Ramnemark Ramnemark skrev:
När det börjar stå biltema eller anslut på grejerna tackar jag för mig.
Är du inte väl hård i ditt omdöme om Julas grejor nu?

När det gäller Biltema håller jag helt med, men jag har många Anslut-grejor som är helt OK.
Både elmateriel, t.ex. vägguttag, och LED-lampor.

P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:

När det gäller Biltema håller jag helt med, men jag har många Anslut-grejor som är helt OK.
De säljer ju Schneider och Elko också, så vad är skillnaden, förutom priset?

engs engs skrev:
Att automatisera denna bit låter som en potentiell effektivisering och kostnadsbesparing i digitaliseringens tidevarv. Kanske inget en enskild elfirma kan ge sig på men något som skulle kunna vara en tjänst till tjänsteleverantörer med mycket materialhantering.

Ett Prisjakt för professionella aktörer där man kan läsa in sina egna rabattsatser och avtal från olika leverantörer och sedan plockar systemet ut billigaste varan från varje som har den i lager.

Kräver att tjänsteleverantörerna verkligen har incitament att pressa priserna, procent på inköpspris ger som många redan sagt i tråden, motsatsen.
Detta är ingen ny sak utan de görs på de större företagen, bl.a. Assemblin och Midroc. Jag kan ”prisoptimera” mina beställningar och då visar den billigast pris hos de olika grossisterna och kan även föreslå ersättningsprodukter.

Mikael_L
M MagHam skrev:
Hoppas verkligen att inte all avancerad beräkning och kalkylering läggs i händerna på handelsfolkets "experter", utan är en naturlig del av den behörige installatörens jobb.
Jag nyttjar också grossisterna till allt möjligt, och ofta förvånansvärt små saker (till skillnad mot vad elmont antyder).
T.ex. häromdagen behövde jag en ersättningsarmatur till 3 gamla trasiga infällda armaturer i uppsågade befintliga hål i ett tak.
Jag meddelade bara vad hålet hade för diameter, vilken ljuskälla som satt i (för att få ungefär samma mängd ljus och ljusfärg) och ungefär vad det får kosta. Och idag fick jag 3 armaturer levererade utan att jag behövde sitta en timme och slå i kataloger eller söka på nätet.

Går alltså lika bra för en armatur som för att få ett förslag och offert på 100 nya i ett kontorslandskap.

Men på grossen är de ju säljare, så jag hivar fram en bild på en brunnen trafo, en kass kontaktor eller ett bängligt trångt ställe där det måste rymmas en armatur, så får de helt enkelt lösa mitt problem, och gör det oftast.
Det är hjälp som är omöjligt att få ifrån en webhandel.

• Gilla
kimpano och 5 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men på grossen är de ju säljare, så jag hivar fram en bild på en brunnen trafo, en kass kontaktor eller ett bängligt trångt ställe där det måste rymmas en armatur, så får de helt enkelt lösa mitt problem, och gör det oftast.
Intressant. Det talar ju emot att elektriker behöver dessa ockerpriser på material, när tom übersupport ingår i det låga inköpspriset. Rätt beklämmande att ge sken av att påslagen är motiverade...

• Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:

Berker, ABB, Etman, Malmberg är väll i samma klass, typ ok. En helt annan än Schneider och Elko

T
På det företag som jag jobbar (stort elföretag) har vi ett program där våra vanligaste grossister är samlade. Där har man gjort så att man har samma grossist finns två gånger i listan, men endast lagt till "service" bakom grossistens namn på ena stället. Beställer man från den så är faktura kostnaden högre (alltså det som står på fakturan) och bakbonusen högre. Det blir alltså i slutändan samma pris för oss, men vi får högre procent mot kunder som har en avtalad procent.

