Nissens Nissens skrev:
Nja, man drar ju av mäklarkostnaden på vinsten. Så det blir ju skatten på den avdragna summan man ”sparar”. Vinstskatten är 22% har jag för mig…
Det stämmer helt. Denna lägenheten kommer dock inte gå med vinst.

M mojjen skrev:
Det stämmer helt. Denna lägenheten kommer dock inte gå med vinst.
Du är medveten om att det finns skattelättnader även när man säljer med förlust?

J Johnny2times skrev:
Försök få till en ”hockeyklubba” baserat på slutpris.

T ex

Om < 1,3 mkr så 2,5%
Om 1,5 mkr så 3%
Om > 1,7 mkr så 4,5%

Då får du en mäklare som jobbar hårt för att du skall få bra betalt
Ja, eller 2,5%-3% upp till förväntat pris, 10% på allt över det. Den modellen har vi använt många gånger.

K Kasken skrev:
Du är medveten om att det finns skattelättnader även när man säljer med förlust?
Vad tänker du då? Utan vinst så får jag ingen skatt alls. Då finns inget att dra av.

H hempularen skrev:
Jag tror att det bästa är att inte titta alltför mycket på arvodesnivån. Utan leta fram en BRA mäklare. Titta på vilka mäklare som säljer likartade objekt, jämför vad de får ut (prishistorik på BOOLI och hemnet). Om möjligt gå på en visning som mäklaren håller.

I vårt område finns det en mäklare som regelmässigt får ut 20 - 25% högre pris än mäklaren från en annan lokal mäklarfirma. Jag begriper inte hur hon gör. För några år sedan var det två villor till salu i samma kvarter, visning samma dag. Från bilderna såg de ut att vara i likartat skick. Den sämre mäklarfirman sålde en villa som var 10% större, på ett lite bättre läge i kvarteret för ca 8 milj. Den bättre mäklaren sålde en lite mindre villa med industrilokaler på andra sidan gatan för drygt 12 milj, om jag minns rätt. På samma dag.

En annan metod som kan vara bra vid utvärdering av mäklare, är deras statistik. Det finns en sida på nätet (har tappat bort länken) där man ser vilka mäklare som har sålt för mest totala summa under ett år. Stor löpandeband liknande försäljning behöver inte vara bra, man får vara lite försiktig. Dottern sålde en bostadsrätt där den mäklare som var mest aktiv i det området även råkade ligga på rekordnivåer i statistiken, typ en av de mest säljande mäklarna i landet. Jag var lite skeptisk, risk för "löpande band". Men vi såg också att han i snitt sålde lite dyrare än övriga mäklare som var aktiva i det området. Det blev kanonbra, och inte bara försäljningen, utan sådant som att han själv tog kontakt senare när det var dags att deklarera försäljningen och skötte det.

Jag har också sett resultatet när det är en riktigt billig mäklare. Min son köpte bostadsrätt, mäklaren var usel, och deklarerade mitt i budgivningen att sonens bud var bra, och nu orkar jag inte hålla på med den här budgivingen, "du får köpa". Utan att övriga budgivare fick någon mer chans. Vid tillträdet kunde sonen se på likvidräkningen att arvodet till mäklaren var 25 000 kr (lägenheten kostade 1,3 milj). Vid visningen upptäckte vi att det fanns en diskmaskin inbyggd i ett skåp (sonen ville låta mig bygga in en DM i det skåpet, vi öppnade för att mäta). Fanns ingen information om att det finns en diskmaskin. En sådan sak kan vara en "dealbreaker" när en ung person skall köpa sin första etta, som detta var.
Väldigt stolt över att läsa detta svar.
Vad är 5000kr extra, om mäklaren ger dig 100 000kr mer än konkurrenten?

