Håller på att gräva om lite på tomten, anlitat en kille att jämna till en 13,5*13,5m yta att göra grusplan av att ställa 2 garagetält på, själva ytan snart klar, sen ska dränering ned. Till veckan blir det duk och bärlager samt väggrus.
Medan han gör det rycker jag och frugan bort gatsten, ska bli lite formändring framför huset samt duk och singel istället för sten och plattor.
Rabatterna mot husväggen försvinner samtidigt.
Paintbilden visar vart det ska bli gräs resp grus istället för att ha ojämna stenar och plattor.

• Trädgård med gräsmatta, trampolin, självgående gräsklippare och hund på altan. Förberedelser för dränering och markarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med gatsten bredvid en uppriven trädgårdsgång av plattor intill ett hus, med gräsmatta och parkerad bil i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grävarbete pågår i trädgård med maskin och stenläggning. En skottkärra står på gräset bredvid en hög med stenplattor.
    Skapa konto
  • Grävmaskin vid grusyta framför ett rött hus, med grön gräsmatta, skottkärra och torkställning med kläder i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med markering av framtida grusyta, grävmaskin i bakgrunden, skottkärra på gräset, och bilar parkerade på tomten.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Har kopplat in vår portabla AC. Kapade till en polykarbonatskiva för fönstret och gjorde ett hål för slangen ut. Så är det tätt och inga insekter kommer in heller. Min teori är att förutom att kyla där den står så kommer undertrycket den skapar också att dra upp sval luft från källaren. Vilket förhoppningsvis leder till en övervåning som inte är kokhet hela tiden.

Om det visar sig att jag har fel blir nästa projekt att konvertera den till en split unit och ta in luft utifrån istället. Imorrn blir det att testköra vidare.
Hittills verkar det fungera bra. Övervåningen har legat runt 29 grader sista tiden med liknande utomhustemperaturer och klockslag. Nu har termometern fallit under 27 grader i annat rum än där AC'n står. Ingen jätteskillnad kanske men märkbart, känns inte längre som att kliva upp till en bastu från källaren.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Första missödet med frikylan. Har satt att den skall stängas av vid 85% luftfuktighet men glömde den lila detaljen med true/false i programmeringen. Så idag när det var närmare 95% luftfuktighet ute och 25grader så behövdes det inte mycket för att det skall kondenseras då daggpunkten var väldigt hög. Som tur var så var det bara på ett ställe och det stället har ingen isolering eller organiskt material. Fick dock byta lite isolering på vinden och får spackla och måla om när det torkat upp. Men min höggravida fru som ringde i full panik när jag var ute och körde cross tog det inte med samma ro 😂

Nu letar jag efter en bra avfuktare som man kan installera och som är inbyggd för dagar som dessa.

• Tak med kondensfläckar orsakade av hög luftfuktighet, synliga på en ljus yta.
    Skapa konto
  • Ventil i tak med kondensvatten droppande på ytan under.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Förutom Handgrävt 4 släpkärror lerjord + 1 släpa vardera med gräs och grus….så var det bästa jag gjort ikväll ett mycket skönare fotstöd på Baden Baden stolen….så man ej får ont när man ligger och tankar diverse drycker👌😎
Baden Baden stol med röd duk och förbättrat fotstöd för komfort och avslappning på en träveranda.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
4774 och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Första missödet med frikylan. Har satt att den skall stängas av vid 85% luftfuktighet men glömde den lila detaljen med true/false i programmeringen. Så idag när det var närmare 95% luftfuktighet ute och 25grader så behövdes det inte mycket för att det skall kondenseras då daggpunkten var väldigt hög. Som tur var så var det bara på ett ställe och det stället har ingen isolering eller organiskt material. Fick dock byta lite isolering på vinden och får spackla och måla om när det torkat upp. Men min höggravida fru som ringde i full panik när jag var ute och körde cross tog det inte med samma ro 😂

Nu letar jag efter en bra avfuktare som man kan installera och som är inbyggd för dagar som dessa.
Varför kondenserar det i kanalen? Borde väl vara i batteriet med kondensavrinning? Som närboende med kylbatteri som gått hela dagen blir jag fundersam på om jag behöver roa mig med en tur till vinden efter ungarna somnat, jag kan ju tänka mig trevliga kvällsprojekt ändå...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Varför kondenserar det i kanalen? Borde väl vara i batteriet med kondensavrinning? Som närboende med kylbatteri som gått hela dagen blir jag fundersam på om jag behöver roa mig med en tur till vinden efter ungarna somnat, jag kan ju tänka mig trevliga kvällsprojekt ändå...
Vet faktiskt inte riktigt. Kanalerna är ju isolerade och själva kondensen såg ut att ha kommit ut vid en ljuddämpare och bara vid den som är närmast och första ventilen. Orkade inte kolla närmare då ett kalas som var ankommande.

