugan bort gatsten, ska bli lite formändring framför huset samt duk och singel istället för sten och plattor.
Rabatterna mot husväggen försvinner samtidigt.
Paintbilden visar vart det ska bli gräs resp grus istället för att ha ojämna stenar och plattor.
Redigerat:
Hittills verkar det fungera bra. Övervåningen har legat runt 29 grader sista tiden med liknande utomhustemperaturer och klockslag. Nu har termometern fallit under 27 grader i annat rum än där AC'n står. Ingen jätteskillnad kanske men märkbart, känns inte längre som att kliva upp till en bastu från källaren.H HighFidelity skrev:Har kopplat in vår portabla AC. Kapade till en polykarbonatskiva för fönstret och gjorde ett hål för slangen ut. Så är det tätt och inga insekter kommer in heller. Min teori är att förutom att kyla där den står så kommer undertrycket den skapar också att dra upp sval luft från källaren. Vilket förhoppningsvis leder till en övervåning som inte är kokhet hela tiden.
Om det visar sig att jag har fel blir nästa projekt att konvertera den till en split unit och ta in luft utifrån istället. Imorrn blir det att testköra vidare.
Första missödet med frikylan. Har satt att den skall stängas av vid 85% luftfuktighet men glömde den lila detaljen med true/false i programmeringen. Så idag när det var närmare 95% luftfuktighet ute och 25grader så behövdes det inte mycket för att det skall kondenseras då daggpunkten var väldigt hög. Som tur var så var det bara på ett ställe och det stället har ingen isolering eller organiskt material. Fick dock byta lite isolering på vinden och får spackla och måla om när det torkat upp. Men min höggravida fru som ringde i full panik när jag var ute och körde cross tog det inte med samma ro 😂
Nu letar jag efter en bra avfuktare som man kan installera och som är inbyggd för dagar som dessa.
Nu letar jag efter en bra avfuktare som man kan installera och som är inbyggd för dagar som dessa.
Förutom Handgrävt 4 släpkärror lerjord + 1 släpa vardera med gräs och grus….så var det bästa jag gjort ikväll ett mycket skönare fotstöd på Baden Baden stolen….så man ej får ont när man ligger och tankar diverse drycker👌😎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kondenserar det i kanalen? Borde väl vara i batteriet med kondensavrinning? Som närboende med kylbatteri som gått hela dagen blir jag fundersam på om jag behöver roa mig med en tur till vinden efter ungarna somnat, jag kan ju tänka mig trevliga kvällsprojekt ändå...A atomlab skrev:Första missödet med frikylan. Har satt att den skall stängas av vid 85% luftfuktighet men glömde den lila detaljen med true/false i programmeringen. Så idag när det var närmare 95% luftfuktighet ute och 25grader så behövdes det inte mycket för att det skall kondenseras då daggpunkten var väldigt hög. Som tur var så var det bara på ett ställe och det stället har ingen isolering eller organiskt material. Fick dock byta lite isolering på vinden och får spackla och måla om när det torkat upp. Men min höggravida fru som ringde i full panik när jag var ute och körde cross tog det inte med samma ro 😂
Vet faktiskt inte riktigt. Kanalerna är ju isolerade och själva kondensen såg ut att ha kommit ut vid en ljuddämpare och bara vid den som är närmast och första ventilen. Orkade inte kolla närmare då ett kalas som var ankommande.H Hans G2 skrev:
Daggpunkten på FM var ju vid 20grader när det var 95% luftfuktighet och inte helt omöjligt att luften var så kall vid just den ventilen.
kunde helt enkelt inte släppa varför det vart som det vart så öppnade upp ventilen och såg att det kom en liten strimla med vatten från kanalen.
Upp på vinden och öppnade kanalkylaren. Helt fullt. Dräneringshålet har satts igen och fyllts upp. Vattnet som kom var alltså det som rann över kanten och ventilen var åt det hållet som vattnet rann. Hyfsad tätt kanal är det iaf.
Har en inspektionslucka så satt våt dammsugaren och sög loss det som fastnat och var tur jag tog stora 36liters dammsugaren. Vart nästan halvfull så drygt 16-18liter vatten låg och skvalpade där i 😂.
Upp på vinden och öppnade kanalkylaren. Helt fullt. Dräneringshålet har satts igen och fyllts upp. Vattnet som kom var alltså det som rann över kanten och ventilen var åt det hållet som vattnet rann. Hyfsad tätt kanal är det iaf.
Har en inspektionslucka så satt våt dammsugaren och sög loss det som fastnat och var tur jag tog stora 36liters dammsugaren. Vart nästan halvfull så drygt 16-18liter vatten låg och skvalpade där i 😂.
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Jag har för tillfället bara en hand, eftersom vänstern är bandagerad. Jag skar av mig själv en sena i början av juli. Det betyder att sakerna jag kan göra är begränsade.
Så jag tog tag i ytterdörren. Teakrengöring och -olja inhandlades och det hela började med bortmontering av fotplåt och låsbleck plus maskning av teakdetaljerna i sidoljuset.
Sedan på med teakrengöring spädd 1:1. Små detaljer gick bra med svamp, men större ytor blev tungt med bara en hand om man vill arbeta in medlet ordentligt. Då mindes jag mitt inköp av nylonborstar till skruvdragaren. Ett bekvämt sätt att arbeta in rengöringen ordentligt för en enhänt.
Första vändan:
Andra vändan:
Nu får det torka så blir det olja efter lunch.
Så jag tog tag i ytterdörren. Teakrengöring och -olja inhandlades och det hela började med bortmontering av fotplåt och låsbleck plus maskning av teakdetaljerna i sidoljuset.
Logga in
Skapa konto
Sedan på med teakrengöring spädd 1:1. Små detaljer gick bra med svamp, men större ytor blev tungt med bara en hand om man vill arbeta in medlet ordentligt. Då mindes jag mitt inköp av nylonborstar till skruvdragaren. Ett bekvämt sätt att arbeta in rengöringen ordentligt för en enhänt.
Första vändan:
Logga in
Skapa konto
Andra vändan:
Logga in
Skapa konto
Nu får det torka så blir det olja efter lunch.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg