Problemet är ju att elektrikern inte ör öppen med vilka hutlösa priser han använder. I normala brancher är ”grosistpriser” lägre än konsumentpriser. Det är inte konstigt att konsumenter uppfattar ”grosistpris” som ett bra pris. Det är den bluffen som är problemet, snarare än de faktiska priserna.

• Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
W
Men är det ingen här som faktiskt frågar vad det kostar att få ditten å datten installerat, dvs en fullt fungerande produkt inkl. Installation?
Om elektriken vill tjäna x pengar i timmen var sig det är med eller utan materialpåslag så är det väl frittfram å välja en annan om man inte är nöjd?

• Gilla
kimpano och 1 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Meningen "Självklart ska elektrikern lägga på lite provision på det" förstår jag inte, varför är det självklart?
Påslaget man betalar för att du handlar saker till jobbet kommer ju från att du debiterar kunden tiden det tog att köpa sakerna.
Du säljer tjänster, inte varor.

Men det största problemet är ju just transparensen, man har ju ingen aning om vad man kommer få betala för att priserna är hittepå. Om man nu känner att man har svårt att gå runt på bara timdebitering utan måste få provision för att det ska gå ihop så höj då timdebiteringen så vet kunden om vad som gäller.
Nu har du nog blandat ihop det. Man säljer både tjänster och varor.
Och beskrivningen av säljare passar in på de flesta hantverkare:

”När försäljning genomförs av en målmedveten person, kallas denna en säljare.” - Wikipedia

Redigerat:
Jag kanske ska tillägga att jag med tycker list-priserna är dåligt system med. Men att elektrikern inte ska få ta betalt för produkter han säljer är ju helt fel. Det gör alla som säljer produkter. Och att han tar betalt för att åka och hämta den är ju för att den behövs för att han ska kunna utföra sitt arbete. Har man inte varit på plats och tittat kan man inte veta vad som behövs. Vill kunden inte betala för körtid och material så får kunden köpa allt i förväg och ansvara för att allt finns på plats när jobbet ska utföras.

Det bör däremot vara ett rimligt påslag på produkterna. Det ska täcka spill, garanti m.m. Rimligt är väll mellan 10-20%.

Det absolut enklaste är att be om pris på jobbet så vet man vad det kostar.

• Gilla
kimpano
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är så nu, men inget säger att det ska vara så. Det finns ingen riktig anledning till det mer än att elektrikern vill tjäna pengar. Om jag som kund vill köpa grejerna själv och vet vad det ska vara ser jag ingen anledning att betala elektrikern 50% extra. Hen utför med sitt handlande ingen tjänst jag behöver.
Det är den optimala lösningen om man vill slippa påslag på mtrl. Sparar tid dessutom.
Tommib, med denna ytterst enkla lösning försvinner hela problemet som avhandlas i tråden.

OBS......jag är inte ironiskt!

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag kanske ska tillägga att jag med tycker list-priserna är dåligt system med. Men att elektrikern inte ska få ta betalt för produkter han säljer är ju helt fel. Det gör alla som säljer produkter. Och att han tar betalt för att åka och hämta den är ju för att den behövs för att han ska kunna utföra sitt arbete. Har man inte varit på plats och tittat kan man inte veta vad som behövs. Vill kunden inte betala för körtid och material så får kunden köpa allt i förväg och ansvara för att allt finns på plats när jobbet ska utföras.

Det bör däremot vara ett rimligt påslag på produkterna. Det ska täcka spill, garanti m.m. Rimligt är väll mellan 10-20%.

Det absolut enklaste är att be om pris på jobbet så vet man vad det kostar.
Jämförde priser på 5st vanliga elartiklar man installerar med på elbutik.se och grossist. Hade man lagt 18, 48, 50, 54 och 71% påslag på inköps priserna hos grossen hade man landat på samma som hos elbutik.se

Kunden vet kanske vilket märke och vad den vill ha och kollar upp det själv. Jag gör detsamma
Sen kanske lägger man sig 5 procentenheter under dem påslagen, och får jobbet eftersom man är billigare.

