567 667 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Vad tror du att man får för erbjudande om man vill dela sitt lån på tre och lägga vardera del i olika banker?Alfredo skrev:
Min gissning är att banken som får det sista pantbrevet får man en skitränta av, för de tar en hyfsat stor risk med dålig säkerhet. Med en BRF är det inte riktigt samma sak.
Nej det är säkert ingen bra lösning för de allra flesta. Min poäng var att ifrågasätta uttrycket att "byta bank". Enligt min mening framstår det alltför ofta som om man endast "kan" ha en bank. Jag tycker det synsättet är lika olyckligt som om man exempelvis bara skulle kunna ha en leverantör av livsmedel.Nyfniken skrev:
Idag verkar det som normen är att man har enbart en bank. När man av någon anledning tror att gräset är grönare på andra sidan så tar man allt sitt pick och pack och drar från den gamla banken till den nya, ofta utan att överväga andra lösningar. Varför det?
Jag tycker istället att man förutsättningslöst ska undersöka vilken kombination av tjänster och leverantörer som ger det bästa värdet. För många är det säkert att samla sina/familjens/företagets alla engagemang i en bank och det är inget fel i det. Vill någon bara handla på ICA så får denne gärna göra det. Jag hoppas dock att denne någon då och då åtminstone kollar vad konkurrenterna erbjuder.
Alla personer/familjer har olika ekonomiska situationer och jag menar på intet sätt att det är lämpligt för alla att sprida sina affärer på en massa olika banker. Tro inte det. Jag menar dock att det för vissa kan vara lämpligt att anlita flera banker och då tycker jag man ska nyttja det.
Det har nämnts att man ofta måste vara "helkund" för att få de bästa villkoren. Beroende på familjens situation kan det mycket väl vara möjligt att vara "helkund" hos flera banker. Begreppet "helkund" innebär inte att man inte kan ha andra banker utan enbart att man uppfyller vissa (förhandlingsbara) villkor.
Min är erfarenhet är att de även faktiskt kan vara bra om bankerna vet att man har engagemang i andra banker. Förhandlingsläget är ofta bättre om den aktuella banken vet att den inte är ensam och kan man oroa den ena banken med att man kanske helt lämnar dom så tror jag möjligheten till bra villkor är bättre än om de sitter tryggt förvissade om att "de är den enda".
Jag har ofta känslan att bankerna mycket aktivt arbetar enligt principen att "lura" i en som "helkund" med relativt bra initiala villkor, för att sedan successivt försämra dessa väl medvetna om att folk är trögrörliga. Genom att vara aktiv och "otrogen" tror jag att man i viss mån kan motarbeta detta arbetssätt.
Slutligen irriterar jag mig på att att det fortfarande (nu pratar jag inte om denna tråd utan i största allmänhet) verkar finnas en känsla av att man ska ta av sig mössan och bocka innan man kliver in på Banken. Det kanske passade på trettiotalet men inte numera. Banken är en leverantör. Leverantören vill ha dig som kund, annars tjänar han inga pengar. Det är du som kund som väljer den bästa leverantören. Otur för dom andra. Så tänker jag.
Hur som helst börjar detta bli rätt OT. Detta är Pers tråd om räntor och om inte han ber mig kommer jag inte ytterligare att kommentera kring ämnet "byta bank".
Har nu efter lite förhandlande beslutat att byta bank från sparbanken 1826 i kristianstad som gav mig deras bästa bud på 3,58 rörlig ränta 1 månads bindningstid.
Danske bank gav mig 0,75 i rabatt på deras 3 månaders ränta dvs 3,20.
så ifrån 1 juli har vi lite ändrade förusättningar.
Danske bank 3 månadres ränta 3,20, lån 2975000 .
Ps samma dag fick min syster 3,20 hos banken som jag flyttar ifrån, hur kan det vara möjligt??
Danske bank gav mig 0,75 i rabatt på deras 3 månaders ränta dvs 3,20.
så ifrån 1 juli har vi lite ändrade förusättningar.
Danske bank 3 månadres ränta 3,20, lån 2975000 .
Ps samma dag fick min syster 3,20 hos banken som jag flyttar ifrån, hur kan det vara möjligt??
Ja du vet ju vad jag har Per men det är inte publicerbart däremot har jag ett aktuellt erbjudande från Handelsbanken igår.
Det kan vara svårt att uppnå då jag har vissa fördelar men är ändå en hint om vad de kan erbjuda om viljan finns utan att gå med förlust precis.
Erbjudandet är stibor 90 + 0,2 % under en tvåårsperiod från tecknande - alltså just nu 2,34 % ränta. Lån på 450 000 kr bara men en del andra krav såsom flytt av ett relativt stort sparande plus en del företagsrelaterade konton som skall flyttas.
Nu är det inte aktuellt för mig än utan det bestäms av andra faktorer inom några veckor men detta är det bästa de kunde erbjuda mig efter en del diskussioner
Det kan vara svårt att uppnå då jag har vissa fördelar men är ändå en hint om vad de kan erbjuda om viljan finns utan att gå med förlust precis.
Erbjudandet är stibor 90 + 0,2 % under en tvåårsperiod från tecknande - alltså just nu 2,34 % ränta. Lån på 450 000 kr bara men en del andra krav såsom flytt av ett relativt stort sparande plus en del företagsrelaterade konton som skall flyttas.
Nu är det inte aktuellt för mig än utan det bestäms av andra faktorer inom några veckor men detta är det bästa de kunde erbjuda mig efter en del diskussioner
Främst just högt sparande som de kan få förvalta (med mina egna placeringsval) företagsaffärer och många år kvar för mig och min familj då vi är relativt unga.
Sedan är det en fördel med många tidigare kontakter och ett brett kontaktnät plus låg risk
Sedan är det en fördel med många tidigare kontakter och ett brett kontaktnät plus låg risk
Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket på lån, jag provade med HB jag men den Banktjänstemannen sa att binda den till Stibor 90 va inget de körde med i Banken längre, samma svar från Danske Bank.
Fan jag blir arg på sånt här..., dom ljuger ju
Jag skulle tro att Kinglolle och jag har liknande förutsättningar.
Företag, en bra slant spara,t låg risk, unga
Kinglolle har ju fått till en deal som inte jag trodde fans längre.
Outa din bankKvinna (man) så jag imorgon)))
Fan jag blir arg på sånt här..., dom ljuger ju
Jag skulle tro att Kinglolle och jag har liknande förutsättningar.
Företag, en bra slant spara,t låg risk, unga
Kinglolle har ju fått till en deal som inte jag trodde fans längre.
Outa din bankKvinna (man) så jag imorgon)))