14 364 läst ·
72 svar
14k läst
72 svar
Vad har ni betalat för arvode till mäklare. BRF tätort.
Tyvärr finns det väl många korkade människor med pengar och då kanske en mäklare kan övertyga dom med sådant snack och att lägga in apelsiner på köksbänkarna osv.D D_ReSk skrev:Jag intyga att en mäklare gör mer än att öppnar en dörr och håller i budgivningen. En viktig sak är att bygga ett förtroende till spekulanterna och få dem att känna trygghet i köpet. Att kunna sälja in bostad, byggnadssätt, planlösning, område, skolor etc. Ta bort eventuella hinder såsom att bostaden har fel planlösning, för litet badrum, ett rum för lite mm. Förhandling och argumentering när bud som kommer är för låga.
Tänker jag bara i mitt perspektiv är allt det där 100% irrlevant.
Jag har också bilden av att det finns olika kvaliteter på mäklare vissa lägger ner lite extra jobb har koll på läget och är skärpta i skallen och är seriösa och får ofta ut en högre summa på varje försäljning. vi har så i stan jag bor i också ena firman säljer nästan alltid till högre pris än den andra med några mer osmidiga individer som inte förstått att det är kunderna man jobbar för i slutändan..
Att ha en trött ointresserad mäklare som står och babblar strunt med några den känner och råkar prata bort nån intressent mot mäklaren som lägger ner lite extra energi är trevlig och allert kan ofta få nån att lägga ett bud till och plötstligt fick man 25 eller 30 000 extra eller kanske ännu mycket mer om det är en extra budgivare för att mäklaren gjorde sitt jobb.. att då stå och spara och fundera vilken mäklare som är billigast är ofta helt ointressant.. att den duktiga kosta nån tusenlapp extra men drar in högre slutpris på rätt upplägg..spara 3000 mäklararvode men få in 30- 50 - 100 tusen extra för mäklaren spelar alla kort rätt..
En bra mäklare kan dra in stora summor extra med att den gör allt rätt i varje läge till säljaren och vid ev krångel så är man väldigt glad att man har en bra hjälpsam kunnig och bra mäklare..
och en klåpare till mäklare kan förstöra relationen till en köpare med att vara osmidig och förslappad och ge ett mindre seriöst intryck och plötsligt hade men nån intresserad köpare mindre..och får ta ett skambud under utgångspris för att sälja ,där den bra mäklaren istället fick 3 köpare att buda över varandra till långt över utgångspris..
Att ha en trött ointresserad mäklare som står och babblar strunt med några den känner och råkar prata bort nån intressent mot mäklaren som lägger ner lite extra energi är trevlig och allert kan ofta få nån att lägga ett bud till och plötstligt fick man 25 eller 30 000 extra eller kanske ännu mycket mer om det är en extra budgivare för att mäklaren gjorde sitt jobb.. att då stå och spara och fundera vilken mäklare som är billigast är ofta helt ointressant.. att den duktiga kosta nån tusenlapp extra men drar in högre slutpris på rätt upplägg..spara 3000 mäklararvode men få in 30- 50 - 100 tusen extra för mäklaren spelar alla kort rätt..
En bra mäklare kan dra in stora summor extra med att den gör allt rätt i varje läge till säljaren och vid ev krångel så är man väldigt glad att man har en bra hjälpsam kunnig och bra mäklare..
och en klåpare till mäklare kan förstöra relationen till en köpare med att vara osmidig och förslappad och ge ett mindre seriöst intryck och plötsligt hade men nån intresserad köpare mindre..och får ta ett skambud under utgångspris för att sälja ,där den bra mäklaren istället fick 3 köpare att buda över varandra till långt över utgångspris..