Daggpunkten på FM var ju vid 20grader när det var 95% luftfuktighet och inte helt omöjligt att luften var så kall vid just den ventilen.

• Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
kunde helt enkelt inte släppa varför det vart som det vart så öppnade upp ventilen och såg att det kom en liten strimla med vatten från kanalen.

Upp på vinden och öppnade kanalkylaren. Helt fullt. Dräneringshålet har satts igen och fyllts upp. Vattnet som kom var alltså det som rann över kanten och ventilen var åt det hållet som vattnet rann. Hyfsad tätt kanal är det iaf.

Har en inspektionslucka så satt våt dammsugaren och sög loss det som fastnat och var tur jag tog stora 36liters dammsugaren. Vart nästan halvfull så drygt 16-18liter vatten låg och skvalpade där i 😂.

• Ventilationskanal med rostiga rör och inspektionslucka, vattensamling synlig på botten efter igensatt dräneringshål har orsakat överflöd i kanalen.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
BjörnKraft och 13 till
  • Laddar…
En liten flottör där som stänger av aggregatet och larmar kanske vore en bra idé?

• Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Jag har för tillfället bara en hand, eftersom vänstern är bandagerad. Jag skar av mig själv en sena i början av juli. Det betyder att sakerna jag kan göra är begränsade.

Så jag tog tag i ytterdörren. Teakrengöring och -olja inhandlades och det hela började med bortmontering av fotplåt och låsbleck plus maskning av teakdetaljerna i sidoljuset.
Ytterdörr av teak under rengöring med verktyg och skruvdragare på marken. Dörren är delvis öppen mot en brun fasad.
Skapa konto

Sedan på med teakrengöring spädd 1:1. Små detaljer gick bra med svamp, men större ytor blev tungt med bara en hand om man vill arbeta in medlet ordentligt. Då mindes jag mitt inköp av nylonborstar till skruvdragaren. Ett bekvämt sätt att arbeta in rengöringen ordentligt för en enhänt.

Första vändan:

Öppen teakdörr på ett hus med en blå slang och en grön trasa hängande, samt en vit kruka med vissna växter.
Skapa konto

Andra vändan:

Ytterdörr av teak rengjord och behandlad, med öppet sidoljuss på röd fasad och trappa av betong, solstrålar och hängande kruka synliga.
Skapa konto

Nu får det torka så blir det olja efter lunch.

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
En liten flottör där som stänger av aggregatet och larmar kanske vore en bra idé?
Helt klart! Skall tänka ut något som både är framtidssäkrat och som går att få in i systemet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Provade att lägga några lecablock som en liten mur. [bild]
Får fundera lite på om det ska bli ett lite mer seriöst bygge med murbruk, puts och färg.
Det tog två veckor från att fundera på en liten mur till att den blev klar.
Vitmålad låg mur vid en träfasad i en trädgård, omgiven av stenplattor och grönska, med blomkrukor vid trappen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kakelugnen566 och 14 till
  • Laddar…
Oljat. Två gånger till och med. Första omgången sögs in i träet på en kvart... Andra omgången torkade jag bort lite överflöd.
Träytterdörr med glasruta och borstat metallskydd, röd fasad, hängande kruka och en borrmaskin placerad på betongtrappa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kakelugnen566 och 24 till
  • Laddar…
Bytt ett fönster. Fick använda förvånansvärt många verktyg...

• Öppet fönster med utsikt över ställningar och grönska, ett element syns nedanför.
    Skapa konto
  • Gilla
Kakelugnen566 och 8 till
  • Laddar…
Formbygge pågår 🤓
Byggprojekt pågår med en struktur av cementblock och träreglar, omgivna av grönska och verktyg, sett i skymningen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 11 till
  • Laddar…
Fixat droppande koppling på poolen som jag stört mig på ett tag. Tog ju inte så lång tid. 😳

• Korrosion och fuktfläckar på en metallrörskoppling på pool. Ringen är åtdragen för att förhindra läckage.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.