M mojjen skrev:
Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad kan anses som ett bra pris, respektive alldeles för dyrt.
Själv tänker jag 3% riktigt bra, 4% i överkant, 5% sök ny mäklare.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant:)
Jag sålde BRF i Stockholmsförort förra året. Här, i denna kommun, jobbar mäklarna mest med fasta arvoden för BRFer. Jag sålde min för 4,5 miljoner med ett fast mäklararvode på 58.000 (blir 1,3%). plus Hemnet då, vilket på deras prislista (som bygger på procent av priset) blev 15.000. Men Hemnet kan man ju skippa om man vill.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man skall nog se det som att bankerna är en stor del i detta. Genom at ”outsourca” mäklarfunktionens administriva delar så slipper de resurssätta för det. Banken hade antagligen inte kunnat ta lika bra betalt…

Ofta kräver banken av köparna att affären skall gå vis mäklare om köparna skall få lån beviljade… perfekt för banken.
100% detta. Banken tycker det är smidigt och det är deras arbete som försvinner och kunden betalar.

Har sålt hus privat där köparen mer eller mindre blev tvingad att ta det via mäklare även om jag hade alla papper på plats.
Köparen fick snällt betala mäklaren för "tjänsten". Som egentligen inte behövdes i detta fall men banken vill ju inte rota i det..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Gäller inte dödsbon, vad jag fått fram.
Jo det gör det. Men man måste ha en skatt att dra av mot. Har man inte betalt någon skatt kan man inte få avdrag

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant:)
Du ska ha rätt personkemi med mäklare. Du ska känna förtroende. Gå på några olika visningar och se hur de agerar. Be dom lokala lämna offert. Skit i vad dom tror om slutpriset, det är bara hittepå. Om du ska betala hemnet ska du ha motsvarande avdrag på arvodet. Du betalar mäklaren för att hitta bästa köpare och bästa pris.
Dom flesta mäklare ligger mellan 50-150 kr beroende på objektet.
Alla mäklare vill ha snabba avslut oavsett prismodell, det är först då dom får sin lön.
Undvik trappor det är bara mäklaren som tjänar på det. Om inte ska första steget ligga högt

Ja gå på visningar. När jag har gjort det har man träffat skitkonstiga typer som inte säger hej, inte frågar vad man är ute efter och som sen inte ens ringer och frågar om man vill lägga bud.

Jakten slutade med att jag sålde den själv med en mäklare som bara skötte pappersarbetet. Jag slog försäljningsrekord i både Jönköping och Stockholm. Dvs jag överträffade alla andra mäklares vildaste fantasier om slutpriset och drog in mer än jämförbara objekt. Tror att en del av detta berodde på att jag var trevlig och verkligen visste allt om huset och föreningarna.

M mojjen skrev:
Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Det är viktigt att komma ihåg att komma ihåg att mäklaren inte har samma mål som säljaren. Båda vill tjäna pengar, visst. Men mäklaren vill göra det snabbt. Och ett par % på 100000kr extra är dåligt timpeng för mäklaren men gär stor skillnad för säljaren.

Arvode beräknat i % av försäljningspriset är helt enkelt ganska oseriöst. Kan man tycka. Det man bör betala sin mäklare är ersättning för nedlagt arbete. Dock brukar dessa %-siffror alltid vara satta med syfte att ge en rimlig intäkt för mäklaren. Så att det är 1,5% på Lidingö och 5% på en mindre ort kan i slutänden innebära lika mycket pengar till mäklaren för lika mycket arbete. Så fast pris är det enda rimliga.

Ett dödsbo har normalt inte bråttom. Man får nästan alltid ut högre pris ju längre man har objektet ute på marknaden. Det kan vara bra att vara tydlig som säljare med att man vill ha bra betalt och inte är intresserad av gå ner i pris. Det kommer nya spekulanter varje vecka. Förr eller senare brukar det komma en spekulant som betalar vad objektet är värt.

Även om det är bekvämt att använda mäklare betyder det inte att det är nödvändigt. Visst har det fördelar. Men det är klokt att tänka på att det inte är mäklaren som säljer, utan säljaren. Dvs det är säljaren som sätter priset inte mäklaren. Samt att de spekulanter som är intresserade inte bryr sig ett dyft om vilken mäklare säljaren anlitat. Spekulanten ser endast på objektet. Speciellt om objektet finns på Hemnet eller Booli kommer alla spekulanter att se det oavsett vilken mäklare man anlitar.

Så du har helt rätt i att det viktiga vid val av mäklare är arvodet. Förutsatt naturligtvis att mäklaren har erfarenhet av liknande objekt. Men det är väl endast sådana vi diskuterar.

• Gilla
Frsto och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Japp, du betalar 88% av arvodet själv, med skattade pengar.
Lite mindre. 100 - 22 = 78

S
J Johnny2times skrev:
Försök få till en ”hockeyklubba” baserat på slutpris.

T ex

Om < 1,3 mkr så 2,5%
Om 1,5 mkr så 3%
Om > 1,7 mkr så 4,5%

Då får du en mäklare som jobbar hårt för att du skall få bra betalt
Berätta vad en mäklare gör när han jobbar hårt för att kunden ska få bra betalt?