För ett tillägg hade jag även kollat på hur många annonser respektive mäklare har ute på booli just nu. Desto fler annonser, ju mindre tid kommer mäklaren kunna ge dig. :)
Om en mäklare har 100 uppdrag men säljer 20 och en annan har 30 men säljer 15, tycker jag det säger mycket om prioriteringar.
Mäklare med fast arvode kommer bara bry sig om att sälja, inte till vilket slutpris. Så procentsats är alltid bäst.
Tack för mig.
Vänliga hälsningar, en mäklare som är trött på säljare som bara bryr sig om arvodet. Det missgynnar oftast bara slutpriset.

• Gilla
Snurrespratt och 3 till
  • Laddar…
IdaBo
M mojjen skrev:
Vad tänker du då? Utan vinst så får jag ingen skatt alls. Då finns inget att dra av.
Man får dra av 50 procent av förlusten. Av den summan får man skattereduktion med 30% upp till 100.000 och 21% på det som överstiger 100.000.

IdaBo IdaBo skrev:
Man får dra av 50 procent av förlusten. Av den summan får man skattereduktion med 30% upp till 100.000 och 21% på det som överstiger 100.000.
Gäller inte dödsbon, vad jag fått fram.

M mojjen skrev:
Håller på att sondera mäklare. Svårt att utvärdera så mycket mer än Arvodet. Så tänkte åtminstonde undersöka vad som är bra eller mindre bra erbjudande. Objektet, en Rellativt ny BRF i Tätort, 8-10 mil från Göteborg. Objketet förvänats säljas för ca 1,5 milj.
Vad kan anses som ett bra pris, respektive alldeles för dyrt.
Själv tänker jag 3% riktigt bra, 4% i överkant, 5% sök ny mäklare.
Vad har ni fått för erbjudanden. Om ni sålt på skaraslätten så extra intressant:)
Vi har just sålt på Lidingö. Här ligger arvodena från 1,4%-2%. Vi gjorde upp en deal med mäklaren efter dennes värdering. Under värderingen 1%, värderat pris 1,5%. Allt över 1,8%. Vilket triggade mäklaren som gjorde ett bra jobb. Lycka till!

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Gäller inte dödsbon vad jag fått fram. Kapitalförluster är inte avdragsgilla.

M mojjen skrev:
Om det är ett dödsbo kanske ni sålt av aktier/fonder med vinst? Det kvittas mot andra kapitalförluster. :)

M Mäcklare skrev:
Om det är ett dödsbo kanske ni sålt av aktier/fonder med vinst? Det kvittas mot andra kapitalförluster. :)
Kommer nog inte sälja fonder men vanlig ränta kommer vi få in som överstiger så kan nog nyttja avdraget ändå, om jag löst på rätt. Blir ju inga hissnande summor oavsett. Gör vi en förlust på 50k, så får man göra avdrag för 50% av förlusten, mao 22% av 25k ca 5,5k.

Jag Betalade 1,6% när jag sålde min lägenhet för 4 år sedan.

En del fast, och 10% av beloppet över en viss gräns.

Mäklarn slog prisrekord i föreningen.

3-5% låter spontant ganska högt.

R rarne skrev:
3-5% låter spontant ganska högt.
Beror nog mycket på vilken prisnivå bostaden ligger på. Lite krasst så behöver mäklaren få in en summa per objekt, ungefär samma belopp oavsett om bostaden säljs för en miljon eller tio milj. Sedan försöker mäklaren troligen krama ut ett högre arvode fö tio miljoners objektet.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hur denna regel appliceras på dödsbon har jag inte koll på.
Det framgick inte tidigare i tråden att det handlade om ett dödsbo.

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är riktigt sjukt hur man skapat ett yrke som bidrar med näst intill ingenting och ändå är bland de dyraste tjänsterna man köper under sin livstid.

Det vore riktigt uppfriskande om fler började sälja sina hus utan mäklare faktiskt.
Banker och mäklare arbetar tillsammans.
Att öka priserna på fastigheter/hus ligger helt i linje med att få in alla köpare in i "ekorrehjulet", för ett livslångt beroende av bankerna.
Mäklarna och bankernas vinster är "affärsmodellen"...

• Gilla
Arborists_sthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.