Att man sen har stora påslag som i slutändan är lägre än om kunden själv köpt, är det fel?

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Jag vet inte varför du riktade svaret till mig. Hela tråden handlar ju om att elektrikern i fråga hade lagt sig 250% över vad kunden kunde köpa det själv för.
Sen vet jag inte vad du tittade på för artiklar men på ett Exxact 2-vägsuttag ligger inte elbutik 70% över vad ditt inköpspris är.

Edit: när jag kollar ett Exxact uttag så är vårat inköpspris + moms 12% billigare än vad elbutik tar. Så vi säljer det uttaget för 4% mer än vad elbutik tar, vilket förmodligen kunderna accepterar

Redigerat:
Haha sorry. Inte riktat mot dig specifikt, blev nog bara så för du snackade om % och att jag skulle kolla upp lite % så klickade reply där :P

Nädå inte uttaget
2 uttag, brytare, kabel och jfb kollade jag upp

Jag la till lite i mitt förra svar, så stor skillnad är det inte i priser :)

Jordfelsbrytaren hade vi bättre pris på, den hade kunden fått billigare genom oss än på elbutik :). Där var det 24% skillnad mellan vårt in och elbutiks ut-pris

Fan då, glömde momsen!

70% blev bara 40% påslag för nå samma pris nu

Grundfelet är att en elektriker *inte* säljer varor, hen säljer kunskap och tid, precis som jag, men *förmedlar* varor. Så snart som den tanken går hem kommer detta problem att försvinna.

När jag monterar "saker" som kunden köpt så säljer jag enbart en tjänst, men så fort jag har köper in dom "saker" som kunden behöver så får han naturligtvis köpa dom av mej. Fördelningen mellan material och tjänst (arbete) ligger normalt 60/40 - 40/60 % av kostnaden. OM man har normal prissättning. När jag köper in varor och lägger på mitt lager är det naturligtvis för att jag senare ska kunna sälja det vidare med en viss förtjänst, Kan jag inte det ser jag ingen anledning att hantera en mängd varor. Utan skulle då hellre göra som vissa andra grupper bara sälja mina kunskaper och hantera det material som kunden skaffat.

• Gilla
kimpano och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
När jag monterar "saker" som kunden köpt så säljer jag enbart en tjänst, men så fort jag har köper in dom "saker" som kunden behöver så får han naturligtvis köpa dom av mej. Fördelningen mellan material och tjänst (arbete) ligger normalt 60/40 - 40/60 % av kostnaden. OM man har normal prissättning. När jag köper in varor och lägger på mitt lager är det naturligtvis för att jag senare ska kunna sälja det vidare med en viss förtjänst
Det finns ett pedagogiskt problem som många kunder har svårt att förstå med upplägget att hantverkaren också driver en egen affär vid sidan om sin försäljning av tjänster. Det är när kunden då ska betala hantverkarens kostnader för att fylla på sitt lager i butiken. (milkostnad, timkostnad etc.) Jag köper resonemanget om det är som du säger att du köper in varorna och lägger på ditt lager men det verkar vara allt för många som driver butik som saknar lager och alltid måste åka till sin grossist och fylla på artiklar till sina butiker när det ska göras ett jobb hos en kund.

Sen finns det många hantverkare som bara ser sig som förmedlare av materialet så hur ska kunderna veta vilka hantverkare man har att göra med. Upplägget skapar också problem med exempelvis hantverkaravtalet och andra liknande avtal.

Bara för kuls skull. Hur många elare kör omkring med en nexans cable Guy eller en pmflex Quickneasy i servicebilen? Man betalar ju för enkelheten att bära omkring, förvara och använda dessa produkter i form av att kabelpriset blir minst det dubbla? Men hade jag varit elare själv så skulle jag propsat på dessa kabelsystem i bilen. Men det kommer kanske inte direkt kunden till gagn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.