N Nils82 skrev:
Valet mellan en dyr eller billig elektriker är valfritt, eller.......
Om det vore så enkelt så skulle alla vara glada och nöjda. Problemet är som Daniel 109 skriver att de som råkar ut för den dyrare elektrikern eller friåkaren om vi pratar taxi har inte i det flesta fall förstått den prismodell som används och skulle inte gjort det valet om det vore tydligt från början.

Inom taxibranschen har man tagit tag i problemet och numera finns ganska hårda regler och jag skulle inte bli förvånad om det kommer liknande reglering inom andra branscher som säljer tjänster, exempelvis hantverkarna.

Konceptet för taxi borde kunna användas även för andra branscher

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Taxi/prisinformation-taxi/

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
I en äldre tråd på samma tema, men om VVS-priser, så stod det klart att inte ens listpriset är det samma för alla hantverkare. Två hantverkare hade screenshots på samma RSK-vara med lite olika listpris. Jag menar inte deras pris efter rabatt utan verkligen Ahlsells påhittade listpris.

Så inte ens det verkar vara någon bra referenspunkt. Hela systemet är gjort för att dölja och smussla med sanningen.
Det är reglerat sedan länge och inte tillåtet att ha samma listpris mellan olika grossister. Varje grossist har sedan samma listpris till alla sina kunder men rabattsatsen varierar kraftigt.
Listpriser är rena skämtet och borde försvunnit för längesen. Om jag hade haft listpris minus rabatt till mina kunder hade jag haft orimlig förtjänst på vissa varor och gått back på andra eftersom mina rabatter spänner mellan 0-89%.

Listpriser är som sagt ett stort skämt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men inköpspriset är väl på ett sätt ganska så irrelevant på ett sätt om man ska göra en prisjämförelse på en installation.

Du som beställare/kund vill exempelvis få elen omgjord i ditt nyrenoverade kök, du beskriver vad du vill ha för produkter och funktioner och var du vill ha dem. Sen ger installatören dig ett pris som du jämför med en annan installatör.
Är man inte nöjd med priset så avböjer man och tar in en annan.
Inköpspriset är väl egentligen skitsamma, det är väl det totala priset som är intressant?
När du åker taxi så talar du väl inte om för taxichaffören att åka til ST1 innan och tanka för deras bränsle är 14 öre billigare?
när du åker taxi så kan du antingen få en debitering beräknad efter taxametern eller ett fast pris om du exempelvis ska åka en längre sträcka. Sen kan ju upplevelsen i taxifärden vara olika angenäm beroende på taxichafför.

Man måste ju jämföra äpplen med äpplen

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
[/QUOTE]

Valet mellan en dyr eller billig elektriker är valfritt, eller.......[/QUOTE]

Tydligen är sådant svårt att veta i förväg.....

Jag kan ju bara nämna att under min aktiva tid så har man "sanerat" gnp prislistorna minst 2 ggr men dom har av någon anledning efter ett tag hamnat på ungefär samma nivå som innan "saneringen"

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är lite olika. Ibland kan man beställa material som levereras till firman på morgonen. Har man inte tittat på jobbet innan är det nästan omöjligt att ha med sig rätt grejjer.

Sen är det så att du köper inte något av grossisten, utan din elektriker gör. Självklart ska elektrikern lägga på lite provision på det. Har du 100% koll på vad som ska göras och kan ordna fram allt material själv så slipper du något påslag.

Men helt ärligt, vilken branch köper in produkter och säljer de för exakt samma pris?
Meningen "Självklart ska elektrikern lägga på lite provision på det" förstår jag inte, varför är det självklart?
Påslaget man betalar för att du handlar saker till jobbet kommer ju från att du debiterar kunden tiden det tog att köpa sakerna.
Du säljer tjänster, inte varor.

Men det största problemet är ju just transparensen, man har ju ingen aning om vad man kommer få betala för att priserna är hittepå. Om man nu känner att man har svårt att gå runt på bara timdebitering utan måste få provision för att det ska gå ihop så höj då timdebiteringen så vet kunden om vad som gäller.

Tycker nog att det är rimligt att lägga på 10% på priset som kunden skulle fått betala på tex elbutik.se eller liknande då skulle tex ett exacct utanpåliggande uttag kosta 104.50 ink moms borde ge vilken firma som tillräckligt utrymme för reklamationer och garanti jobb sen vad tim debiteringen ska va beror ju på företagets kostnader stor firma med dyra lokaler kostar mer än ensamföretagare men jag skulle aldrig anlita någon som inte är behörig att göra något jobb hos mej

pjkw, jag vill nog påstå att elfirmor säljer både tjänster och material. Det material dom köper in säljer dom sedan till sina kunder.

P pjkw skrev:
Meningen "Självklart ska elektrikern lägga på lite provision på det" förstår jag inte, varför är det självklart?
Påslaget man betalar för att du handlar saker till jobbet kommer ju från att du debiterar kunden tiden det tog att köpa sakerna.
Du säljer tjänster, inte varor.

Men det största problemet är ju just transparensen, man har ju ingen aning om vad man kommer få betala för att priserna är hittepå. Om man nu känner att man har svårt att gå runt på bara timdebitering utan måste få provision för att det ska gå ihop så höj då timdebiteringen så vet kunden om vad som gäller.
Tänk om det är så att elektrikern både säljer tjänster och varor.