Nu har vi blivit tillsagda att vi (på våran avdelning) inte ska hålla på med sånt skit så vi beställer endast från "riktiga" grossisten/annan grossist.

engs
Detta är ingen ny sak utan de görs på de större företagen
Det tror jag säkert, men med en sådan tjänst skulle den kunna användas av tusentals mindre el- rörkrökar- byggfirmor, ingenjörsbyråer etc. Troligen en massa andra områden där varje liten firma inte har möjligheten att bygga sådana system internt, men skulle kunna köpa tjänsten att ta fram bästa möjliga pris istället.

Det finns att köpa för en rätt billig penning och har så gjort i måååånga år.

• Gilla
JJJonas och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den gången det var ett problem hade jag köpt prylarna till en helt ny central redan (uteslutande Hager, förutom en eldonkapsling som var det enda som passade). Elektrikern var lite skeptisk men när jag sa att det var Hager och sa att han kunde debitera mer per timme (slutade iofs med fastpris) så sa han ok. Planen var faktiskt från början att ta in en annan elektriker och materielköpet var avtalat med honom men han backade i sista sekund. Han som till slut kom var väldigt trevlig. Jag fick bygga ihop den nya centralen medan han rev den gamla. Han var imponerad av att jag kom ihåg ändskydd och gaffelskydd till skenorna, bland annat. Så för min egen del har jag inte haft något jätteproblem med detta men jag vet andra som blivit blåsta.

Det jag stör mig på är egentligen allt tassande runt saker när man ska ta in en ny hantverkare för större grejer. När vi gjorde köket så löstes elen av "en kompis" på kvällarna när de andra inte var där. Nästa gång sa jag som de var, han som gjorde allt annat jobb brydde sig inte nämnvärt.
Utfärdade elektrikern ett CE-intyg för elcentralen med blandade märken? CE-märkningen gäller bara om centralen och grejorna i den är av samma fabriket.

E
pellefant pellefant skrev:
Utfärdade elektrikern ett CE-intyg för elcentralen med blandade märken? CE-märkningen gäller bara om centralen och grejorna i den är av samma fabriket.
En elektriker utfärdar aldrig någon CE märkning. Om så vore fallet skulle nog räkningen bli enormt hög.

engs engs skrev:
Det tror jag säkert, men med en sådan tjänst skulle den kunna användas av tusentals mindre el- rörkrökar- byggfirmor, ingenjörsbyråer etc. Troligen en massa andra områden där varje liten firma inte har möjligheten att bygga sådana system internt, men skulle kunna köpa tjänsten att ta fram bästa möjliga pris istället.
Så du menar att man ska hämta vägguttagen hos grossist A och strömbrytarna hos grossist B osv...? Det brukar inte röra sej om många kronor per uttag det varierar mellan grossisterna, men ok om kunden vill betala för att man ska åka runt och hämta här och där!

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Berker, ABB, Etman, Malmberg är väll i samma klass, typ ok. En helt annan än Schneider och Elko
En elfirma installerade på ett större jobb malmbergs brytare och uttag, bättre vinst vid fast pris. Det slutade med att dom åkte på att byta ut till kvalitetsfabrikat eftersom det var mycket som gick sönder.

Mikael_L
Varför skulle elektrikern låta CE.märka centralen.

H*n satt väl inte centralen på marknaden?

tommib
Dear god......

Som sagt ovan, elektrikern utfärdar inga CE-intyg. Elektrikern bygger en anläggning. Den byggs av CE-märkta komponenter, på plats. Det är ingen annan som ska ha centralen än jag. Mikael_L hann visst före med vilka produkter som kräver CE-märkning.

Det vore mycket intressant att få höra vad du har för belägg för att elektrikern skulle CE-märka centralen. Det vore också mycket intressant att höra hur du ser på alla befintliga anläggningar i landet som är utförda med blandade märken. Vilket ska man välja vid komplettering? Kan man ens komplettera dessa anläggningar eller måste man riva ut allt?

För att ändå förtydliga så handlade det i detta fall om att kapslingen från Eldon passade bättre. Av någon anledning är det bara Eldon som bygger kapslingar för att ersätta gamla diazedcentraler (dvs liggande format istället för stående). Jag hade hellre haft en Hagerkapsling men det passade inte i utrymmet på något rimligt sätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.