tommib
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Hyvlat och sågat ved uppenbarligen... Ny version av 10 cm fel med talmetern, nämligen sågklingans tjocklek 🙃 Nåja, jag har precis nog med torr furu för ett till försök men det får bli en annan dag!
[bild]
Går det inte att bara ta bort lite material i det "nedersta" spåret? Eller är det sågklingans storlek vi ser i "hålen"?

fatsug fatsug skrev:
Byggt några köksluckor
[bild][bild][bild]
Snyggt, vad använde du till spegeln? Många luckfräs-set skapar ju ett spår som är 6mm, medan furuplywood är ju 7mm.

Ska snart göra samma sak själv så håller på att planera.

C Chokladmonster skrev:
Snyggt, vad använde du till spegeln? Många luckfräs-set skapar ju ett spår som är 6mm, medan furuplywood är ju 7mm.

Ska snart göra samma sak själv så håller på att planera.
Tack! Jag har använt 5,5 mm lövträplywood från Byggmax. Funkar fint.

tommib tommib skrev:
Går det inte att bara ta bort lite material i det "nedersta" spåret? Eller är det sågklingans storlek vi ser i "hålen"?
Som bilden är tagen är spåret någon mm för långt till vänster, eller tappen för långt till höger (de är 10x10mm)
Kan även gå att limma fast lite material och försöka igen!

B
För en ojämn kamp mot maskrosorna så igår fick Kärchern hjälpa till att städa bort lite fluff och knoppar. Kanske gör det att dom inte ökar så mycket i antal...

IMG20260608192733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG20260608192730.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
K_arlstrom och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Tack! Jag har använt 5,5 mm lövträplywood från Byggmax. Funkar fint.
Ja jag har sett att den skivan finns, även Jem och fix har något motsvarande som ska vara 6mm.

Jag köpte 7mm furuplywood som baksida till mina stommar, men den passade inte i mitt frästa spår som var 7mm då plywooden snarare var 7,5mm. Så fick köpa nytt frässtål som var 8mm.

Jag hade gärna haft baksidan av luckorna omålade och av den anledningen haft allt i furu, men det verkar svårt att få till med de frässtålen som säljs.

C Chokladmonster skrev:
Ja jag har sett att den skivan finns, även Jem och fix har något motsvarande som ska vara 6mm.

Jag köpte 7mm furuplywood som baksida till mina stommar, men den passade inte i mitt frästa spår som var 7mm då plywooden snarare var 7,5mm. Så fick köpa nytt frässtål som var 8mm.

Jag hade gärna haft baksidan av luckorna omålade och av den anledningen haft allt i furu, men det verkar svårt att få till med de frässtålen som säljs.
Jag har tidigare byggt med 7mm furu och då tagit bort någon millimeter i kanten på baksidan med bordssågen. Funkade det med.

Fräst ur för fräslyften till nya fräsbordet ikväll (mycket fräs nu).

Skivan är ett gammalt soffbord i ekfanér och kantad med massiv ek. Det ska ännu slipas och sättas ny finish på.

Sen ska jag bygga lite lådor inne i stommen vad det lider, och förstås montera anhållet!

• 20260609_221219.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Alltgår och 9 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Jag har tidigare byggt med 7mm furu och då tagit bort någon millimeter i kanten på baksidan med bordssågen. Funkade det med.
Jag tänker att det är väl stor risk att det blir synligt från baksidan? Svårt att få det exakt. Tar man för mycket blir det en synlig skåra, och tar man för lite så bottnar inte ramen i varandra. Eller tänker jag fel?

C Chokladmonster skrev:
Jag tänker att det är väl stor risk att det blir synligt från baksidan? Svårt att få det exakt. Tar man för mycket blir det en synlig skåra, och tar man för lite så bottnar inte ramen i varandra. Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt men svårt var det inte. Använd noten som mall och sågs vara på baksidan så gör det ju inte jättemycket om det går att se om man inte letar efter det.

Monterat hjul, slipat skivan och dragit 3 varv danish oil på den, fällt in skenorna till anhållet och skruvat fast skivan. Det ska som sagt tillkomma lådor under, men måste samla nerverna inför att inhandla 18mm björkplywood för det 😅

• 20260612_124347.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Monterat hjul, slipat skivan och dragit 3 varv danish oil på den, fällt in skenorna till anhållet och skruvat fast skivan. Det ska som sagt tillkomma lådor under, men måste samla nerverna inför att inhandla 18mm björkplywood för det 😅
Elegant, skulle ju platsa i ett vardagsrum 😊

D Dublin skrev:
Elegant, skulle ju platsa i ett vardagsrum 😊
Tack! I ärlighetens namn så är snickeriet nog mitt vardagsrum också 😅

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
En begagnad bokhylla i 60/70-tals mörkt trä skulle ge bra kontrast till eken. Betydligt billigare än björkplywood.

Skulle byta fjäder på Zoen men gick bet.
Trasig fjäderbenslagring/damask. Samt skuren gänga på stötdämparen.. 😔
20260613_134439923.JPG
Skapa konto

• Ledsen
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.