Jag är tämligen övertygad att kunden i näst intill alla fall (vanliga bostadsvillor till 100%) så får man lika mycket betalt utan mäklare som med mäklare. Mäklaren gör ju ingenting för att sälja huset.

Man betalar enorma pengar för snabb hjälp med att skriva kontrakt ( som dom sen inte tar något ansvar för ) och en AI genererad säljannons med bilder som inte är bättre än vad man kan ta själv.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Berätta vad en mäklare gör när han jobbar hårt för att kunden ska få bra betalt?

Jag är tämligen övertygad att kunden i näst intill alla fall (vanliga bostadsvillor till 100%) så får man lika mycket betalt utan mäklare som med mäklare. Mäklaren gör ju ingenting för att sälja huset.

Man betalar enorma pengar för snabb hjälp med att skriva kontrakt ( som dom sen inte tar något ansvar för ) och en AI genererad säljannons med bilder som inte är bättre än vad man kan ta själv.
Tja, är aktiv på visningarna, stylar bostaden, lägger tid på objektbeskrivningen, jobbar aktivt med budgivarna, tar bra bilder, kanske drönarfilmer? Ser till att så många som möjligt får del av annons/objektbeskrivningen.

Finns massor som skiljer en bra och dålig mäklare åt.

• Gilla
Frerider och 2 till
  • Laddar…
Jag vete sjuttom om en mäklare gör så stor skillnad, vad kan dom göra ?

Visst, hur annonsen är skriven, och till viss del även prospektet, men i övrigt ? då är ju bara mäklaren en person som öppnar dörren till bostaden och sen håller reda på budgivningen ?

Jag kanske inte är som gemene man, men jag bedömer ju vad bostaden är värd när jag tittar på den och tar reda på fakta om den, mäklaren har en minimal del av detta, varför skulle jag bjuda högre pga mäklaren ? hur skulle det gå till ?

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Frerider och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

Visst, hur annonsen är skriven, och till viss del även prospektet, men i övrigt ? då är ju bara mäklaren en person som öppnar dörren till bostaden och sen håller reda på budgivningen ?

Jag kanske inte är som gemene man, men jag bedömer ju vad bostaden är värd när jag tittar på den och tar reda på fakta om den, mäklaren har en minimal del av detta, varför skulle jag bjuda högre pga mäklaren ? hur skulle det gå till ?
Till att börja med har en bra mäklare ett spekulantregister.

S saltis99 skrev:
Till att börja med har en bra mäklare ett spekulantregister.
Hur ofta är det relevant ? det gäller ju vanligen bara speciella bostäder, antingen utförandet eller specifika områden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

Jag var tidigare också av tron att en mäklare egentligen inte tillför så mycket. Mer att en dålig mäklare kan shabbla bort affären. Något man inte skall underskatta.

Men så har jag då sett dels den här mäklaren som är aktiv i "vårt" område, och som "alltid" får uppseendeväckande höga priser. Och det är ofta 20 - 25% mer än man kanske skulle vänta sig. Hur hon gör begriper jag inte.

Och så mäklaren som sålde dotterns lägenhet. Han verkade göra allt rätt. Det blev ett bra pris, men iofs. inte uppseendeväckande bra, möjligt att en annan mäklare skulle lyckats också. Men om man tittar på hans statistik, så verkar han göra allt rätt om och om igen.

J Johnny2times skrev:
Försök få till en ”hockeyklubba” baserat på slutpris.

T ex

Om < 1,3 mkr så 2,5%
Om 1,5 mkr så 3%
Om > 1,7 mkr så 4,5%

Då får du en mäklare som jobbar hårt för att du skall få bra betalt
Fast en seriös mäklare jobbar lika hårt för alla affärer och brinner inte för att få det där ena höga arvodet. Bättre göra generellt bra affärer och få återkommande kunder. I din logik så skulle en mäklare fördela sin tid så att de som ger mest betalt får tiden och de affärer som går trögare får mindre tid.

Procenten är oviktig, en mäklare som tar samma procent över alla objekt är inte seriös. Arvode efter insats skulle jag säga. Det kan vara lättare att sälja en BR för 6 miljoner än en för 3. Varför ska den med dyrare BR betala dubbelt?

Skulle heller inte välja en ,mäklare "som säljer flest av alla i hela världen". För hur mkt tid har han för dig då? Oftast har han en massa assistenter som gör det mesta av jobbet och du vet inte vem som står på visningen.

Ovan är såklart mina synpunkter och hur jag jobbar, men också min syn på det om jag skulle sälja privat.

GlennB GlennB skrev:

Jag intyga att en mäklare gör mer än att öppnar en dörr och håller i budgivningen. En viktig sak är att bygga ett förtroende till spekulanterna och få dem att känna trygghet i köpet. Att kunna sälja in bostad, byggnadssätt, planlösning, område, skolor etc. Ta bort eventuella hinder såsom att bostaden har fel planlösning, för litet badrum, ett rum för lite mm. Förhandling och argumentering när bud som kommer är för låga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.