Mikael66 skrev:
1) 3,43% 2) 2012-06-30) SEB 4) 1,025 mkr 5) Mikael66
Ändring av den rörliga räntan i dagarna.
Hälsn
/Mikael
Bra att det går åt rätt håll. Jag har nu uppdaterat listan. Jag ändrade dock räntejusteringsvillkorsdagen till den 20 eftersom jag är ganska säker på att det är då (och inte den 30e) din ränta justeras.

Sisyfos skrev:
Lån 1 1) 3,90% 2) 2017-04-30 3) Handelsbanken 4) 0,8 mkr 5) Sisyfos
Lån 2 1) 3,40% 2) 2014-04-30 3) Handelsbanken 4) 0,5 mkr 5) Sisyfos
Lån 3 1) 3,70% 2) 2015-04-30 3) Handelsbanken 4) 1,0 mkr 5) Sisyfos
Jag har uppdaterat Sisyfos även om jag inte förstår mig på varför du delat upp ditt lån i tre olika delar. Hade det inte varit bättre för dig (=mer ekonomiskt fördelaktigt) om du hade satsat allt på ett och samma kort?

Sisyfos är nog en likadan person som jag och min man, tryggheten är viktigare än att det blir så billigt som möjligt. Vi har också delat upp på flera mindre lån med olika slutdatum. På så vis riskerar vi aldrig att räntorna är jättehöga samtidigt som vi ska skriva om allt.

Sent from my SK17i using Byggahus

Men problemet blir då att ni i praktiken har förhandlat bort ert förhandlingsutrymme. Om ni har flera lån med olika bindningstid är banken säker på att ni kommer att förbli dem trogna oavsett hur dåligt erbjudande de ger er. Om ni istället har samma bindningstid kan ni byta bank om er bank inte ger er bra ränta nog.

Suhagg skrev:
3-mån 3.69% Swedbank 1mkr
Kul! Betydligt bättre än 4%. Vilket datum justeras räntan? Har för mig att det är olika hos Swedbank.

Nej, det fungerar utmärkt att flytta ett lån i taget om vi känner för det. Vi blir aldrig helkunder hos någon, men å andra sidan står bankerna på tå för oss för att vi ska bli det ;)´. Och det ger ganska gott förhandlingsutrymme.

Tilläggas kan ju även att i lantbruksbranchen, som vi egentligen är mest hemma i, är det ett mycket vanligt upplägg att dela upp lånen med flera olika bindnngstider.

Wilfa skrev:
Nej, det fungerar utmärkt att flytta ett lån i taget om vi känner för det.
Är lånen på samma fastighet och har ni verkligen prövat?

Wilfa skrev:
Tilläggas kan ju även att i lantbruksbranchen, som vi egentligen är mest hemma i, är det ett mycket vanligt upplägg att dela upp lånen med flera olika bindnngstider.
Så gör väl majoriteten av alla bolånekunder?

Nyfniken skrev:
Så gör väl majoriteten av alla bolånekunder?
Det verkar ju inte som det när man läser här. Vi har i alla fall flera olika lån, dessutom på flera olika fastigheter och har olika lptider så att alla lån aldrig förfaller samtidigt, utan det är ganska jämt spritt över tiden på respektive fastighet. Och vi har flyttat enstaka lån, inga som helst problem.

Wilfa skrev:
Vi har i alla fall flera olika lån, dessutom på flera olika fastigheter ... Och vi har flyttat enstaka lån, inga som helst problem.
Okej, jag förtydligar min fråga:
Har ni haft två hypotekslån på en och samma fastighet i olika banker?

Nyfniken skrev:
Som ni sen har lyckats få riktigt bra ränta på av annan bank för att flytta en del av hypotekslånet?

Ser ingen som rapporterat Swedbank 2-månaderslån. Har ett sådant sedan tidigare med en ränta utan rabatt på omkring 3.5%.
Det vill man inte ge någon rabbat på då man säger att den lånetypen "inte finns". Man har länge velat ha över mig på 3-månaderslån på det men aldrig kunna erbjuda en rabatt så jag kommer under 2-månaderslånet.
Någon som har 2-månaders på Swedbank och får rabbat eller hur agerar er bankman?

Nyfniken skrev:
Javisst :)

1) 3,30% 2) 2015-03-28 3) Nordea 4) 3,2 mkr 5) bumpaberra

Låste på 3 år, kanske dumt då vi ganska precis efter det kom på att vi borde bygga vårt 4:e hus. Men det går att flytta säkerheten för panten sa banken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.