tommib tommib skrev:
Mitt problem med detta är att jag inte vill ha den tjänsten. Jag vill inte tvingas att använda elektrikern för att köpa varor. Jag vet redan vad jag vill ha. I en normal villainstallation är det inte så svårt. Tyvärr fungerar inte marknaden så. De flesta elektriker gillar inte att kunden köper saker själv och litar inte på att man kan. Kanske med all rätt. Men det skapar irritation för oss som kan.

Det handlar helt enkelt om en irriterande och onödig "bundling". Lite som att man skulle vara tvungen att handla mat av kommunens renhållningsbolag eller köpa kläder av kemtvätten.
Om du vet vad du vill ha, vet exakt vad som behövs och kan ordna det själv så föreslå det till elektrikern. Jag har varit hos en del kunder med kontakter som kunde få fram delar av det som behövdes till bra pris. Jag har inget problem med det sålänge det är kvalitets material och vettiga grejer. När det börjar stå biltema eller anslut på grejerna tackar jag för mig.

När man gör en ny villa installation så kan man ju förhandla en hel del. Och de flesta gör väll de på fast pris. Då spelar rabatten ingen roll.

tommib
Den gången det var ett problem hade jag köpt prylarna till en helt ny central redan (uteslutande Hager, förutom en eldonkapsling som var det enda som passade). Elektrikern var lite skeptisk men när jag sa att det var Hager och sa att han kunde debitera mer per timme (slutade iofs med fastpris) så sa han ok. Planen var faktiskt från början att ta in en annan elektriker och materielköpet var avtalat med honom men han backade i sista sekund. Han som till slut kom var väldigt trevlig. Jag fick bygga ihop den nya centralen medan han rev den gamla. Han var imponerad av att jag kom ihåg ändskydd och gaffelskydd till skenorna, bland annat. Så för min egen del har jag inte haft något jätteproblem med detta men jag vet andra som blivit blåsta.

Det jag stör mig på är egentligen allt tassande runt saker när man ska ta in en ny hantverkare för större grejer. När vi gjorde köket så löstes elen av "en kompis" på kvällarna när de andra inte var där. Nästa gång sa jag som de var, han som gjorde allt annat jobb brydde sig inte nämnvärt.

Nu är du tämligen ovanlig som elkund, dom allra flesta har ingen aning om vad som behövs.Du kanske är en på 500. Och normalt är det väl inga problem med att använda det matr. som kunden själv valt. Men när det gäller varor ur lågprissortimentet kanske man drar öronen åt sig för den som får skulden när skräpet går sönder är den elektriker som monterat och inte kunden som skaffat grejerna.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu är du tämligen ovanlig som elkund, dom allra flesta har ingen aning om vad som behövs.Du kanske är en på 500. Och normalt är det väl inga problem med att använda det matr. som kunden själv valt. Men när det gäller varor ur lågprissortimentet kanske man drar öronen åt sig för den som får skulden när skräpet går sönder är den elektriker som monterat och inte kunden som skaffat grejerna.
Samt att om det är något som saknas så att man måste bryta jobbet i väntan på att kunden skaffar mtrl så får man debitera kunden för de timmar om man inte kan fylla ut med något småjobb.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Finns det ett val? Det upplever iaf inte jag. Ytterst få verkar ta privata kunder. Sen får man givetvis tag på en opålitlig jävel som backar ur i sista sekund och när man då sitter i skiten så kan de få kvarvarande som kan hjälpa en ur den diktera sitt pris själva.
Se då till att skaffa en billig, pålitlig jävel i god tid innan jobbet ska genomföras. Att anlita en hantverkare är inte lika enkelt som att handla på internet. Man måste vara lite om sig å kring sig.

N Nils82 skrev:
Se då till att skaffa en billig, pålitlig jävel i god tid innan jobbet ska genomföras. Att anlita en hantverkare är inte lika enkelt som att handla på internet. Man måste vara lite om sig å kring sig.
Visst det är säkert mitt fel. Jag bokade upp elektrikern alldeles för sent, tre månader innan bara, det är ju alldeles för mycket begärt av en elektriker att kunna ha så kort framförhållning, alternativt så långt minne.

Inte heller mutade jag elektrikern för att han skulle hålla ett ingånget avtal och sen var jag fräck nog att ringa dan innan för att kolla att allt var på banan. Fast det är klart, jag skulle säkert ha stuckit till honom lite svarta pengar varannan vecka i mellantiden, bjussat på fredagsfika varje vecka och lovat en fet bonus om han dök upp i tid.

Men, ack så dum jag var som trodde att det räckte med att man hade en överenskommelse så skulle dom hålla den.

Vad jag inte fattar är att när en hantverkare beter sig som en skitstövel så ska detta beteende till varje pris försvaras här på forumet och kunden ska till varje pris skuldbeläggas.

