hugodog skrev:
Men är det ingen här som faktiskt frågar vad det kostar att få ditten å datten installerat, dvs en fullt fungerande produkt inkl. Installation?
Tommib har sammanfattat läget väl tidigare (två gånger dessutom om jag inte minns fel). Så fort man börjar ställa mer detaljerade frågor om priser så hamnar man i "krånglig kund-facket" och kan se sig i stjärnorna efter en elektriker. Min erfarenhet är att hantverkare generellt behöver hanteras med silkesvantar fram till beställning. De är lika skygga som lodjur.

Och jag förstår elektrikern. Varför ska man hålla på och dribbla med pålästa kunder när branschen har en lite grumlig affärsmodell och man ändå badar i jobb?

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Jag anser att en försäljare är någon som visar olika varor, beskriver deras för och nackdelar och berättar vad de olika alternativen kostar. Men det är klart, det är ju en definitionsfråga.
När en elektriker åker till grossisten och köper saker för jobbet han gör så köper han saker för kundens räkning. Och för det får han betalt den tid som det tar.
Är det så att elektrikern kommer med en fullsmockad bil med material som han bara kan plocka ur blir det mer acceptabelt med påslag för lagerhållning och spill, men det verkar ju inte vara fallet.
Och då borde de säg 10% extra han tar kompenseras av att han inte behöver ta betalt för att åka och handla.

Jag inser som sagt att det inte är så i dagsläget och vissa håller inte med (framförallt elektriker) men det är så jag anser att det borde vara.
Och visst att kunden kan köpa sakerna själv men det kräver ju att kunden vet exakt vad som krävs, och det kunnandet är ju en av anledningarna till att anlita en hantverkare. Det är dessutom inte ovanligt att elektrikern inte vill installera redan inköpt material, troligtvis för att han inte då kan tjäna extra på att langa elmaterial.

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
W
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tommib har sammanfattat läget väl tidigare (två gånger dessutom om jag inte minns fel). Så fort man börjar ställa mer detaljerade frågor om priser så hamnar man i "krånglig kund-facket" och kan se sig i stjärnorna efter en elektriker. Min erfarenhet är att hantverkare generellt behöver hanteras med silkesvantar fram till beställning. De är lika skygga som lodjur.

Och jag förstår elektrikern. Varför ska man hålla på och dribbla med pålästa kunder när branschen har en lite grumlig affärsmodell och man ändå badar i jobb?
Fast hamnar man i "krånglig-kund-facket" så är det väl bara å leta vidare och skriva upp priset föregående elektriker. Här där jag bor så finns det flertalet firmor och ännu fler i grannkommunerna.
Är jobbet så pass stort så lägger man ju ner så många timmar som möjligt på att ta in offerter och referenser.
Är det ett mindre jobb med något/några uttag så kanske man får acceptera att elektrikern kanske inte kan komma med en gång och att priset kanske är lite högre.
Eller är det jag som gör/tänker helt galet?

Redigerat av moderator:
W
En fråga bara till er lite äldre i branschen.
Fanns den här problematiken innan marknade för elmatriel för privatpersoner blev så här stor?

hugodog skrev:
En fråga bara till er lite äldre i branschen.
Fanns den här problematiken innan marknade för elmatriel för privatpersoner blev så här stor?
Både ja och nej, dom höga påslagen var även innan men då var det betydligt färre privatpersoner som var medvetna av dom höga påslagen.

W
Demmpa Demmpa skrev:
Både ja och nej, dom höga påslagen var även innan men då var det betydligt färre privatpersoner som var medvetna av dom höga påslagen.
Ok, jag förstår problematiken men påslag på varor och tjänster har ju alla branscher. Både mer eller mindre.
Prissättningen verkar ju funka iom att folk anlitar hantverkare fortfarande, både inom el och vvs. Inom el är det ju lite speciellt iom att var man inte får installera produkterna själva.
Nu är jag ingen marknadsekonom men generellt sett så försvinner ju tjänster och produkter från marknaden om folk inte använder dem.

Redigerat av moderator:
@hugodog men när det inte finns några alternativ och man behöver få saker gjorda så är man ändå tvungen att köpa den dyra tjänsten/produkten.
Eller så gör man det själv ”sk fulel”.
Eller så låter man bli att underhålla/åtgärda, med farlig anläggning som följd.

Det är också därför ”fuskbyggarna” frodas över hela landet.

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
W
El och vvs kommer ju inte direkt att försvinna, men prissättningen och konkurrenspressning av priserna blir ju annat om folk slutar att handla. Det är ju i slutändan kunderna som gör att företagen fortfarande finns kvar.

W
Demmpa Demmpa skrev:
@hugodog men när det inte finns några alternativ och man behöver få saker gjorda så är man ändå tvungen att köpa den dyra tjänsten/produkten.
Eller så gör man det själv ”sk fulel”.
Eller så låter man bli att underhålla/åtgärda, med farlig anläggning som följd.

