Hej!

3 200 000 kr uppdelat på två löptider

5 år:
1) 2,56% 2) 2017-12-28 3) Handelsbanken 4) 1 800 000 5) obli 6) +0,58

3 mån:
1) 2,49% 2) 2013-02-28 3) Handelsbanken 4) 1 400 000 5) obli 6) +0,8

obli, har Handelsbanken börjat redovisa sina upplåningskostnader eller är +0,58 och +0,8 jämfört med SEBs upplåningsränta?

Nu har jag uppdaterat magda136, loffes och obli. Tack för att ni rapporterar in.

Hej Per!

Det är jämfört med SEBs låneränta, refererade också till den vid förhandlingen eftersom de inte redovisar sina egna kostnader.

Per Eskilsson skrev:
obli, har Handelsbanken börjat redovisa sina upplåningskostnader eller är +0,58 och +0,8 jämfört med SEBs upplåningsränta?

ullberg
obli skrev:
Hej Per!

Det är jämfört med SEBs låneränta, refererade också till den vid förhandlingen eftersom de inte redovisar sina egna kostnader.
Vilket i sig är en mycket intressant information, hur ser denna referens ut om x månader? Bra Obli!

"3år"
1) 2,89 2) 2016-01-03 3) Swedbank 4) 612 000 5) Tjoa

Tack Tjoa, listan är nu uppdaterad. :)

Hej,
här är mina uppgifter (3-mån):
1) 2.43%
2) 120302
3) Nordea
4) 2.750.000

Bra initiativ denna tråden! Kom ihåg att jag sett forumet tidigare och skulle väl varit in och kollat räntorna innan vi band räntan som igår men vi blev rätt nöjda ändå. Bra jämförelser för de som tror att räntan banken skyltar med är vad man måste acceptera.
5år
3.00%
2017-10-25
Swedbank (Orust Sparbank)
562.500:-
kan någon förklara varför vi blev av med 3 månader? Vi skrev igår och vi beslöt att binda i 5år men i det finstilta står det 4år och 9 månader. En bra fråga till bankmannen förvisso men om det är nån självklar grej... Jag kan EPS-betong, det kan INTE min bankman ;)

Tack, Bättre sent än aldrig Truebigswede och välkommen till Byggahus.

Tyvärr har jag inget bättre svar på din fråga annat än att 5-årslånet inte brukar vara 5 år exakt från den dagen man börjar låna eftersom bankerna förnyar lånen vid olika bestämda tillfällen. SEB förnyar t ex sina 3-månadersräntor 4 gånger om året och om du själv börjar låna mellan dessa räntejusteringsdagar så blir ditt lån ofta längre än 3 månader. I ditt fall blev det lite kortare och så kanske det är med alla längre lån (med längre menar jag 1-10 år).

Kanske någon annan vet hur det fungerar?

• Gilla
Truebigswede
  • Laddar…
Kan man få fråga om det är rimligt att under 2012 i genomsnitt, betalat ränta till Swedbank 604:- / mån för ett bolån på 200.000:-
Eller ska jag helt enkelt byta bank?
Har även sparkonto hos dem - med usel ränta.

>>Micofido, 3,62 % är väl en OK ränta?
På sparkonton får man aldrig bra ränta hos storbankerna.

Bolån på 200 Kkr och bor i Sthlm, hur går det ihop och vilken belåningsgrad har du?

Det blir ca 3,6% om du inte amorterat något, vilket(utan att kolla) låtet som listränta ungefär. Det finns inte såmycket att tjäna på att byta bank men jag skulle nog prata med Swedbank först om jag inte var nöjd...

Tack för svaren, 3,6% ränta under året är alltså ok. Helt plötsligt känner jag mig nöjd med min bank...:)

Hej loffes - jo jag sålde en lgh och köpte en annan...därav det ringa lånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.