Redigerat:
  • Gilla
L.M.Olsson och 4 till
  • Laddar…
W
L Leifur skrev:
Visst det är säkert mitt fel. Jag bokade upp elektrikern alldeles för sent, tre månader innan bara, det är ju alldeles för mycket begärt av en elektriker att kunna ha så kort framförhållning, alternativt så långt minne.

Inte heller mutade jag elektrikern för att han skulle hålla ett ingånget avtal och sen var jag fräck nog att ringa dan innan för att kolla att allt var på banan. Fast det är klart, jag skulle säkert ha stuckit till honom lite svarta pengar varannan vecka i mellantiden, bjussat på fredagsfika varje vecka och lovat en fet bonus om han dök upp i tid.

Men, ack så dum jag var som trodde att det räckte med att man hade en överenskommelse så skulle dom hålla den.

Vad jag inte fattar är att när en hantverkare beter sig som en skitstövel så ska detta beteende till varje pris försvaras här på forumet och kunden ska till varje pris skuldbeläggas.
Å blir man behandlad av skit av en hantverkare så ger man igen med samma mynt å varnar vänner å bekanta att hen är en oseriös hantverkare. Dock så hjälper det ju kinte för stunden om man står i skiten som sagt. ( sen finns det ju alltid två sidor av ett mynt)

L Leifur skrev:

Nä 3 månader innan låter helvettigt, problemet jag och andra montörer har är att vi kan boka in jobb hos kunder sen bestämmer arbetsledningen om för att man måste göra jobb hos en större, viktig företagskund eller liknande.

Beter sig elektrikern som ett rövhål så ska du kanske hitta en annan. Sen är ju elektriker människor (ja det är sant) och kan bli sjuka eller behöver vabba eller vad som. Nu lät det inte som att det var så men ändå :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag har fått handla genom en vän som har firma inom el. Jag skickar en lista på vad jag vill ha så lägger han ett visst påslag. Så han tjänar pengar på min beställning och jag får köpa material som jag inte kan hitta billigare på nätet. Win-win.
Till skillnad från rörmokaren jag har anlitat så var vår överenskommelse att jag ska betala 15% påslag på deras inköpspriser. Många av deras "inköpspriser" är något högre än nätpriserna + att jag får betala påslag på 15% till dem. Nåja rörmokaren är effektiv så arbetstiden är kort så då tycker jag det är ok.

Och om någon undrar varför elektriker handlar hos grossister i stället för på nätet, så är den "support" som grossistens experter vid behov kan bistå med mer värt än några kronor.
För vill man ha supporten, tycker i alla fall jag, att man även ska handla där. Och med support handlar det inte om småjobb utan om lite mer komplicerade jobb där det krävs lite mer av beräkningar och kalkyler.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
engs
Ljus Ljus skrev:
Att allt oftare läsa in priser och rabattsatser i affärssystem från flera olika leverantörer tar för mycket tid från kärnverksamheten, att serva våra kunder.
Att automatisera denna bit låter som en potentiell effektivisering och kostnadsbesparing i digitaliseringens tidevarv. Kanske inget en enskild elfirma kan ge sig på men något som skulle kunna vara en tjänst till tjänsteleverantörer med mycket materialhantering.

Ett Prisjakt för professionella aktörer där man kan läsa in sina egna rabattsatser och avtal från olika leverantörer och sedan plockar systemet ut billigaste varan från varje som har den i lager.

Kräver att tjänsteleverantörerna verkligen har incitament att pressa priserna, procent på inköpspris ger som många redan sagt i tråden, motsatsen.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kräver att tjänsteleverantörerna verkligen har incitament att pressa priserna, procent på inköpspris ger som många redan sagt i tråden, motsatsen.
Det är ju ett spännande argument, som vi inte sett i debatten förut, nämligen att det alltså skadar samhällsekonomin att elektriker lever på materialpåslag. Det leder till lägre effektivitet i elinstallationsmaterialsektorn. Denna är inte liten.

Undrar hur starka ben ett sådant argument skulle ha om man satte sig ner och räknade på det...

E elmont skrev:
...med support handlar det inte om småjobb utan om lite mer komplicerade jobb där det krävs lite mer av beräkningar och kalkyler.
Hoppas verkligen att inte all avancerad beräkning och kalkylering läggs i händerna på handelsfolkets "experter", utan är en naturlig del av den behörige installatörens jobb.

• Gilla
Kemisten och 1 till
  • Laddar…
Det handlar inte om vanliga "småjobb" utan lite större projekt där tex belysningsexperter kan hjälpa till och ta fram armaturer och lämpliga ljuskällor eller stora svagströmsanläggningar eller ställverk mm.mm.
För även om behöriga elektriker är i snudd allvetande kan det finnas saker som expertutbildade är duktigare på

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.