Pingvinpalatset skrev:
Uppdaterad ränta på vårt rörliga lån, hänger ihop med det allmänna sänkning av ränta som skett senaste kvartalet

1) 3,54% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 787 tkr 5) Pingvinpalatset*
Jag antar att lånet automatiskt förlängs till den 28 augusti. Bra att det går åt rätt håll. :)
 
Har lagt om två av mina lån nu (som förut var på ett år), så nu ser det ut såhär:
2-åringar:
1) 3,27% 2) 2014-05-28 3) SEB 4) 1.4 mkr 5) klaskarlsson*
 
Tidigare var det ett lån på 1,4 och ett annat på 0,8 om jag minns rätt. Ska jag ändra totalen till 2,2 eller har det blivit 2x1,4 (dvs 2,8)?
 
Här kommer lite räntor som vi skrev i måndags. 2012-06-11

2-åring
1) 3,06% 2)2014-04-25 3)Fristående Sparbank 4) 1 000 000 5)Sven-Anton

3-åring
1) 3,09% 2)2015-03-25 3)Fristående Sparbank 4) 1 000 000 5)Sven-Anton

3-Månaders
1) 3,39% 2)2012-08-28 3)Fristående Sparbank 4) 418 000 5)Sven-Anton

Edit: Ändrade storleken på 3månaders, hade bara copy&pastat.
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Jag tycker inte det verkar som om just Handelsbankens räntor ligger lågt. Jag tycker att Handelsbankens räntor verkar vara rätt så höga. Min rekommendation är att kolla med några andra banker innan du lägger om och ta dig en funderare på hur klokt det egentligen är att ha flera olika bindningstider på ert bolån. Jag tycker det verkar som om de som delar upp lånet på olika bindningstider får betala mer än de som inte gör det.
Tack för tipsen, håller med till viss del MEN jag tycker inte det är värt att flytta lånen såvida det inte skiljer väsentliga % i ränta. Är absolut ingen expert på nåt sätt men för mig väger andra saker tyngre än att jaga absolut lägsta räntan. T.ex en bankkontakt som har pejling på vår ekonomi. Vi har gjort allt i helt fel ordning, skaffade barn unga och köpte hus i samma veva, efter detta började jag plugga och därför kunde vi inte riskera att alla lån skulle bindas om samtidigt, kanske på en hög räntenivå. Inte förrens nu har vi 2 fasta jobb och har kunnat lägga undan lite. Snart kan vi nog vara i bättre förhandlingsläge och inte lika räntekänsliga ;)
 
Per Eskilsson skrev:
Tidigare var det ett lån på 1,4 och ett annat på 0,8 om jag minns rätt. Ska jag ändra totalen till 2,2 eller har det blivit 2x1,4 (dvs 2,8)?
Fortfarande 2.2 tot :)

/K
 
SEB lämnar ju en bra rabatt på bolånen för den som har företag om man flyttar sina affärer dit, någon som ha erfarenhet om rabatten lever vidare vid förlängning av lånen.
 
Nybergskan skrev:
Tack för tipsen, håller med till viss del MEN jag tycker inte det är värt att flytta lånen såvida det inte skiljer väsentliga % i ränta. Är absolut ingen expert på nåt sätt men för mig väger andra saker tyngre än att jaga absolut lägsta räntan. T.ex en bankkontakt som har pejling på vår ekonomi. Vi har gjort allt i helt fel ordning, skaffade barn unga och köpte hus i samma veva, efter detta började jag plugga och därför kunde vi inte riskera att alla lån skulle bindas om samtidigt, kanske på en hög räntenivå. Inte förrens nu har vi 2 fasta jobb och har kunnat lägga undan lite. Snart kan vi nog vara i bättre förhandlingsläge och inte lika räntekänsliga ;)
Min poäng är att de som skaffar olika bindningstid på sina lån så gott som aldrig byter bank. De blir drömkunder för banken eftersom de är dem evigt trogna oavsett vad de blir erbjudna i bolån.

Min uppmaning är att byta bank även om du bara får 0,01% (så kallat en punkt på bankspråk) bättre ränta på någon annan bank. Först när många börjar byta bank oftare tror jag att konkurrensen mellan bankerna kommer att förbättras. I dagsläget är det för få som byter bank.
 
Leffe48 skrev:
SEB lämnar ju en bra rabatt på bolånen för den som har företag om man flyttar sina affärer dit, någon som ha erfarenhet om rabatten lever vidare vid förlängning av lånen.
Jag har på SEB - och om du inte gör någonting så tror jag du förlorar räntan. Jag ahr alltid kontaktat baneken innan lånen gått ut och frågat vilket ränta dom vill ge på de nya (och lite olika alternativ på 3-mån, 1 åring osv) och då har jag fått behålla, eller tom kunna bättra min rabatt

/K
 
Sven-Anton skrev:
Här kommer lite räntor som vi skrev i måndags. 2012-06-11
Jag har nu uppdaterat listan med dina uppgifter Sven-Anton.
 