Oavsett vad det är en mäklare kan göra så kan andra mäklare oxo göra samma sak. I normalfallet är det ingen praktisk skillnad mellan vad olika mäklare gör.GlennB skrev:
Det är inte mäklaren som säljer. Om man som säljare inte är nöjd behöver man inte sälja. Tänk på att det är du som säljare som bestämmer.H hempularen skrev:
Nu gäller TS fråga inte Stockholm utan ett helt annat område med helt andra förutsättningar.H hempularen skrev:
Du låter som en reklaminslag för en mäklare. Vilken mäklare som helst. Det du skriver kan i teorin vilken mäklare som helst göra lika bra. Vad som man inte vet och inte kan få reda på är hur duktiga mäklarna man överväger att anlita är. Så det är ingen som helst hjälp vid val av mäklare.D D_ReSk skrev:Jag intyga att en mäklare gör mer än att öppnar en dörr och håller i budgivningen. En viktig sak är att bygga ett förtroende till spekulanterna och få dem att känna trygghet i köpet. Att kunna sälja in bostad, byggnadssätt, planlösning, område, skolor etc. Ta bort eventuella hinder såsom att bostaden har fel planlösning, för litet badrum, ett rum för lite mm. Förhandling och argumentering när bud som kommer är för låga.
Det som avgör hur bra spekulanter som intresserar sig för objektet är egentligen nästan enbart spekulanterna själva. Samt till lite del fotografierna i annonsen. Att formulera en säljande bra annons kan alla mäklare. Glöm inte att de alla har en lång mäklarutbildning på universitet eller högskola.
Det som avgör hur bra en försäljning går är hur bra spekulanter som råkar finnas på marknaden den (korta) tid annonsen är ute. Alltså vilka som kollar på Hemnet och eller Booli just då. Det ligger helt utanför mäklarens kontroll.
Ok, säger du samma sak om advokater, fotbollsspelare, lärare, utredare inom polisen, snickare, arkitekter etc? För enligt dig gör människan ingen skillnad. För snickaren är det ju samma brädor. I teorin kan alla ovan göra samma sak, ändå finns det skillnader.O skrev:
Oavsett vad det är en mäklare kan göra så kan andra mäklare oxo göra samma sak. I normalfallet är det ingen praktisk skillnad mellan vad olika mäklare gör.
Det är inte mäklaren som säljer. Om man som säljare inte är nöjd behöver man inte sälja. Tänk på att det är du som säljare som bestämmer.
Nu gäller TS fråga inte Stockholm utan ett helt annat område med helt andra förutsättningar.
Du låter som en reklaminslag för en mäklare. Vilken mäklare som helst. Det du skriver kan i teorin vilken mäklare som helst göra lika bra. Vad som man inte vet och inte kan få reda på är hur duktiga mäklarna man överväger att anlita är. Så det är ingen som helst hjälp vid val av mäklare.
Det som avgör hur bra spekulanter som intresserar sig för objektet är egentligen nästan enbart spekulanterna själva. Samt till lite del fotografierna i annonsen. Att formulera en säljande bra annons kan alla mäklare. Glöm inte att de alla har en lång mäklarutbildning på universitet eller högskola.
Det som avgör hur bra en försäljning går är hur bra spekulanter som råkar finnas på marknaden den (korta) tid annonsen är ute. Alltså vilka som kollar på Hemnet och eller Booli just då. Det ligger helt utanför mäklarens kontroll.
Att kunna fånga en spekulant som hade struntat i att lägga bud kan göra betydligt mer än 25’ i slutpris. På min marknad är det inte ens ett bud i budgivningen.
Du har helt rätt i att marknaden styr, vem är ute och ska köpa. Men en bra mäklare kan även vända en del av de som tänkt avvakta, som väljer mellan ett objekt och ett annat mm.
Tror man verkligen att en mäklare inte kan spela någon roll så tycker jag man ska gå på den absolut billigaste eller helts Hemverket eller låta chat GPT ta fram avtalen. För har man den inställningen så vill man helst slippa den kunden.
