J JFrisk skrev:
Råkade köpa en pizzaugn, något jag funderat länge på och lite beredskapssyfte, bra att kunna laga mat med ved. Så även om det inte alls låg i någon plan närmaste två- tre åren blev det att ta tag i det där uteköket som fundrats på i sådär 10 år bla. pga. ett inköp av begagnad diskbänk till en tidigare lägenhet som visade sig passa dålig.
[bild]
Kanske ett ben ska flyttas, en gasbrännare ska in i vinkeln, lite förhöjning ska till vid höger där ugnen ska stå och något stag behöver lite förstärkning. Diskbänken ska sänkas till höger och lite plåt ska på som skydd mot värmestrålning (och vatten där skåran för diskbänken blir).

Även lite fönsterrenovering har kommit igång.
Om du tänker ansluta nått avlopp på diskbänken tänker jag att det vore klokt att kolla hur det går till/ om det är möjligt innan du går vidare med arbetet.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du tänker ansluta nått avlopp på diskbänken tänker jag att det vore klokt att kolla hur det går till/ om det är möjligt innan du går vidare med arbetet.
Nä, det blir på sin höjd en hink under.
Tänker du på den omoderna röranslutningen under hoarna?

J JFrisk skrev:
Nä, det blir på sin höjd en hink under.
Tänker du på den omoderna röranslutningen under hoarna?
Ja, men det går ju att trä på en bit markavloppsrör eller stuprör om det skvätter

F fribygg skrev:
Ja, men det går ju att trä på en bit markavloppsrör eller stuprör om det skvätter
Jo precis. Kommer inte bli någon fast installation, kanske drar en trädgårdsslang till en utkastade, får som du säger trä på ett rör då eller eventuellt göra en adapter med 3d-skrivare. Det blir ju inte så allvarliga konsekvenser om inte allt vatten kommer riktigt rätt här. Men hade varit tråkigt att gjort en fast installation och i sista steg upptäckt att det inte går hitta rätt rör till hoarna.

Ossian K Olsson
T Testarn skrev:
15 mm formplyfa känns som en rimlig ersättning. Kom ihåg att fuktskydda sågsnitten bara.
Det är nog det spåret jag kommer att gå på! Kanske formplywood i gran för den är inte målad svart utan träfärgad! Fortsättning följer!

Ossian K Olsson
J JFrisk skrev:
Jo precis. Kommer inte bli någon fast installation, kanske drar en trädgårdsslang till en utkastade, får som du säger trä på ett rör då eller eventuellt göra en adapter med 3d-skrivare. Det blir ju inte så allvarliga konsekvenser om inte allt vatten kommer riktigt rätt här. Men hade varit tråkigt att gjort en fast installation och i sista steg upptäckt att det inte går hitta rätt rör till hoarna.
Jag har två ”utekök” i samma modell som dig. Jag förespråkar hink för det gör att du kan hälla ut vattnet lätt en bit ifrån. Risken med avlopp vid uteköket är att det rinner ut och tar med sig matavfall som sedan ruttnar och luktar illa. En hink går dessutom mycket lättare att tömma än tex en dunk.

Har dessa hinkar
https://www.hornbach.se/p/mathink-tebo-svart-twist-stop-43x36-5-cm-30-l-505392/10291166/

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Byggt en lounge i mygghörnan. Ska bara dit med några kuddar som glider och sedan ska den upp på instagram.
IMG_8584.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sus.I och 18 till
  • Laddar…
Ställ den på några trädgårdsplattor så håller den längre och veden torkar bättre.

F fribygg skrev:
Ställ den på några trädgårdsplattor så håller den längre och veden torkar bättre.
Jag har inte förberett marken under. Den är snustorr och stendöd där under häggmonstret. Det borde hålla rätt länge. Men eftersom jag just hittat en outsinlig källa till gratis hela engångspall kanske jag lägger ett lager till i botten.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag håller på med en seriös konstruktion.
Kanalplast, aluminiumprofiler, tätningslister.
Kap/gersåg, mattkniv, sax, diverse mätmojänger.
Vad du än tror att det blir i slutändan så har du fel.
Fortsättning följer.
IMG_1569.jpeg
Skapa konto
IMG_1570.jpeg
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag håller på med en seriös konstruktion.
Kanalplast, aluminiumprofiler, tätningslister.
Kap/gersåg, mattkniv, sax, diverse mätmojänger.
Vad du än tror att det blir i slutändan så har du fel.
Fortsättning följer.
[bild][bild]
Varmvattenberedare till ute dusch ?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kapat upp en massa virke till nytt balkongräcke.
20260623_113843743.JPG
Skapa konto
20260623_113020389.JPG
Skapa konto

• Gilla
stigen och 7 till
  • Laddar…
Klyvt lite mer än hälften av det vitmålade.
20260623_131802378.JPG
Skapa konto

• Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Nu är det snart det ofrånkomliga kvar, målningen.. 🫣🤯
20260623_142521912.JPG
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
FredrikR FredrikR skrev:
Nu är det snart det ofrånkomliga kvar, målningen.. 🫣🤯
[bild]
Nöjd med fräsen? Går den att sätta fast i ett fräsbord?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.