I grunden har jag svårt att förstå varför detta överhuvudtaget fortfarande är ett problem - som sades tidigare i tråden, elektriker säljer en tjänst och inte varor. Detta borde innebära att man debiterar tid, övriga kostnader till självkostnadspris. Det skulle innebära en mycket mer rak, transparent och förutsägbar kostnad. Dessutom med möjlighet till ROT som finns idag skulle kunden vinna på det utan att elektrikern skulle förlora något.

Jag lever också på att sälja en tjänst, jag analyserar kunders data (processer, flöden, komplexa datamängder osv). För detta använder jag inköpt mjukvara som jag modifierar delvis på egen (inte direkt debiterad) tid. Kunden bryr sig inte mycket om hur mycket tid jag behöver lägga på bakgrundsarbete och ska heller inte behöva det. Jag ger ett timpris samt en estimering av hur lång tid jag tror arbetet kommer ta. Ibland är det av olika orsaker mer komplicerade jobb än jag trodde / förstod i början och då meddelar jag kunden det så snart som möjligt så tar vi en diskussion om hur vi ska hantera det.

Jag kan som bäst komma upp i 75% debiterar tid, vilket jag givetvis behöver ta in i priset. Jag ligger idag på 850 kr/h men väljer som regel att inte ta in hantverkare då det blir billigare (förarbete med att leta reda på en hantverkare som kan ta jobbet, vänta på att de aldrig kommer, ringa och stå i, osv) och markant bättre för min sinnesro om jag gör så mycket som möjligt själv. Är inte något fel då?

E elmont skrev:
pjkw, jag vill nog påstå att elfirmor säljer både tjänster och material. Det material dom köper in säljer dom sedan till sina kunder.
Anser du att en snickare som lägger trall också är säljare? Jag kan förstå elektriker i rollen som säljare vid planering av ett avancerat system med fjärrstyrning eller något och då är det förhoppningsvis ett icke problem eftersom ett större jobb borde innebära en tydligare offert innan arbete startas. Men att anse sig som elektriker vara säljare av flexslang och toppklämmor.. Det känns mest som en dålig ursäkt för att dryga ut timpenningen. Man är ju dessutom en förbannat dålig säljare om man inte säger vad det kostar innan det är för sent.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Kemisten Kemisten skrev:
I grunden har jag svårt att förstå varför detta överhuvudtaget fortfarande är ett problem - som sades tidigare i tråden, elektriker säljer en tjänst och inte varor. Detta borde innebära att man debiterar tid, övriga kostnader till självkostnadspris. Det skulle innebära en mycket mer rak, transparent och förutsägbar kostnad. Dessutom med möjlighet till ROT som finns idag skulle kunden vinna på det utan att elektrikern skulle förlora något.

Jag lever också på att sälja en tjänst, jag analyserar kunders data (processer, flöden, komplexa datamängder osv). För detta använder jag inköpt mjukvara som jag modifierar delvis på egen (inte direkt debiterad) tid. Kunden bryr sig inte mycket om hur mycket tid jag behöver lägga på bakgrundsarbete och ska heller inte behöva det. Jag ger ett timpris samt en estimering av hur lång tid jag tror arbetet kommer ta. Ibland är det av olika orsaker mer komplicerade jobb än jag trodde / förstod i början och då meddelar jag kunden det så snart som möjligt så tar vi en diskussion om hur vi ska hantera det.

Jag kan som bäst komma upp i 75% debiterar tid, vilket jag givetvis behöver ta in i priset. Jag ligger idag på 850 kr/h men väljer som regel att inte ta in hantverkare då det blir billigare (förarbete med att leta reda på en hantverkare som kan ta jobbet, vänta på att de aldrig kommer, ringa och stå i, osv) och markant bättre för min sinnesro om jag gör så mycket som möjligt själv. Är inte något fel då?
Fast nu är det ju så att elektrikern både säljer tjänst och vara. Sen hur du picklar med dina datakunskaper är väl upp till dig och din bransch.

P pjkw skrev:
Anser du att en snickare som lägger trall också är säljare? Jag kan förstå elektriker i rollen som säljare vid planering av ett avancerat system med fjärrstyrning eller något och då är det förhoppningsvis ett icke problem eftersom ett större jobb borde innebära en tydligare offert innan arbete startas. Men att anse sig som elektriker vara säljare av flexslang och toppklämmor.. Det känns mest som en dålig ursäkt för att dryga ut timpenningen. Man är ju dessutom en förbannat dålig säljare om man inte säger vad det kostar innan det är för sent.
Din känsla av "dålig ursäkt" är OK men jag tror inte att branschen ändrar sig på så lösa grunder.

tommib
Det är så nu, men inget säger att det ska vara så. Det finns ingen riktig anledning till det mer än att elektrikern vill tjäna pengar. Om jag som kund vill köpa grejerna själv och vet vad det ska vara ser jag ingen anledning att betala elektrikern 50% extra. Hen utför med sitt handlande ingen tjänst jag behöver.

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
W
tommib tommib skrev:
Det är så nu, men inget säger att det ska vara så. Det finns ingen riktig anledning till det mer än att elektrikern vill tjäna pengar. Om jag som kund vill köpa grejerna själv och vet vad det ska vara ser jag ingen anledning att betala elektrikern 50% extra. Hen utför med sitt handlande ingen tjänst jag behöver.
Exakt så, det står var och en att godta den tjänst elektrikern erbjuder :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.