kashieda kashieda skrev:
Hur gjorde du upphängningen, av reglar och hyllplan?
Jag gjorde urtag i både hyllplan och reglar. Sedan en skruv in i hyllplanet bakifrån för att säkra det mot regeln. Förborrade först.

Väggupphängningen improviserade jag ihop av ett vinkeljärn jag delade på två. Hade jag haft en fräs hade jag kunnat försänka dem. Satte ett par distanser längst ner för att det ska hänga rakt. Bilden visar hur det ser ut bakifrån.

20260614_201117134.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Jag hittade lite spillbitar från våra fönsterfoder. Också skapligt fint. Men virket kostade som om de vore guld.
[bild]
Jag vågar inte tänka på vad mina 63x125 hade kostat i butik! 😱

Jag kör på som jag brukar. Först kommer jag på någon form eller teknik jag vill prova på, sedan hittar jag några träslag som skulle kunna passa, och efter det bygger jag något möbelliknande. Gärna lite för stort för att gömma undan som prydnad och lite litet att inreda med. Sist sv allt måste jag komma på vad det ska användas till. Och av vem. Dit har jag inte kommit än, men den är inte klar än så jag har fortfarande tid. Men den kan snurra!

IMG_8542.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Beretic och 46 till
  • Laddar…
Monterat undre hyllan till moderns sy-bord. Nu ska jag ännu göra avdelare, stödben och kanske en liten lådhurts på ena sidan, det får tiden (eller tillgången till den) utvisa.

På rekommendation av en mycket skicklig lokal möbelsnickare kommer jag limma fast hyllplanet nere, han menade att jag inte behövde beakta svällning av träet, men jag antar att tiden får utvisa...

• 20260617_220915.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
IMG_5754.jpeg
Skapa konto

Midsommar och trädgårdsarbete! Är i @13th Marine s hoods och fick inte vara med och laga mat så jag störde mig lite på att häcken var lite ofixad! Av en händelse hade jag med häcksaxen så det blev en runda i den typ 2000 kvm stora trädgården! Nu 🍺

Trevlig midsommar

• Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
1781863619026.gif

Grannen startade röjsågen lagom till våra gäster trillade in.

• Haha
  • Gilla
Porsibygg och 8 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Midsommar och trädgårdsarbete! Är i @13th Marine s hoods och fick inte vara med och laga mat så jag störde mig lite på att häcken var lite ofixad! Av en händelse hade jag med häcksaxen så det blev en runda i den typ 2000 kvm stora trädgården! Nu 🍺

Trevlig midsommar
Hemligheten är att inte fråga om lov avseende maten... Passade på att börja röka laxen innan frun kom hem. Sen fick jag skäll förstås. Tydligen skulle vi köpa rökt och gravad lax men eftersom båda projekten var igångsatta kunde det inte stoppas :)
IMG20260618203105.jpg
Skapa konto
IMG20260619083453.jpg
Skapa konto

Skulle behöva en riktigt laxkniv dock, svårt få till riktigt tunna skivor gravad med en vanlig..

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Alltgår och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hemligheten är att inte fråga om lov avseende maten... Passade på att börja röka laxen innan frun kom hem. Sen fick jag skäll förstås. Tydligen skulle vi köpa rökt och gravad lax men eftersom båda projekten var igångsatta kunde det inte stoppas :)
[bild][bild]
Skulle behöva en riktigt laxkniv dock, svårt få till riktigt tunna skivor gravad med en vanlig..
Förlåtelse framför tillåtelse är rätt väg att gå. 😉☝️

Både i köket och när det kommer till verktygsinköp.

• Älska
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
Bytt alla stavarna på trappstegen till husvagnen.
Får räcka för idag, det är trots allt midsommardagen.
20260620_123853.jpg
Skapa konto
20260620_131240.jpg
Skapa konto
20260620_141444.jpg
Skapa konto

• Gilla
Pontus7 och 16 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
IMG_5908.jpeg
Skapa konto

Har en lådcykel av äldre modell utan el! Däcken har länge varit jäkligt risiga så idag fick jag tummen ur och bytte dessa

IMG_5909.jpeg
Skapa konto

Nästa projekt är att byta plywooden lådan är byggd av. Så den stora frågan är vad för ny plywood som är rimlig.

• Gilla
trycklös och 5 till
  • Laddar…
T
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Har en lådcykel av äldre modell utan el! Däcken har länge varit jäkligt risiga så idag fick jag tummen ur och bytte dessa

[bild]

Nästa projekt är att byta plywooden lådan är byggd av. Så den stora frågan är vad för ny plywood som är rimlig.
15 mm formplyfa känns som en rimlig ersättning. Kom ihåg att fuktskydda sågsnitten bara.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Lyft förrådstak 40cm. Tigersåg, cirkelsåg, yxa, hammare, stämp, domkraft, spikpicka tumstock, koben, fogsvans och lite annat...
P_20260621_124945.jpg
Skapa konto
P_20260621_163551.jpg
Skapa konto
P_20260621_163051.jpg
Skapa konto
P_20260621_135500~2.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 27 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Lyft förrådstak 40cm. Tigersåg, cirkelsåg, yxa, hammare, stämp, domkraft, spikpicka tumstock, koben, fogsvans och lite annat...
[bild][bild][bild][bild]
Tänk på att sträva det ordentligt

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Bilat och förberett för stämpning. Ska bli badrum där borta där damsugaren står. Hjärteväggen ingjuten nedtill sen '64 = sunkig doft i träet. Inget man sätter ett nytt bad på. Så den ska väck, fylla upp med betong och sen ny vägg på det.
20260621_161122.jpg
Skapa konto

20260621_174954.jpg
Skapa konto

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Råkade köpa en pizzaugn, något jag funderat länge på och lite beredskapssyfte, bra att kunna laga mat med ved. Så även om det inte alls låg i någon plan närmaste två- tre åren blev det att ta tag i det där uteköket som fundrats på i sådär 10 år bla. pga. ett inköp av begagnad diskbänk till en tidigare lägenhet som visade sig passa dålig.
20260621_221705.jpg
Skapa konto

Kanske ett ben ska flyttas, en gasbrännare ska in i vinkeln, lite förhöjning ska till vid höger där ugnen ska stå och något stag behöver lite förstärkning. Diskbänken ska sänkas till höger och lite plåt ska på som skydd mot värmestrålning (och vatten där skåran för diskbänken blir).

Även lite fönsterrenovering har kommit igång.

• Gilla
Kätting och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.