Leffe48 skrev:
SEB lämnar ju en bra rabatt på bolånen för den som har företag om man flyttar sina affärer dit, någon som ha erfarenhet om rabatten lever vidare vid förlängning av lånen.
Hur pass bra rabatt (eller hur stort påslag) får du om du flyttar ditt bolån och ditt företag till SEB?
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Hur pass bra rabatt (eller hur stort påslag) får du om du flyttar ditt bolån och ditt företag till SEB?
Ett påslag på 0,65 på deras upplåningskostnad
ger på 2 år 3,17 mot list pris 3,62
 
Per Eskilsson skrev:
Min poäng är att de som skaffar olika bindningstid på sina lån så gott som aldrig byter bank. De blir drömkunder för banken eftersom de är dem evigt trogna oavsett vad de blir erbjudna i bolån.

Min uppmaning är att byta bank även om du bara får 0,01% (så kallat en punkt på bankspråk) bättre ränta på någon annan bank. Först när många börjar byta bank oftare tror jag att konkurrensen mellan bankerna kommer att förbättras. I dagsläget är det för få som byter bank.
Ursäkta om detta möjligen är OT men jag måste bara få fråga/kommentera. Varför ska man byta bank? Jag är kund hos flera storbanker och en del andra institut. Jag "spelar ut dem" mot varandra och nyttjar det respektive aktör för tillfället "gör bäst". På motsvarande sätt tankar jag även på olika bensinkedjor, handlar mat i olika livsmedelskedjor och flyger med olika flygbolag...

Ingen pratar om att byta bensinkedja, livsmedelskedja eller flygbolag. Varför ska man prata om att byta bank? Går man inte i bankens fälla om man gör sig så beroende av en enda aktör att det enda alternativet är att helt byta aktör?
 
Nu blir jag nyfiken Alfredo. Hur ser dina bolån ut?

De allra flesta (99,9% eller fler) är nog bolånekund hos en enda bank. Ofta brukar banken kräva att man lägger hela sitt bolån hos dem (och till och med blir "helkund") för att de ska erbjuda en rabatt överhuvudtaget.
 
Per Eskilsson skrev:
Nu blir jag nyfiken Alfredo. Hur ser dina bolån ut?
Jag går helst inte in på detaljer kring detta. Däremot kan jag beskriva hur vi resonerar i en mindre bostadsrättsförening som jag är inblandad i.

Nu är kanske inte allt jämförbart mellan privata bolån och en BRFs bolån. Jag tror dock att en hel del likheter finns. Till och börja med är föreningen som sagt en mindre. Den totala lånemassan motsvarar ett "skapligt dyrt" hus i Stockholm.

Vi skulle aldrig våga ha samma förfallodag på hela lånemassan. Vi tycker helt enkelt att risken är för stor att denna förfallodag skulle komma olämpligt. Eftersom föreningens avgifter till en betydande del beror på räntekostnader skulle variationen kunna bli ganska dramatisk för de boende om hela lånemassan skulle omplaceras exempelvis vart femte år.

För närvarande är lånemassan uppdelad på tre olika lån med olika bindningstid och olika förfallotid. Vart och ett av lånen har samma storleksordning som ett lån på en "normal stockholmsvilla". För närvarande "råkar" två av dessa lån finnas hos en aktör och det tredje hos en annan.

När det är dags att omförhandla ett av lånen undersöker vi ganska otroget vad som erbjuds och i princip väljer vi den aktör som hyr ut kapital billigast, dvs har lägst ränta. Bindningstiden väljs utifrån halvt amatörmässiga åsikter om framtiden men förfallodatum "får" inte vara i närheten av något av de andra lånen.

Vi tror oss veta att bankerna allmänt ser bostadsrättsföreningar som ganska lättlurade och har sett både ett och annat skambud. Dessa brukar dock förbättras avsevärt när de inser att vi inte köper vad som helst och dessutom är notoriskt lättfotade.

När det gäller placering av överskottslikviditet gör vi på liknande sätt. Bindningstider, villkor och institut väljs efter vad som för tillfället bedöms bäst. Otrogna är vi dock notoriskt! "Bytt bank" har vi nog aldrig gjort, däremot "handlat" av många olika.

Ovanstående var nog inte vad Per efterfrågade men även om det kanske är lite OT hoppas jag att det kan tillföra något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.