Det underlättar om det finns tänkbara köpare. Antingen måste du annonsera för att hitta dem, eller så kan du börja med att kontakta de som redan finns i ditt register. Så mitt svar på din fråga är "nästan alltid".GlennB skrev:
Nu förstår jag ju att du försöker raljera, men även du inser väl skillnaden här ?D D_ReSk skrev:
I samtliga övriga fall beror resultatet på skickligheten hos utföraren (utom möjligen polisen) , men priset på en försäljning beror ju på vilka och hur många köpare det finns.
Om köparen bara vill och kan betala 3 miljoner spelar det ingenr oll om mäklaren tror sej vara guds son och tar 50% i arvode eller om det är din kusin som tar 0% i arvode.
Det finns säkert en del fullkomliga idioter ute på marknaden ja, men så värst många tror jag inte dom är.D D_ReSk skrev:
..Vilket bankerna, som AV EN HÄNDELSE ofta äger mäklarfirmor, inte brukar vilja gå med på.. så lustigt det kan bli..D D_ReSk skrev:
Hur ofta säljs en fastighet till någon i "mäklarens register" ? en gång på 1000 ?S saltis99 skrev:
Som jag sa, det finns vissa specifika fall som det kan bli så, men det är inte det nomala.
SÅ i praktiken är mäklaren en fotograf som skriver en text (vanligen innehållande en massa fel) och sen öppnar han dörren.
I Stockholm är det tämligen vanligt att objekt säljs underhand utan att annonseras, d v s att de säljs till kontakter som mäklaren redan har eller skaffar innan objekt annonseras. Om jag vänder på det, vad är det som gör att mäklaren behöver öppna dörren tror du? Vad är det som får spekulanterna intresserade - för de dyker ju inte upp av sig själv?GlennB skrev:
C Crewzer skrev:
Gissar att dessa låga procentsatser hänger ihop emd att Lidingö är aningen dyrare än SkaraslättenN Nikfu01 skrev:
Du missar poängen här. Som mäklare får man sitt arvode oavsett om man gör något eller inte. T.ex. om säljaren själv hittar en köpare och skriver avtal och genomför hela ägarbytet själva så har mäklarna i sina uppdragsavtal en klausul som säger att de skall ha sitt arvode ändå.D D_ReSk skrev:
De du räknar upp: advokater, fotbollsspelare, lärare, utredare inom polisen, snickare, arkitekter etc måste göra sitt jobb för att få betalt.
Jag tar upp ett extremt, men inte ovanligt, fall som tydligt sätter fingret på att valet av mäklare inte spelar någon roll.
En bra mäklare är inte en som får köparna att köpa något de inte vill ha.D D_ReSk skrev:
Seriösa spekulanter som kan tänka sig att lägga bud har betydligt bättre koll på vad de vill ha än en aldrig så bra mäklare.
Det är ett bra råd.D D_ReSk skrev:
Det är bara onödigt komplicerat och kostsamt.D D_ReSk skrev:
När det gäller att ta fram avtal är det knappast mycket svårare att man som säljare bara skriver av avtalet från när man köpte och anpassar de få skillnaderna. Som t.ex. namn på köpare och säljare, belopp och datum. Det behöver inte vara svårare än så.
Betydligt mer sällan.GlennB skrev:
Att det alltid finns köpare i mäklarnas register som vill köpa omgående tycker jag låter mycket osannolikt.
Mäklarna har sina register för att tjäna pengar. Dvs för att hitta den som betalar. Alltså säljarna. Köparna hittar objekten via hemnet, booli och mäklarnas egna annonser/hemsidor.
Skulle säga fast arvode 60.000. Sen får du förhandla om vad som ska ingå: styling, foto, Hemnetannons(dyrt) etc.M mojjen skrev:Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad kan anses som ett bra pris, respektive alldeles för dyrt.
Själv tänker jag 3% riktigt bra, 4% i överkant, 5% sök ny mäklare.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant![]()
Det är bara attraktivt för en ”dålig” mäklare. En ”bra” mäklare gör hellre en affär till, än slösar sin värdefulla tid på att gneta fram en halv procent till…J Johnny2times skrev: