Tack AndreasBe och vectrex, Nu har jag lagt till respektive uppdaterat era räntor i listan.
 
Min bank (Sala Sparbank) nytecknar inte heller stibor-lån och höll väl upp min bundna ränta nåra tiotals punkter eftersom dom enligt egen utsago "går back" för tillfället på stiborlånet. Att dom går back tar jag med en nypa salt, men helt klart är det mkt fördelaktigt för mej just nu... men hösten -08 hade jag en ränta på nästan 8% som högst, det var inte lika kul :)

/Jonas
 
Per Eskilsson skrev:
Det är olika på olika banker. SEB kör med två år. Handelsbanken 1 år och Swedbank verkar köra med 6 månader.
Lite en rangordning på bankernas kundvänlighet och transparens detta? Tycker det stämmer rätt bra enligt mina egna erfarenhet som före detta kund på två av dem...
 
1) 3,34 2) 2012-08-28 3) Swedbank 4) 1 800 000 5) felldin
 
felldin, dina uppgifter är nu införda. Tack!
 
1) 3,38 % 2) 2012-06-28 3) seb 4) 980k 6) 0,7

3-månaders.
 
3 månader
1) 3,80% 2) 2012-08-01 3) Handelsbanken 4) 0,5 mkr 5) Fisch

5 år
1) 3,80% 2) 2017-06-01 3) Handelsbanken 4) 0,5 mkr 5) Fisch
 
Fisch: tolkar det som att du precis nyligen bundit lånen hos Handelsbanken?
 
Nybergskan skrev:
Fisch: tolkar det som att du precis nyligen bundit lånen hos Handelsbanken?
Korrekt.
 
Bra att veta, SHB känns som en av de mer ekonomiskt stabila/försiktiga bankerna. Gnällde därför inte när jag fick svaret att lokalkontoren fått direktiv uppifrån att inte få ge ränterabatter, mest för att räntan ändå ligger lågt. Ska snart binda om en del av vårt bottenlån så det var nice att höra att du fått lägre än deras officiella, fler från SHB som fått ränterabatter senaste tiden, hur mycket isåfall?
 
Uppdaterad ränta på vårt rörliga lån, hänger ihop med det allmänna sänkning av ränta som skett senaste kvartalet

1) 3,54% 2) 2012-05-28 3) Swedbank 4) 787 tkr 5) Pingvinpalatset*
 
Verkar som SHB i så fall har direktiv uppifrån, eftersom de sa samma sak till oss angående ränterabatter. Hur som helst fick vi 0,15% på vardera lån och några andra förmåner. Men jag är övertygad att det finns mer att ge.
 
Per:
Klarläggande om seb löptid för rabatter: 2 år för 3 månaders. Sedan är det lika lång som bindningstiden på lånet. Så har man ett lån med 1 år bindningstid så har man bara rabatten i 1 år.

Detta är något som vår förra bankman "missade" att berätta för mig eller så har ändrat villkoren i smyg.
 
3 åring
1) 3.23% 2)2015-05-30 3) Nordea 4)1,5 mkr
 
Nybergskan skrev:
Bra att veta, SHB känns som en av de mer ekonomiskt stabila/försiktiga bankerna. Gnällde därför inte när jag fick svaret att lokalkontoren fått direktiv uppifrån att inte få ge ränterabatter, mest för att räntan ändå ligger lågt. Ska snart binda om en del av vårt bottenlån så det var nice att höra att du fått lägre än deras officiella, fler från SHB som fått ränterabatter senaste tiden, hur mycket isåfall?
Jag tycker inte det verkar som om just Handelsbankens räntor ligger lågt. Jag tycker att Handelsbankens räntor verkar vara rätt så höga. Min rekommendation är att kolla med några andra banker innan du lägger om och ta dig en funderare på hur klokt det egentligen är att ha flera olika bindningstider på ert bolån. Jag tycker det verkar som om de som delar upp lånet på olika bindningstider får betala mer än de som inte gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.