Det är också därför ”fuskbyggarna” frodas över hela landet.
Var lite sen med mitt tillägg på mitt inlägg.
I många trådar som man läser så handlar det nästan bara om vad matrialpriset är och inte vad den totala kostnaden är och vad skilladen är på installationen från flera firmor. När man köper en bil så åker (iallafall jag) runt till olika bilfirmor kollar på nätet och slår till på den jag tycker bäst om. Och jag blir snuvad på pengar hur jag än vrider och vänder på det.
Köper man ett hus så tar man förhoppningsvis med i kalkylen att saker kostar. En elinstallation i en villa är dessutom många gånger en engångskostnad.
Vad det gäller fulelen så tror jag inte den skulle minska även om påslaget inte var så stort, den som pillar med elen som lekman hemma kommer nog fortsättningsvis säga "Kan själv"

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
W
Jag är inte för ockerpriser på material på något sätt, och avtal om offererat pris skall hållas, allt annat är fel. Men om man inte tycker om priset så är det ju bara att jaga vidare och försöka förhandla fram ett pris om det är möjligt, kanske jag som är dum å naiv. Men om folk aldrig ställer krav så kommer det ju aldrig att ändras i så fall, vilket det inte har gjort på många många år.

P pjkw skrev:
Jag anser att en försäljare är någon som visar olika varor, beskriver deras för och nackdelar och berättar vad de olika alternativen kostar. Men det är klart, det är ju en definitionsfråga.
När en elektriker åker till grossisten och köper saker för jobbet han gör så köper han saker för kundens räkning. Och för det får han betalt den tid som det tar.
Är det så att elektrikern kommer med en fullsmockad bil med material som han bara kan plocka ur blir det mer acceptabelt med påslag för lagerhållning och spill, men det verkar ju inte vara fallet.
Och då borde de säg 10% extra han tar kompenseras av att han inte behöver ta betalt för att åka och handla.

Jag inser som sagt att det inte är så i dagsläget och vissa håller inte med (framförallt elektriker) men det är så jag anser att det borde vara.
Och visst att kunden kan köpa sakerna själv men det kräver ju att kunden vet exakt vad som krävs, och det kunnandet är ju en av anledningarna till att anlita en hantverkare. Det är dessutom inte ovanligt att elektrikern inte vill installera redan inköpt material, troligtvis för att han inte då kan tjäna extra på att langa elmaterial.
Bara för att du definierar säljare som något så behöver det inte vara rätt. Det är lätt för dig att sitta hemma vid datorn och säga att elektrikern gör inte detta och borde inte kallas för detta.
Hade du varit elektriker och varit ute hos kunder hade du snabbt insett att du är både montör, säljare, konsult, designer och lite av varje. Nu gäller det inte alla, men det är väldigt ofta man just är säljare och ger olika förslag och rekomenderar produkter.
Att ni är så allergiska mot påslagen är väll just att ni inte inser att vi säljer varor lika mycket som vi säljer tjänster.

• Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Valet mellan en dyr eller billig elektriker är valfritt, eller.......
Finns det ett val? Det upplever iaf inte jag. Ytterst få verkar ta privata kunder. Sen får man givetvis tag på en opålitlig jävel som backar ur i sista sekund och när man då sitter i skiten så kan de få kvarvarande som kan hjälpa en ur den diktera sitt pris själva.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
hsd
L Leifur skrev:
Finns det ett val? Det upplever iaf inte jag. Ytterst få verkar ta privata kunder. Sen får man givetvis tag på en opålitlig jävel som backar ur i sista sekund och när man då sitter i skiten så kan de få kvarvarande som kan hjälpa en ur den diktera sitt pris själva.
Varför tror Du det är så

hsd hsd skrev:
Varför tror Du det är så
Därför att det är för lite konkurrens. Det finns helt enkelt för få elektriker på en marknad där man enligt lag är tvungen att använda dem. Vad jag tror är dock helt irrelevant, oavsett skäl så är valfriheten är likafullt rätt begränsad.

tommib
Ramnemark Ramnemark skrev:
Att ni är så allergiska mot påslagen är väll just att ni inte inser att vi säljer varor lika mycket som vi säljer tjänster.
Mitt problem med detta är att jag inte vill ha den tjänsten. Jag vill inte tvingas att använda elektrikern för att köpa varor. Jag vet redan vad jag vill ha. I en normal villainstallation är det inte så svårt. Tyvärr fungerar inte marknaden så. De flesta elektriker gillar inte att kunden köper saker själv och litar inte på att man kan. Kanske med all rätt. Men det skapar irritation för oss som kan.

Det handlar helt enkelt om en irriterande och onödig "bundling". Lite som att man skulle vara tvungen att handla mat av kommunens renhållningsbolag eller köpa kläder av kemtvätten.

• Gilla
Excel och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.